Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Thursday, June 30, 2011

Menteri Lagi




Seorang menteri sedang memberi ceramah. Setelah merasakan ceramah itu bohong dan dusta semata-mata, seorang demi seorang meninggalkan dewan itu. Akhirnya hanya seorang sahaja pendengar yang masih setia mendengar ceramah itu sehingga ke penghujung. Menteri berkenaan berkata:

Menteri : Terima kasih kerana mendengar ceramah saya sehingga ke penghujung.

Pendengar : Tak mengapa. saya kan driver tuan.




Suri rumah : Jawatan paling mulia.


Suri rumah adalah jawatan yang paling mulia. Isteri-isteri nabi semuanya adalah suri rumah. Menjaga rumah dan menguruskannya adalah jalan terbaik dalam memberi pendidikan awal kepada anak-anak.

Tidak salah sekiranya wanita keluar bekerja, tetapi janganlah sampai mengabaikan tanggungjawab menjaga dan mendidik anak-anak mereka. Sang suami mungkin mempunyai masa yang terhad. sekiranya kedua-dua mereka tiada semasa proses tumbesaran anak-anak mereka, dikhuatiri anak-anak itu menjadikan rakan-rakan sebaya mereka sebagai ikutan.

Rakan-rakannya itu juga lebih kurang mereka kerana kurang perhatian dan didikan dari ibu bapa mereka. Kesemua anak kecil ini akhirnya bertukar kiblat kepada perkara yang mereka sukai walaupun perkara itu adalah salah. Maka akan terhasil satu generasi yang tidak mengenal agamanya sendiri dan ibu bapa menghantarnya ke sekolah untuk proses didikan.

Kebanyakan ibu bapa pada masa kini menyerahkan tanggungjawab mendidik anak-anak mereka kepada pihak sekolah, tetapi ibu bapa yang sama menangis apabila anak mereka ditahan kerana masalah disiplin.

Sentiasa berada di rumah adalah jalan terbaik bagi wanita-wanita untuk suami dan anak-anak mereka. Banyak pekerjaan juga boleh bermula dari rumah, tidak semestinya bekerja di pejabat semata-mata. Rumah itulah Syurga bagi mereka yang mempercayainya dan menjejakinya. Rumah itulah juga sebagai neraka bagi mereka yang tidak mendapat kasih sayang dan perhatian sewajarnya.


Menteri, komunis, imam, & Ahli penyelamat


Seorang menteri mengatakan haram memakai baju kuning BERSIH dan sesiapa yang memakainya akan ditangkap sama seperti seorang komunis membunuh musuhnya kerana menyangka musuhnya adalah komunis..

Seorang bekas imam mengatakan haram menyertai perhimpunan BERSIH tetapi di mana dia semasa perhimpunan belia di tempatnya dengan tarian, pergaulan bebas dan hiburan melampau, sama seperti ahli penyelamat berbicara tentang kepentingan oksigen kepada mereka yang sedang lemas..



Wednesday, June 29, 2011

Keistimewaan Solat




Apabila seorang raja masuk ke dalam saf dia akan menjadi hamba.

Sekiranya seseorang itu Ketua polis, apabila masuk ke dalam saf dia menjadi patuh dan tunduk untuk mendapatkan khusyuk.

Kalau kita Pengarah, kita masuk dalam saf, tidak ada pengarah dalam diri kita

Buang segala pangkat yang kita ada, tak kira siapa, orang yang datang awal akan duduk di saf depan tidak ada apa yang boleh memotong saf dia.

Dalam saf semua sama, hamba Allah belaka. jika kita rasa kita berkuasa walaupun telah dalam saf maka dia bukanlah solat yang betul dan tawaduk.

Jenayah daripada Aurat




Manusia menyangka kesalahan itu hanya ada pada pencuri, penyamun, gangster dan seumpamanya. Tetapi kesalahan yang paling banyak dilakukan oleh orang Islam adalah mendedahkan aurat.

Jika dihitung penagih dadah di semua pusat serenti di Malaysia masih lagi tidak sama dengan mereka yang tidak menutup aurat.

Nabi pernah bersabda: "Aku melihat ramai di kalangan ahli Neraka itu adalah perempuan." Lantas Nabi bertanya kepada Jibril dan Jibril menjawab: Kerana mereka tidak taat kepada Rasul, tidak taat kepada suami dan mendedahkan aurat.

