Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Tuesday, May 31, 2011

Orang-orang yang berjaya

Saya tak cakap perkara ini senang, tetapi ramai je yang berjaya melakukannya. sekiranya tak, mungkin ini perkara susah dan mustahil. tapi tiap2 tahun mesti ada yang grad. jd ia tidak mustahil.-Dr -R-

Cantik Solat..

Apabila cantik solat, ibadah lain juga akan menjadi cantik. Bermula dengan solat iaitu doa kepada Allah serta zikir-zikir mengingatiNya, ia mendidik jiwa kita patuh kepada lima waktu, tidak bertangguh, serta banyak lagi tarbiyah kepada diri.

Setiap ibadah itu sebenarnya adalah kepada manusia itu sendiri. Allah tidak kurang sedikit pun sekiranya kita beribadah atau tidak. Sebaliknya kita yang akan terkesan sekiranya melalaikan sesuatu ibadah tersebut.

Bermula dengan menutup aurat dengan sempurna, dan berdiri tegak bagi yang mampu, diikuti janji-janji kepada Allah, ia memberi kesan kepada yang fokus dalam solat itu. sekiranya tidak, solatnya tidak ada apa-apa kecuali penat dan sia-sia.

Monday, May 30, 2011

iklan....

Minum milo anda jadi sehat dan kuat..!!!
Mai secawan..!!! (Radix)

Apakah tujuan iklan? untuk memberitahu? menyampaikan? mempromosi?

Segala maklumat, tepat, ringkas, kreatif digabung bagi membentuk satu impak pada penerima, dan yang paling penting sekali adalah iklan perlu berulang kali. Kadang-kadang 1 jam 4 5 kali.

Dengan kata yang lain, ia bertujuan memberi kesan kepada minda dan otak agar mengingati barang jualan dan mempengaruhinya agar membeli barang itu...

Persoalannya, adakah iklan sama dengan dakwah?

Matlamat sama iaitu memberi kesan kepada minda tetapi implementasi agak berbeza walaupun pada asasnya sama.

Dakwah juga perlu kepada penyampaian kepada kumpulan sasar, perlu kreatif tidak terhad kepada syarahan semata-mata, dan yang paling penting perlu berulang kali...

Yakinlah setiap kali kerja dakwah ini dilakukan, Allah akan buka hati kita agar istiqamah dalam apa yang kita lakukan. Jangan berasa selesa dengan apa yang kita ada sekarang kerana harga Syurga itu sangat tinggi. Adakah kita fikir kita akan mendapat Syurga sedangkan kita bersenang lenang di dunia?

Fikir-fikirkan..:)

Jalan Kejayaan

Pakaian untuk apa...?

Wahai hati-hati yang beriman..Tutuplah aurat dengan sempurna terutama bagi wanita muslimah. Allah tidak melihat apa yang kita pakai tetapi kita pakai untuk apa. Rugilah bagi mereka yang pakaiannya untuk menunjuk2 dan bermegah2 dengan kecantikan tetapi berbahagia bagi mereka berpakaian untuk menjaga auratnya...
perkara Aurat ini nampak remeh, tetapi ia boleh menjadi pemisah antara Syurga dan bakal penghuninya...

Jagalah aurat zahir (Lelaki: lutut hingga ke pusat). pmpuan: kecuali muka n tapak tgn) 2. bayang2 aurat (sbb pakaian nipis) 3. bentuk badan (sbb pakaian ketat)

nampak sukar terutama bagi wanita tetapi perkara yang sukar itulah menjanjikan ganjaran yang besar berlipat ganda..

wanita muslimah di dalam solat n di luar solat adalah sama..mereka boleh sembahyang walaupun tanpa telekung. sekiranya mereka berasa tidak sah atau ragu2, maka ada sesuatu yang tak kena dengan pakaian mereka..(tidak mencukupi syarat sah solat iaitu menutup aurat)



Sabarlah Wahai Hati

Dalam sunyi yang mencengkam jiwa
Ada rasa cinta dan lara
Yang membawa khabar gembira dan duka
Yang tak terluah dengan tawa dan hiba

Tika subuh membawa pagi
ku rasa sinar nurani
kian terbuku di lubuk hati
Menanti singkapan tabir cinta
Cuba memahami erti derita

Sabar ini terlalu indah untuk dihayati
Walaupun pahit manisnya tersembunyi
Walaupun pedih relakanlah diri
Mengenang nikmat yang berlalu pergi

