Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Saturday, August 27, 2011

روايتي



بدا الضحى بنور المنور. وأنا في بيتي في العادة أكمل كتابة الوراية. روايتي القديمة تعني (إصبر يا قلبي) الآن في الشركة النشر للتصحيح. أرجو هذه روايتي ممتازة لأن مكتوبها كاملة في شهر رمضان


وهذه روايتي الرواية الرابعة. وأتمني أن أقدر إكمالها سرعة لأنني أريد العمل لدفع المجاستر وأشياء الأخرى إن شاء الله


Friday, August 26, 2011

Motivasi Dhuha : Make A Move!!!



Penulis jika marah akan bertutur dalam bahasa orang putih. - Sekadar gurauan.


Penulis sedang meneliti kisah-kisah perjalanan hidup seseorang yang gagal dan akhirnya berjaya. Dengan berdasarkan kata kunci di atas, ramai yang telah membuktikan bahawa gerakan (Usaha) kita pada hari ini mempengaruhi kejayaan pada masa akan datang.


Segalanya bermula dengan apabila kita menerima sesuatu kekalahan atau keGAGALan dengan mengharapkan redha Allah kerana itu adalah ujian dariNya. Perlu berani untuk berhadapan dengan situasi ini untuk menentukan langkap seterusnya dalam hidup.


Kemudian ambil sedikit masa untuk berfikir dan merancang. Namun bahagian yang paling penting sekali adalah membuat tindakan bagaimana untuk mengatasi keGAGALan itu.


p/s : Selamat bertindak kepada diri ini []:-) =



Motivasi Kegagalan : Gagal Lagi


Baru-baru ini penulis berasa terkilan kerana tidak mendapat pekerjaan setelah banyak mencuba. Pekerjaan itu pula amat sukar kerana perlu disesuaikan dengan jadual kuliah serta kini berada di rumah. Hanya berurusan melalui jarak jauh.

Tekanan kian memuncak apabila manuskrip yang memakan masa tiga bulan juga turut mendapat nasib yang sama : tidak berjaya diterbitkan. Justeru, membuatkan penulis berfikir adakah ini kegagalan yang dimaksudkan oleh kebanyakan buku-buku motivasi atau siri mereka yang berjaya di kaca TV?

Motivasi adalah bagaimana kita membina dorongan dalam diri supaya mengatasi kesusahan yang ada. Ia mengajar kita untuk bangun apabila jatuh, untuk berdiri apabila ditolak, untuk terus mara walaupun dalam arus yang amat pantas, serta bangkit dan terus berusaha setelah GAGAL.

Namun, ada sesuatu yang tidak dapat kita pelajari dari buku-buku atau kaca TV : Kaedah implimentasi segala ajaran itu. Kesemuanya ini adalah teori yang berlegar di sudut pandangan orang yang pernah GAGAL namun bagaimana caranya untuk kita terjemahkannya dalam kehidupan seharian.

Bersyukur kepada Allah dan Berterima kasih kepada seorang rakan yang telah menyedarkan penulis tentang prinsip dan asas motivasi. Sebenarnya apa yang kita harus lakukan adalah BERUSAHA dan HASILnya kita serahkan kepada Allah.

Hanya Allah yang menentu dan memberikan hasil kepada kita, namun usaha itu lebih bermakna di sisiNya.

Sekian....

Semoga keGAGALan ini menambahkan ilmu di dada supaya sedar bahawa Ilmu Allah Maha Luas.




Tuesday, August 23, 2011

Siri Belajar Bahasa Arab (Penulisan)


Ramai yang mengatakan bahawa untuk menguasai sesuatu bahasa perlu banyak bertutur. Namun, ia bukanlah sesuatu yang pasti atau tepat seratus peratus kerana bagi penulis, keupayaan menulis adalah banyak mempengaruhi kemahiran bahasa

Termasuk juga dalam Bahasa Arab, pertuturan dan perbualan sahaja tidak mencukupi. Ia perlu disertakan dengan penulisan dari pelajar bahasa ini sendiri. Bila menulis, kita akan belajar untuk mencipta frasa, dan melihatnya dari segi sintaksis dan morfologi dalam menyampaikan maksud.