Ada perempuan yang Nabi lihat digantung dengan kepalanya di bawah kaki ke atas. Dan kepalanya dinyalakan api neraka. kata Jibril: perempuan ini di dalam dunia tidak menutup rambutnya dari laki-laki.

Inilah jenayah yang terang-terangan tetapi tiada hukuman dan teguran sewajarnya yang diberikan. Kita asyik dengan nyanyian, lakonan, cerita-cerita bohong dan rekaan dan mencegah dari jenayah besar seperti mencuri, dan hidu gam, namun jenayah aurat ini langsung tidak diendahkan.

Isteri-isteri Rasulullah s.a.w. melabuhkan tudung-tudung mereka sehingga menutup dada-dada mereka. maka itulah sebaik-baik contoh yang harus diikuti bukannya penyanyi dan pelakon yang sekadar bertudung untuk fesyen dan mengikut kehendak pengarah semata-mata.

Maka, tutuplah aurat dengan sempurna agar kita mampu membawa bekalan yang besar untuk ditimbang di Akhirat nanti. WallahuA'lam..




Tuesday, June 28, 2011

Risau membawa stress!!


40% orang risau pada sesuatu, tetapi sesuatu yang dirisaukan tidak pernah terjadi pun..


30% orang risau pada perkara-perkara yang sudah lepas, dan tidak boleh diubah lagi..


12% orang risau tentang kesihatan



10% orang risau tentang perkara-perkara yang amat kecil..



4% kita risau terhadap perkara yang akan datang yang sememangnya belum terjadi..


4% adalah risau yang mana kita boleh melakukan sesuatu...


*Nota Jutawan, Irfan Khairi, ms 120.


Kembali melihat statistik ini untuk mengetahui anda berada di tahap kerisauan yang bagaimana. Kerisauan yang tinggi hanya mengundang stress yang akan menyusahkan lagi pemikiran dan tindakan anda.. selamat berjaya..

Sunday, June 26, 2011

Tidak ada percintaan kecuali dengan perkahwinan


Tidak ada percintaan kecuali dengan perkahwinan..(Maksud Hadith)

Terdapat ayat al-Quran tentang manusia itu dicipta berpasang-pasangan khususnya dalam surah Yasin, tetapi ayat itu ditujukan kepada atau merujuk kepada perkahwinan. Tidak halal berpasangan sebelum perkahwinan kerana itu mengundang kepada maksiat yang berleluasa dan maksiat terang-terangan namun ramai yang buta terhadapnya.

Remaja Islam dilalaikan dengan hiburan yang melampau, pergaulan yang bebas dan berbagai-bagai lagi perkara sehingga menjauhkan mereka dari amalan yang sepatutnya.

Bersentuhan lelaki dan perempuan yang bukan mahram hukumnya haram kecuali darurat. Maksud darurat, sekiranya tidak sentuh maka salah seorang akan mati (Doktor dengan pesakit, lelaki selamatkan wanita lemas dan seumpamanya)

Namun remaja sudah jauh melangkaui had ini bukan sahaja sengaja bersentuhan bahkan tiap-tiap hari bila-bila sahaja berjumpa. Bahkan lebih memburukkan keadaan, muncul pula golongan-golongan pelajar agama yang turut terjebak dalam perkara ini sehingga golongan biasa itu tadi menganggap perkara ini tidak bercanggah dengan Islam.

Apabila pelajar-pelajar aliran agama turut berdating dengan alasan cara islamik, maka itu sendiri memberitahu masyarakat bahawa ia dibenarkan dengan syarat-syarat tertentu dan mereka juga yang melanggar syarat-syarat itu. Islam mensyaratkan bertemankan mahram, tidak mendatangkan fitnah dan bertujuan untuk perkara-perkara yang amat penting sahaja, namun pelajar agama ini turut hanyut dan lalai dengan dunia yang sedikit. Akhirnya umat akhir zaman ini tenggelam dek kejahilan dan nafsu angkara mereka sendiri.