Sabarlah wahai hati
Destinasi yang diimpi pasti kutawan
Walaupun jauh seribu keindahan
Jalannya penuh duri dan ujian
Hidup ini adalah perjuangan

Sabarlah wahai hati
Nikmat yang hilang akan kembali
Sabarlah dengan seluruh jiwa raga
Kerana hanya sabar ini yang tinggal
Setelah hilang segala-galanya

Sayang Kepada Agama

Sifat manusia sayang atas apa yg dia usaha. Berusaha untuk dapatkan harta, rumah dan pangkat kita akan sayang kepada tiga perkara ini. Berusaha untuk mencari teman hidup kita akan sayang dan jaganya sepenuh hati. Alangkah baiknya kita berusaha atas agama, memperbaiki ibadah, memperbanyakkannya, menyampaikannya, mengikutinya…kita akan sayang kepada agama kita..
Allah uji kita dengan harta dan wanita,kita menganggapnya sebagai nikmat namun ia juga satu dugaan..
Kita terlalu sibuk dengan uruskan tentang kehidupan sedangkan urusan sebenar adalah tentang kematian

BILA MENTARI MENUKAR WARNA




Bila mentari memukau mata
Kita bersama menikmati cahaya
Hadirnya bagai teman menyentuh jiwa
Lalu kita tersesat dalam seribu warna
Hingga terlupa terabai masa

Bila mentari menukar warna
Kita masih berpimpin tangan
Masih bersama mengejar bayang
Mencari keindahan yang dipuja
Membina bahagia hingga akhirnya

Bila mentari melabuhkan layarnya
Kita menangisi kehilangannya
Terpisah bukan kerana kebencian
Terpisah antara takdir dan harapan
Terlukis hanya dalam kenangan

Ingatlah apa kata mentari padamu
Teman yang sebenar bukan di sisi
Tetapi bebas bermain di hati
Selamanya teguh bersemadi
Jangan tangisi teman yang pergi

(Belum ada tajuk) 1


Wakil Pelajar

‘Pilihan Raya Kampus 2008’.

Begitulah antara tajuk-tajuk poster yang menghiasi hampir segenap blok bangunan yang terdapat di kolej ini. Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah sememangnya terdiri daripada blok bangunan pentadbiran, asrama pelajar serta akademik. Tiga orang sahabat karib sedang meneliti isi kandungan poster yang di hadapannya itu.

“Wah, agak menarik pemilihan kali ini. banyak perubahan yang dibuat tidak seperti tahun-tahun sebelumnya.” Syahadan memulakan kata.

“Betul tu. Bilangan exco Majlis Perwakilan Pelajar pun sudah ditambah.” Zahari mencelah.

Asuwad tersenyum memandang kedua-dua sahabatnya itu.

“Baguslah begitu. Dulu exco MPP hanya sembilan orang sahaja. Sekarang bila pelajar baru bertambah bilangan exco juga perlu ditambah. Barulah segala aktiviti dan perancangan MPP dapat berjalan lancar.” ujarnya.

“Pemilihan agak menarik dan sengit. Setiap jabatan pasti akan menghantar calon terhebat mereka. Aku juga tidak mahu ketinggalan.” Syahadan mula memasang impian. Matanya tepat merenung memerhatikan poster itu.

“Kau serius?” tanya Zahari. Asuwad hanya tersengih mempamerkan sebaris gigi sebersih mutiara.

Asuwad dan Zahari menjeling sesama sendiri. Sinis senyuman yang terukir di wajah mereka berdua. Bukannya memperkecilkan hajat Syahadan namun mereka sengaja bergurau dengan rakan karibnya itu.

“Kenapa? Pencapaian akademik dan kokurikulum aku cukup untuk menyertai pemilihan ini. Lagipun aku tidak pernah membuat sebarang kes salah laku di kolej ini.” Syahadan menambah.

Sememangnya tidak dinafikan Syahadan adalah di antara pelajar terbaik di kolej itu. Pernah beberapa semester dia mendapat 4.00 dalam pencapaian akademik semasa. Setiap kali majlis penyampaian sijil kepada pelajar cemerlang, nama Syahadan pasi tidak lekang meniti di bibir penyampai anugerah itu.

“Bukanlah.” Zahari menjawab.

“Kami pun berfikir begitu. Sengaja mahu mengusik kau tadi.” jenaka Asuwad sambil mengerling ke arah jam di tangan kanannya. Jarum pendek jam antik bersaiz kecil yang bergantung rapi di tangannya menunjukkan hampir menunjukkan angka lapan. Sudah tiba masanya untuk bersedia di dalam Dewan Kuliah.