Berbeza dengan pertuturan yang hanya menitikberatkan tentang menyampaikan maksud dari penutur kepada pendengar. Jadi, karang dan binalah satu ayat atau perenggan dan lihat sejauh mana keberkesanannya.

Selamat Mengarang... []:-) =



Monday, August 22, 2011

Sehebat-hebat manusia...


Sehebat mana manusia itu, dia tetap mempunyai 24 jam dalam satu putaran siang dan malamnya.

Sehebat mana manusia itu, dia juga perlu tidur, rehat, berlapang-lapang dan bersenang menghilangkan kegusaran.

Sehebat mana manusia itu, dia tetap memiliki dua tangan dan tulang empat kerat untuk melakukan kerja seharian. Bahkan ada golongan kurang upaya yang tidak memiliki kelebihan ini tetapi masih berjaya mengatasi golongan sempurna.

Sehebat mana manusia itu, dia tetap akan melakukan kesalahan kerana tiada manusia yang sempurna. Tapi beza kesalahan ini, mereka tidak menyalahkan orang lain.

Sehebat mana manusia itu, dia tetap memakai baju dengan menyarung dari atas ke bawah kecuali baju khas seperti angkasawan atau uniform seragam serta kemeja.

Sehebat mana manusia itu, dia pasti dan wajib memakai seluar dengan memasukkan satu kaki untuk sebelah kaki seluar dalam satu masa. Kemudian barulah diikuti dengan kakinya yang lagi satu.

Sehebat mana pun manusia itu, dia tetap sama seperti kita. Hidup seperti biasa. Kecuali satu perkara, : Usaha yang luar biasa.

Selamat berusaha []:-) =






Siri Belajar Daripada Alam (Guruh dan Halilintar)


Belajarlah daripada Guruh dan Halilintar. Apabila terjadi dua perkara ini disertai dengan hujan lebat dan awan yang tebal, pilot akan mempercepakan penerbangan dan menekan minyak, bukannya memperlahankan penerbangan.

Moral : Apabila kita menghadapi kesukaran, pilihannya adalah berhenti atau teruskan. Jalan terbaik adalah merempuh rintangan itu dan membawa kita ke satu daerah yang penuh kejayaan. Selamat berusaha kepada diri ini..:-) =


Friday, August 19, 2011

Rakyat Selamat Di Hadapan Allah




Beberapa siri ceramah yang diadakan di Masjid Tengku Ahmad Jerantut menarik perhatian penulis. Antaranya salah satu kata-kata selingan dari Tuan Penceramah yang mengharapkan pemimpin masa ini mempunyai satu azam yang luar biasa tingginya.

Pernah berapa kali pemimpin kita mengucapkan ucapan ini :

"Aku harap agar rakyatku selamat di hadapan Allah nanti."

Hampir tiada kita mendengar ucapan ini. Yang diutarakan setiap hari adalah bagaimana kita memperoleh kesenangan hidup di dunia dengan beita-berita yang mengasyikkan.

Televisyen pula memaparkan berita-berita yang ingin didengari oleh pemimpin dan rakyat bukannya berita yang perlu mereka dengar.

Nilai mata wang yang boleh dilupus bila-bila masa sahaja, atau berita tentang Palestin yang ditawan dengan cara yang sama seakan-akan Jerantut atau bandar-bandar di Malaysia masa kini tidak pernah keluar di kaca TV.

Yang dipaparkan hanyalah ekonomi kita yang pulih dan berkembang dan barang terus naik. 2 perkara yang berlawanan namun rakyat terus percaya.

Justeru, pemimpin tidak kita masyarakat atau negara dab tempatan perlu berazam agar rakyat dan pimpinan mereka selamat di hadapan Allah kelak.


Hikmah DI Lampu Isyarat


Penulis semalam berjalan di sekitar bandar Jerantut untuk mencari baju raya. Beberapa kali terhenti di lampu isyarat mengingatkan penulis tentang siri ceramah semasa di UPM yang melibatkan lampu isyarat.

Pernah sekali seorang ustaz memberi gambaran tentang kelebihan Surah Al-Ikhlas sekiranya dibaca tiga kali menyamai kelebihan seolah-olah membaca seluruh al-Quran. Justeru contoh yang diberikan beliau adalah jika dalam perjalanan dan terhenti di lampu isyarat, daripada membuang masa menunggu eloklah membaca surah ini.