Justeru saya menyeru remaja islam termasuk saya sendiri yang sudah di akhir remaja agar mencari agama itu. Agama tidak akan datang kepada mereka yang tidak mencarinya. Umpama kejayaan yang tidak mampu dicapai melainkan dengan usaha berterusan, begitu juga dengan agama yang tidak mampu dicapai kecuali dengan usaha kita menuju ke arahnya. Dengan Islam dan Iman yang kuat di dalam hati mampu membuang kebesaran dunia yang bertapak sejak sekian lama dan digantikan dengan keagungan akhirat.




Cinta Yang Satu


Semakin sukar hidup ini
Semakin hampir aku kepada yang abadi
Biar aku gagahi jalan ini
Kerana kegagahan itu ada padaku

Kalau ada yang lebih berat dari ini
Runtuhlah hati menahan derita
Tetapi dengan janji Tuhan
Tidak sesekali terbeban melainkan apa yang terdaya

Bila cinta yang satu itu tiba
Takkan ku peduli sejuta sengsara
Yang membawa aku dengan dosa dan alpa
kilauan dunia menjadi hakimnya

Dan kepada cinta yang satu
Jangan ditanya siapakah dia
Tetapi tanyalah kepada hati ini
Ke mana hendak ku bawa ia

Kerana cinta yang satu itu
biar aku hilang segalanya
Hanya dengan rasa kehambaan yang istimewa
kepada yang tak pernah curang
Mencintai setiap hambaNya


Saturday, June 25, 2011

Cengkaman Dosa


Sesungguhnya cengkaman dosa itu menjadikan penghalang dan beban yang berat untuk menunaikan ibadah...

Sesungguhnya dosa dan pahala itu seperti minyak dan air. Tidak sesekali boleh disatukan dalam hati-hati manusia. Sekiranya dosa dalam hati maka kebaikan tidak mampu memasukinya melainkan dengan ibadah yang ikhlas dan istiqamah. lama-kelamaan dosa itu akan terhapus dan digantikan dengan amalam-amalan mulia..

Begitu juga dengan pahala dan kebaikan dalam hati sekiranya disertai dengan dosa, maka akan terpadamlah kebaikan yang disemai, kerana kebaikan dan kejahatan itu tetap tidak boleh berada dalam hati yang satu.

Imam Syafie walaupun mempunyai akhlak dan ilmu yang agung namun dalam syairnya masih menyatakan Beliau tidak layak untuk ke Syurga Allah, namun tidak sanggup menghadapi Neraka Allah..




Jadi, bagaimana manusia pada hari ini boleh merasa selesa dengan kehidupan yang ada bersama mereka? Adakah kita yakin akan selamat pada hari di mana tiada seiapa boleh membantu kita melainkan dengan Rahmat Allah serta Syafaat Rasulullah s.a.w.

Friday, June 24, 2011

الحجاب : نعم أو لا




نيك : يا أمي!!

أم : نعم..

نيك : سمعت المحاضرة عن ستر العورة في الكلية..

أم : نعم.

نيك: وهذا واحب على كل مسلم.

أم : نعم.

.نيك : وأريد أن ألبس الحجاب

أم : لا

نيك : ولكنه أمر من الله..

أم : أقول لا.

نيك : وواجب علينا أن نؤدي أمره.

أم : نعم.

نيك : وأنا أريد الحجاب مثل مسلمة أخرى.

أم : لا

نيك : أريد أن أكون مثلَك ولا مشكلة في ذلك..

أم : لا

نيك : لماذا لا تفحمين؟ هذا للمروءة.
ولا بد لكل المسلمة أن تحافظ مروئتها بالحجاب. فهكذا أنا.

أم : لا

نيك : وأنا لا أدري الإذن منك. هذا واجبتي. سألبس الحجاب غدا.

أم : لا!!

نيك : حجاب!!

أم : لا!!

نيك : حجاب!!

أم : أقول لا! لا! لا

نيك : لماذا لا؟

أم : لأنك رجل !!!!!ـ


Thursday, June 23, 2011

Zikir hati...


Bilamana melihat orang jatuh kemalangan, hati berkata Allah yang menurunkan musibah..


Bilamana melihat orang berjual beli, hati berkata Allah yang memberi rezeki..


Bilamana dalam perjalanan,hati berkata Allah sebaik-baik pelindung..



Bilamana melihat orang mati, hati berkata Allah yang berkuasa mematikan..