Belajar selama lapan jam sehari, bermula seawal 8.00 pagi sehingga 5.00 malam dan satu jam lagi dihabiskan di kafeteria, sudah menjadi rutin hariannya. Itulah kehidupan baginya sejak menjejakkan kaki ke pusat pengajian yang tidak pernah lelah, tempat dia menganyam sejuta impian yang akhirnya menjadi realiti bagi sebuah kehidupan.

“Ah, sudahlah. Kita sudah lambat ke kuliah ni. Nanti bising pula Ustaz Zakaria.” kata-kata Asuwad mematikan Syahadan dari lamunannya. Sememangnya pensyarah subjek Pengajian Hadith itu agak bertegas kepada pelajar-pelajar yang lewat ke kuliah.

“Baiklah, mari kita pergi.” Zahari menyambut. Mereka berjalan meninggalkan perkarangan Asrama Putera Blok F itu.

Syahadan hanya mengurut dada. Dalam hatinya memanjatkan doa supaya tiada halangan baginya merentasi lautan cita yang ingin dicapainya.

Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah, seperti institusi pengajian tinggi yang lain mengamalkan Pilihan Raya bagi melantik Exco Majlis Perwakilan Pelajar. Dengan sistem inilah pelajar-pelajar akan terdedah dengan Pilihan Raya yang sebenar dan pemilihan calon-calon untuk menjadi pemimpin.

Perkara inilah yang selalu bermain di benak fikiran Syahadan sejak mula dia menjejakkan kaki ke KIPSAS ini lagi. Dia tertarik dengan kepimpinan yang ditunjukkan oleh exco MPPKIPSAS semasa Minggu Aluan Siswa iaitu minggu orientasi pelajar baharu.

“Mereka boleh memimpin dan menguruskan organisasi dengan baik. Mereka juga mampu menjamin kebajikan pelajar dan membawa suara pelajar ke peringkat atas. Aku mahu menjadi seperti mereka.” bisik hati kecil Syahadan. Dia kini berada di semester empat daripada tujuh semester. Sudah genap setahun dia berpijak di bumi KIPSAS ini.

Tiga semester pengajian di Kolej Islam Pahang seakan sekelip mata dilaluinya. Memori hari pertama Syahadan menjejakkan kaki di kampus itu masih jelas terpampang di muka surat pertama buku ingatan sepanjang kehidupannya. Pagi itu, perasaan bangga meluap-luap di rongga dada seolah-olah menggelembung dada dibuatnya. Diiringi pula dengan degupan jantung kencang dan lebih cepat daripada biasa. Ia terbit di kala melepasi pintu pagar utama kampus yang dibina cemerlang.

Dekorasinya pula sungguh gah dipandang. Ditengah-tengahnya terukir logo KIPSAS dan di bawah logo itu tertulis 'Berilmu Beriman'. Ayah Syahadan memandu kereta yang disewanya mengikuti papan arahan sementara yang diletakkan di setiap simpang jalan. Kereta di jalan banyak sekali. Papan-papan tanda itu lalu membawa semua kereta yang kelihatan ke tempat pendaftaran pelajar baharu kampus itu.

Para pelajar baharu yang mendaftar di pagi itu mencipta keramaian yang maha hebat. Seperti semut mengerumuni gula. Berduyun-duyun dan bersusun-susun memenuhi meja-meja pendaftaran. Bermacam-macam ragam. Ada yang berpeluh tidak tahu kenapa. Ada yang cemas kerana kehilangan boring tawaran. Ada yang Cuma berselipar jepun, santai sekali. Ada yang terkebil-kebil memandang kunci biliknya yang salah.

Syahadan masih teringat semua kenangan di hari pertama. Kerana setahun berlalu seperti sekelip mata. Mereka yang masih hingusan ketika mendaftar dahulu kini sudah bergelar senior. Budak kampung ini juga yang dahulunya memasuki kampus itu dengan berselipar jepun, kini berkasut hitam menyilaukan mata.

Fikirannya tetap tertumpu pada hasratnya walaupun dia sudah berada dalam Dewan Kuliah 4. Mujur ketika itu Ustaz Zakaria belum tiba.


“Syah, hujung minggu ni macam mana?” Zaid mencelah dari belakang sambil menepuk bahu Syahadan.

“Jadi ke tak?”

Syahadan tersedar dari lamunan. Terpaku.