3 bacaan surah ini amat ringkas dan sempat sewaktu menunggu lampu bertukar hijau untuk meneruskan perjalanan. Jadi, dalam satu perjalanan sahaja kita sebenarnya sempat beberapa kali beroleh pahala seakan-akan khatam bacaan Al-Quran beberapa kali.

Justeru, amalkan surah ini atau membaca sebarang surah atau zikir semasa di lampu isyarat agar masa yang terbuang itu diganti dengan nilai yang sangat tinggi di Akhirat kelak.

Selamat beramal di Lampu Isyarat. :-) =


Wednesday, August 17, 2011

Siri Belajar Daripada Alam (Getah)


Belajarlah daripada getah. Menganjal bila ditekan, melantun bila dilempar.


Sebagai negara pengeluar getah utama dunia, pasti kita melihat getah ini dari pelbagai sudut. Salah satunya sifat kenyal. Sebagai orang yang berfikir, alam ini adalah ilmu kepada kita dan begitu juga dengan getah.

Kekenyalan getah diibaratkan seperti masa lalu kita yang dipenuhi dengan kegagalan. Apa yang perlu diambil iktibar adalah kemampuan kita untuk melantun kembali atau bangkit dari kegagalan.

Selamat Bangkit []:-) =


Siri Belajar Daripada Alam (Lautan)

Belajarlah daripada lautan yang bergelora. Semua nakhoda kapal akan menunjukkan kecekapan masing-masing. Berbeza dari lautan yang tenang. Kelasi bawahan juga boleh menjadi nakhoda di air tenang...

P/s : Kesulitan dan cabaran yang kita lalui membentuk diri menjadi lebih kuat. Sebaliknya, kita tiada halangan dan rintangan, kita akan menjalani hidup yang biasa sahaja dan pasif. Tiada usaha dan kemajuan.



Tuesday, August 16, 2011

سكوت المروءة


Dalam Islam ada satu istilah seperti tajuk di atas (Sukutul Muruah) iaitu perkara yang menjatuhkan maruah atau menggugurkan maruah. Antaranya beberapa perbuatan yang dilakukan pada masa ini yang dianggap biasa pada kebanyakan orang Islam namun ia menjatuhkan maruah kita.

Antaranya adalah mencium isteri di khalayak ramai, sama ada sudah lama tidak bertemu atau selepas majlis perkahwinan untuk membatalkan air sembahyang. Cukup sekadar berpimpin tangan sahaja untuk mematuhi adab-adab di hadapan orang ramai. Hatta di depan anak sendiri juga tidak dibenarkan.

Dan bagi perkahwinan, cukup sekadar suami hulur tangan dan isteri menyambut dan mencium tangan suami. Jangan mengikut artis-artis Malaysia kerana mereka juga meniru dari budaya barat.

Amalkan membaca dan menghayati Al-Quran dan Hadith maka hidup kita akan mengikuti dua mukjizat ini. Jika sering membaca majalah hiburan atau televisyen yang lalai, maka hidup kita akan jadi lalai.

Biarlah kita menjadi idola kepada masyarakat yang lalai ini. InsyaAllah hidayah ada menanti dan mereka tergerak untuk mengikut kita.

Selamat mengubahnya...


Malam Keampunan dan Kecurian


2 malam berturut-turut kejadian pecah kereta di Masjid Jerantut pada malam pertengahan Ramadhan yang dijanjikan Keampunan (Ausatuhu maghfirah)

Tidak dapat dipastikan siapa yang mencuri sama ada Islam mahupun agama lain namun ia amat membimbangkan terutama bagi mereka yang di atas pagar (Nak pergi masjid ke tak)

Namun, sekiranya pencuri itu adalah Muslim, amatlah rugi dengan keberkatan Ramadhan dan segala kelebihan di dalamnya tidak mampu mengubah diri daripada melakukan kejahatan apatah lagi sesama manusia yang mahu mengerjakan ibadah di rumah Allah.

Mungkin juga masjid ini sudah memerlukan kamera litar tertutup untuk menjadi mata-mata. Manusia kini sudah lari dari agamanya seperti mana kalam Rasulullah S.A.W. bila mana seseorang itu beriman dia tidak akan mencuri.