Bilamana hati merasa gembira lantas berkata segala puji bagi Allah..



Bilamana pagi dan petang hati berkata Allah yang berkuasa ke atas alam..

Lelaki dan Perempuan...



Ada kala lelaki dan perempuan sama tarafnya di sisi syara' Sebagai contoh dalam soal ibadah, zikir, solat, puasa iman, dan sebagainya. puasa orang perempuan sama seperti puasa orang laki-laki. zikir orang perempuan sama tarafnya dengan laki-laki. solat orang perempuan itu juga sama nilai dengan solat laki-laki. Yang membezakan 2 golongan ini hanyalah Taqwa...

Ada kala lelaki diutama dan dilebihkan dalam golongan perempuan. Dalam bab harta pusaka, lelaki 2 bahagian perempuan hanya satu bahagian, dalam bab saksi lelaki seorang menyamai 2 orang perempuan...

Dan ada kala Perempuan lebih diutamakan daripada lelaki seperti dalam bab nikah, ada mas kahwin yang perlu dibayar lelaki...

Di sinilah kita tahu Allah Maha Adil. lelaki dan perempuan kedua-duanya Makhluq yang istimewa dengan peranan dan tugas tersendiri...

Wednesday, June 22, 2011

Skrip Penjajahan (Bahagian 1)


Negara sudah tidak seaman dulu. Ada sahaja serangan yang berlaku. Dari satu tempat ke satu tempat, peperangan terus melanda dan negara terus bergolak. Rakyat menjadi korban peperangan. Mereka menjadi pelarian, namun nasib mereka tidak berubah. Mereka terus diburu dan dibunuh oleh tentera penjajah. Hubungan luar Negara Gamma sudah terputus. Tentera Imperialis Agung dari pihak KALA pula berada di mana-mana. Pekerjaan dan persekolahan juga terpaksa dihentikan. Keadaan Negara dilanda darurat. Rakyat tidak dibenarkan berhimpun di luar. Sesiapa sahaja yang didapati mencurigakan akan ditangkap dan selepas itu khabar tentang mereka tidak kedengaran lagi.


“Kalaulah aku ada kemampuan dan kuasa untuk menghapuskan musuh ini alangkah bagusnya,” kata Presiden Negara Gamma, Zeto Valdas yang sememangnya tidak mampu berbuat apa-apa untuk menangkis serangan luar. Komander Orrey tersenyum sinis. Memang sudah kerap dia mendengar angan-angan Ketua negaranya yang tiada kesudahan itu. “Jangan nak beranganlah Tuan Zeto, yang berkuasa untuk menghentikan peperangan ini hanyalah serangan balas. Setelah kita berjaya menewaskan tentera musuh, barulah mereka akan keluar dari Negara ini,” balas Komander Orrey yang agak marah dengan Presiden Zeto kerana tidak membenarkannya membuat serangan ke atas Imperialis yang menjajah negara itu.


Presiden Zeto terdiam. Nafasnya ditarik panjang. Buat seketika beliau tidak meneruskan kata-katanya. Beliau memandang sekeliling. Sebenarnya mereka berada di sebuah Bangunan Trapezium yang hampir musnah akibat bedilan jet pejuang musuh. Bangunan ini jugalah dahulunya adalah sebagai pusat pemerintahan kerajaannya yang juga sebagai lambang keagungan Negara Gamma sehinggalah Imperialis datang menyerang. Alasan pihak KALA adalah untuk mencari kumpulan penjenayah antarabangsa yang mana dalangnya adalah Puak Gamma. Belum pun sempat berita ini disahkan, serangan untuk menawan Negara Gamma telah dilancarkan. Nyata ini Cuma alasan Tentera Pihak KALA untuk menawan negara yang penuh dengan hasil buminya ini.


Presiden Zeto juga telah mengeluarkan bantahan rasmi kepada pihak yang terbabit dan meminta Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengambil tindakan tegas. Walau bagaimanapun, disebabkan badan dunia itu dipengaruhi oleh kuasa-kuasa besar, bantahan yang dibuat oleh Presiden Kerajaan Gamma itu hanya tinggal bantahan.