“Apa yang jadi?” Bulat bola mata Syahadan. Tidak dapa menangkap apa yang dimaksudkan oleh rakannya itu.

“Kau ni banyak mengelamun saja. Kan kita dah janji untuk pergi ke bank hujung minggu ni.” Zaid membalas. Dia sememangnya rapat dengan Syahadan walaupun berlainan kursus. Syahadan mengambil kursus Dakwah dan Pengurusan manakala Zaid dalam pengkhususan Bahasa Arab dan Tamadun Islam.

Namun, mereka boleh berada dalam satu kuliah yang sama kerana mengambil subjek yang sama. Subjek Pengajian Hadith wajib diambil oleh semua pelajar dari Sekolah Pengajian Islam di kolej itu. Zahari dan Asuwad juga berada bersama mereka.

“Aku tak ada masalah. Cuba kau ajak Zahari dan Asuwad. Lagi ramai lagi bagus.” Syahadan membalas dengan senyuman.

“Lagi bagus kalau jika Syukri ada bersama.” Zaid membalas. Sinis senyuman yang terukir dibibirnya.

Syukri bukanlah orang asing bagi mereka. Walaupun berlainan jurusan, namun hubungan mereka seperti adik-beradik. Cuma hubungan Syahadan dan Syukri ibarat anjing dan kucing kerana pemikiran dan pandangan mereka sering berbeza.

Syukri yang mengambil jurusan pengurusan di kolej itu agak bersikap tegas dan menyendiri. Berlainan pula Syahadan yang lebih mementingkan pergerakan secara berkumpulan dalam apa juga aktiviti seharian mereka.

“Elok juga macam tu. Boleh kita ditinggalkannya lagi semasa dibandar Kuantan nanti.” Syahadan membalas sinis. Dia teringatkan peristiwa ketika mereka keluar bersama Syukri bulan lepas. Dengan tiba-tiba Syukri hilang dan mereka hanya menerima mesejnya melalui khidat pesanan ringkas yang menyatakan Syukri pergi ke Terminal seorang diri untuk membeli tiket.

“Ish kau ni, Syah. Yang sudah tu sudahlah. Lagipun dia tidak mahu kita menunggunya. Ia akan membazirkan masa kita sahaja.” jawab Zaid.

“Bukannya apa. Kita pergi bersama dan sepatutnya pulang bersama.” Syahadan mempertahankan pendiriannya. Zaid menggaru kepalanya yang tidak gatal. Dia mati akal. Buntu memikirkan hujah yang bakal diberikan kepada rakannya itu.

Perbualan mereka terhenti di situ setelah seorang lelaki berusia hampir setengah abad melangkah masuk ke Dewan Kuliah 4. Lelaki yang bertubuh gempal itu terus meluru ke meja yang paling hadapan sekali bagi memulakan syarahannya. Kelas sunyi sepi menghormati guru Pengajian Hadith mereka dan mendengar apa yang akan disampaikan olehnya.

“Assalamualaikum semua.” Ustaz Zakaria memulakan kuliah. Lantas dijawab secara ramai-ramai.

“Waalaikumsalam.” Suara pelajar perempuan mendominasi. Sememangnya kaum Hawa lebih ramai berbanding dengan kaum Adam dalam kuliah itu.

“Baiklah. Kita akan masuk ke tajuk baru pada hari ini. Sebelum itu saya akan mengingatkan anda semua tentang pembentangan yang akan dijalankan pada minggu depan.” sambung Ustaz Zakaria.

“Pembentangan?” Perkataan yang bermain di fikiran Syahadan. “Alamak, aku belum siap lagi.”

“Kenapa Syah?” Zaid menegur.

“Tak ada apa-apa.”

“Aku tahu. Kau mesti belum siap lagikan?” Zaid dapat membaca fikiran rakannya itu.

“Ya, tapi tak mengapa. Masih ada masa. Aku akan ke perpustakaan malam ini. Lagipun hanya satu bab lagi yang tak lengkap.”

“1 bab lagi?”

“Ya, tentang contoh-contoh kisah dermawan yang mendermakan hartanya ke jalan Allah. Tajuk assignment aku Infaq di Jalan Allah.”

Zaid mengerling sahaja. Memang tidak menjadi masalah bagi Syahadan. Lagipun Syahadan adalah antara pelajar terbaik dalam kelas. Setiap kali pembentangan kertas kerja, Syahadan akan muncul dengan pembentangan yang berisi dan penuh persediaan.

“Nama-nama pembentang akan saya paparkan di hadapan bilik saya. Kamu boleh lihat nanti.” kata-kata Ustaz Zakaria mengalihkan pandangan dua orang sahabat itu ke hadapan. Masing-masing menumpukan sepenuh perhatian kepada Tuan Guru mereka di hadapan.

***** ***** ***** ***** *****

سر في طريق النجاح



أيها المهاجر عليك الوداع قريبا
هل استعدت إذا سرت بعيدا

أمامك الشوك في الطريق واعلم
أن وارد نهايته الربيع ريعانا

لو كان نفسك ما دمت يقين
لا تصل إليها حتى تكون طالبا

فاحترس من الحاضر ما زلت فيه
واحترم الماضي والفائزون سبيلا

أتحزن والنجاح قد ينتظرك
في طريقه ويتركك وليس عجبا

إعلم يا مهاجر عن بقية عمرك
في الليالي والأيام وليست أزيدا

فاترك اللهو فعليك ما تطلب
واللغى تخلي يومك باطلا

ثبّت في طريقه شديدا وضيقا
فتكون عالما وناجحا وثابتا

Berjalanlah di jalan kejayaan

wahai pengembara masa berpisah sudah semakin menghampiri,
adakah kamu bersedia sekiranya jalanmu masih jauh

di depan kamu jalan yang berduri maka ketahuilah,
di penghujungnya ada musim bunga yang berkembang

sekiranya dalam diri kamu masih ada keyakinan,
kamu tidak akan sampai kepadanya sehinggalah kamu menjadi penuntut (berkehendak)

berjaga-jagalah pada masa sekarang selagi mana kamu berada di dalamnya
dan hormatilah masa lalu dan orang yang berjaya itu di jalan kamu

adakah kau bersedih sedangkan kejayaan itu menunggumu
di jalannya dan akan meninggalkan mu dan itu bukanlah mustahil.

ketahuilah wahai pengembara, tentang baki umur kamu,
pada malam-malam dan siangnya dan tidak akan bertambah

tinggalkanlah nafsumu dan kau akan mendapat apa yang kau hendak
dan lagha itu akan menjadikan harimu sia-sia

tetaplah di jalan ini dalam sempit atau susah
kamu akan menjadi berilmu, berjaya dan teguh.

“PERUMPAMAAN BAYANIYAH DALAM HADITH SAHIH AL-BUKHARY”

Islam datang dengan rahmat untuk sekalian alam. Diutuskan seorang Rasul sebagai petunjuk dan memandu manusia ke arah jalan yang lurus. Kita sedia maklum bahawa hadith An-Nabawi adalah tentang apa yang dikaitkan dengan Rasulullah saw seperti kata-kata, perbuatan, persetujuan, sifat-sifat, dan sirah kehidupan Baginda sama ada sebelum diangkat menjadi utusan Allah atau pun selepasnya. Rasulullah juga memiliki segala kelebihan. Antaranya adalah dari segi perkataan Baginda yang fasih dan berhikmah. Di samping itu, terdapat juga perumpamaan dalam hadith-hadith Baginda yang dikesan hampir seribu perumpamaan sebagaimana diberitahu oleh Abdullah bin Umar Bin Al-‘As, “Sesungguhnya aku telah menghafaz seribu hadith Nabi yang mengandungi perumpamaan.”

Hadith-Hadith Rasulullah juga diriwayatkan supaya kekal sebagai panduan melangkaui zaman. Di sinilah peranan dan munculnya ulamak hadith terkenal dalam zaman-zaman yang pelbagai. Kitab-kitab himpunan hadith yang terbesar adalah Sahih Al-Bukhary, Sahih Muslim, Musnad Imam Ahmad bin Hanbal, Sunan At-Tarmizi, Sunan Abu Daud, Sunan An-Nasai, dan Sunan Ibnu Majah dan Imam Malik. Maka, tesis ini akan mengkaji tentang ‘Perumpamaan Bayaniyah Dalam Hadith Sahih Al-Bukhary’. Perumpamaan Bayaniyah adalah sebahagian daripada ilmu Balaghah. Ia mengandungi perumpamaan tamsil, kata pinjaman, perbandingan, persamaan, kinayah dan perorangan. Tesis ini akan membincangkan tentang hadith-hadith dari segi balaghah atau gaya bahasa untuk kita memahami unsur kecantikan dan ketinggian bahasa Arab Rasulullah saw.

Template by:
Free Blog Templates