“Bukan aku sengaja tak benarkan tentera kita membuat serangan ke atas musuh. Tapi bukankah semua ini hanya sia-sia? Kekuatan musuh adalah seramai sepuluh kali ganda lebih besar dari kita. Peralatan senjata mereka pula adalah yang tercanggih dan moden di dunia ini. Sudah pasti kita akan kalah,” terang Presiden Zeto. Komander Orrey agak berang memandang gelagat Presidennya itu. “Jadi, Tuan sangguplah melihat rakyat kita yang telah tergadai nyawa menjadi kubu demi keselamatan kita sedangkan kita hanya berdiam diri sahaja dalam bangunan ini?” balas Komander Orrey. “Bukan begitu maksudku,” Balas Presiden Zeto. “Aku juga tidak sanggup melihat rakyat jelata dibunuh. Tapi hanya inilah satu-satunya cara untuk meraih perhatian dan simpati dunia agar memberikan bantuan kepada kita dan mendesak pihak penjajah keluar dari negara ini,” tambah Presiden Zeto.


“Tidak, Tuan harus tahu. Aku sanggup mati demi rakyat Gamma. Walau seinci tanah dijajah, selautan darah akan ku tumpahkan! Aku tak sanggup berdiam diri lagi, Tuan!” balas Komander Orrey, kemarahan. “Jangan bertindak membabi buta Komander. Serangan tentera kita tidak mampu menumpaskan walau dua angkatan perang mereka. Aku tidak mahu kau gugur begitu sahaja,” jawab Presiden Zeto, perlahan, yang berdiri di pintu sambil menepuk bahu Komander Orrey.


Komander Orrey akur. Dia sememangnya tidak pernah membantah cakap Tuan Presidan. Memang tak ada sebab untuknya membantah. Presiden Zeto terlalu baik buatnya bahkan pasti ada sesuatu sebab mengapa serangan balas terhadap tentera musuh tidak dibenarkan. Perbincangan mereka terhenti seketika. Bunyi roket dan jet pejuang kedengaran di luar bangunan. Sejurus kemudian menyusul pula dentuman bom yang menggegarkan sektor D20, kawasan di mana letaknya Bangunan Trapezium itu. Gegaran dapat dirasakan. Presiden Zeto dan Komander Orrey serta beberapa lagi pegawai masuk ke bilik bawah tanah yang dibina khas untuk markas operasi rahsia namun kini digunakan sebagai tempat berlindung.

* * * * * * *

Jauh di kawasan pedalaman, KO35, kelihatan seorang kanak-kanak kecil mencari makanan di dalam hutan. Sememangnya sumber makanan di negara ini telah disekat oleh penjajah. Yang tinggal hanyalah makanan tradisional seperti kayu ubi dan buah-buahan yang telah menjadi rutin harian di negara ini sejak berbulan lalu. Wajah riang yang terukir pada kanak-kanak itu menggambarkan ia masih belum mengerti tentang penjajahan yang melanda tanah airnya. Sedang kanak-kanak itu mengutip buah-buahan di sebatang jalan, kelihatan tentera pihak KALA sedang melalui jalan yang sama.


Bang! Bunyi senapang jenis M16 kedengaran menggemparkan penduduk di perkampungan itu. Namun kebanyakan penduduk tidak keluar dari rumah kerana mengetahui terdapat tentera pihak KALA di kampung mereka. Jika mereka keluar satu kejadian yang buruk akan menimpa mereka dan kemungkinan mereka tidak akan bertemu lagi dengan keluarga mereka. Setelah tentera pihak KALA melepasi perkampungan itu, barulah penduduk keluar untuk melihat apa yang berlaku. Perasaan dalam hati mereka menjadi gundah-gulana. Bunyi senapang yang kedengaran tidaklah akan kedengaran sama sekali melainkan sebagai amaran dan balasan bagi sesiapa yang melanggar peraturan yang ditetapkan penjajah.


“Kuning!” jerit seorang perempuan tua lantas terus mendakap kanak-kanak perempuan yang sudah menghembuskan nafas yang terakhir. “Apa yang telah mereka lakukan pada engkau, Kuning. Apakah kesalahan engkau terlalu besar sehingga kau dihukum begini!” tangisan seorang ibu di sisi mayat anaknya nyata menaikkan lagi kemarahan penduduk kampung terhadap tentera pihak KALA yang tidak berhati perut.

* * * * * * *

Tuesday, June 21, 2011

أنا وأخي وأبي وأمي


أنا طالب في المدرسة

يقول أصدقائي أنا وسيم

وأنظر إلى المرأة وأشف وجهي

وجهي الملايوي غير مفضلة


ويقول أصدقائي عن أخي

في روايتهم هو كبير

وأنظر إلى أخي وهو ليس هكذا

وأقول إلى أصدقائي وهم يضحكون عليّ


ويقول أصدقائي عن أبي


أغضب وأحزن لأن يقولون أبي الأسد

وأتركهم وأرجع إلى بيتي

وأتحدث إلى أمي عن أقوال أصدقائي


تضحك أمي عليّ وتقول لينة

نعم يا وسيم أصدقائك أصِدّاق

لأن إسمك وسيم بن أسد

وأخوك كبير بن أسد


Monday, June 20, 2011

Hidup dan Mati


Tidak tahu ilmu dunia dan perjuangannya kita akan susah dalam hidup. Tidak tahu ilmu tentang akhirat dan persediaannya kita akan susah selepas mati.

Wanita Ahli Syurga



"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."
(Hadis Riwayat Ahmad)


Iklan Syurga...


Hadith :
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Ahli syurga itu ada tiga golongan iaitu orang yang memerintah yang bersifat adil dan dikurniakan taufiq, orang yang berperasaan kasih sayang serta berhati lembut kepada setiap kaum karabat dan sesama Islam, orang yang tidak suka meminta-minta dan berusaha mengelak daripada meminta-minta sedangkan ia mempunyai keluarga yang ramai”.

Riwayat Muslim



HPA online


MAKLUMAN BONUS ONLINE



MAKLUMAN BONUS SECARA ONLINE AKAN DI PEROLEHI DARI 20HB DAN KEATAS BAGI BONUS BULAN SEBELUMNYA. CTH: BONUS JAN AKAN DAPAT DILIHAT PADA 20HB FEB. Hanya kepada yang telah buat belian minima 50NM pada bulan berkenaan sahaja.


Bonus dapat di acces dengan login di http://hpa.com.my/bonus


ADUAN MIS
mis@hpa.com.my / shidahmis@yahoo.com.my


EMAIL STATEMENT BONUS
yuslina_y@yahoo.com / fiza_hpa@yahoo.com


EMAIL HIRARKI / SEMAKAN DOWNLINE
Permohonan hanya pada 1hb – 18hb
(semasa percetakan statement bonus 19hb – 31hb tidak boleh dibuat kerana menganggu sistem)
yuslina_y@yahoo.com


Senarai Penuh : (( Agenstok2011 / Cawangan / HPA Halal Mart / Kiosk ))
http://hpa.com.my/08/cawangan/cawangan.xls


Syarat – Syarat memohon Agen Stok / Stokis
http://www.hpa.com.my/hpaic/?p=167



Kini terdapat 155 Cawangan, Kiosk dan HPA Halal Mart

Saturday, June 18, 2011

BILA MENTARI MENUKAR WARNA




Bila mentari memukau mata
Kita bersama menikmati cahaya
Hadirnya bagai teman menyentuh jiwa
Lalu kita tersesat dalam seribu warna
Hingga terlupa terabai masa

Bila mentari menukar warna
Kita masih berpimpin tangan
Masih bersama mengejar bayang
Mencari keindahan yang dipuja
Membina bahagia hingga akhirnya

Bila mentari melabuhkan layarnya
Kita menangisi kehilangannya
Terpisah bukan kerana kebencian
Terpisah antara takdir dan harapan
Terlukis hanya dalam kenangan

Ingatlah apa kata mentari padamu
Teman yang sebenar bukan di sisi
Tetapi bebas bermain di hati
Selamanya teguh bersemadi
Jangan tangisi teman yang pergi

Statistik kehidupan...


Cuba kita membuat statistik dalam sehari berapa lama masa yang diambil untuk berada di depan tv, berapa lama utk berlebih makan, terlebih tidur, berehat2, jam dalam kereta, tetapi berapa lama pula masa bersama dengan al-Quran. hasilnya pasti ibarat langit dan bumi..

justeru jika tidak berubah dari sekarang sampai ke akhir hayat nanti kita akan hidup dalam sia-sia...

Template by:
Free Blog Templates