Sama-samalah berdoa agar kita mempunyai niat iklas hadir ke masjid bertujuan beribadah. Jika tidur dalam masjid itu juga dengan niat iktikaf sudah pahala. Namun, jika kita membuat kemungkaran di Rumah Allah ini atau di persekitarannya, ingatlah kita sedang diperhatikan.

Selamat Beribadah.


Sunday, August 14, 2011

أُمُّ وَلَدِي


Ibu anakku

Aku berjalan di dalam satu perjalanan yang panjang, dan inilah kisahku yang mempunyai pengajaran.


Esok akan datang kepadaku dan aku masih keseorangan, dan di mana mawarku bersama durinya.


Dia adalah sahabatku yang bijaksana dan solehah, dialah kekasihku di langit yang bergemerlapan.


Dan cahayanya menyinari ke seluruh alam, di bumi ia umpama mawar yang mekar.


Aku tidak pedulikan harta dan kecantikan, ia adalah perkara yang berubah dan tidak tetap.


Ketahuilah wahai hatiku tentang cahaya hidupku, keimanan adalah polisi (Pemilihan) yang terbaik.


Kemiskinan di dunia tidak menjadikan aku hina, ia hanyalah pandangan bagi mata yang lena (Lalai).


Hari apakah yang lebih indah selain hari bersamanya, menjadikan malam-malamku satu kegembiraan.


Dia (Allah) telah menetapkan takdir hidupku sebaik-baik takdir, dan aku harap dapat bersamanya (Kekasihku) di kala susah dan senang.


Dan aku memperbaiki akhlakku agar menepati selembut-lembut wanita sepertinya, dialah ibu kepada anakku seperti bulan empat belas bercahaya…



Fairuz, Jerantut, 15 Ramadhan

[]:-)=


Friday, August 12, 2011

Skrip Penjajahan (Bahagian 2)



* * * * * * *

Bom! Bangunan Trapezium bergegar lagi. Kali ini sasarannya bukanlah tentera pejuang Gamma yang berada di dalamnya sebaliknya stor penyimpan makanan. Pihak Gamma bergegas memadamkan kebakaran namun nyata segalanya sudah terlewat. Api telah menjilat hampir keseluruhan objek yang ada di dalam stor itu. Ternyata pihak musuh sengaja mengebom tempat simpanan makanan tentera dan Presiden Gamma bagi melemahkan semangat mereka.


“Tuan Komander, kita tiada pilihan lagi. Stok makanan yang tinggal hanya cukup untuk beberapa hari saja lagi. Jika ini berterusan kita akan mati kelaparan,” kata seorang pegawai yang melaporkan kejadian pengeboman itu kepada Komander Orrey.


“Jahanam Pihak KALA, dalam masa semalaman sahaja kita diserang dua kali. Malah bekalan makanan kita pula terbakar. Suruh pejuang-pejuang kita bersiap sedia dan nantikan arahan aku yang seterusnya. Aku ingin berjumpa dengan Tuan Presiden sekarang!” arah Komander Orrey kepada anak buahnya.


Setelah Komander Orrey berada di hadapan bilik Tuan Presiden Zeto, keluar soorang doktor peribadi dari bilik Tuan Presiden. “Komander, Tuan Presiden kita berada dalam keadaan yang tidak selamat. Selain menjadi buruan peluru dan bom musuh, tahap kesihatannya turut menurun,” kata Doktor Haras.


“Apa yang mampu aku lakukan. Harapan terakhir kita ialah dari serangan balas tentera Gamma yang harapnya boleh menghapuskan musuh atau setidak-tidaknya menghalau mereka keluar,” terang Komander.


“Kau pergilah berjumpa dengannya. Kita semakin kekurangan ubat. Jika keadaan terus begini, padahnya bukan menimpa Tuan Presiden sahaja, kita semua pun akan turut terkorban,” balas Doktor Haras.


Komander Orrey memasuki bilik Presiden yang terletak di bawah tanah bangunan Trapezium atas dasar keselamatan. Namun ia bukanlah sebuah bilik mewah yang penuh dengan perhiasan sebagai lambang keagungan seorang ketua negara sebaliknya hanyalah satu tempat yang kosong dan hanya menanti masa untuk menyembah bumi. Presiden Zeto masih terbaring namun dalam keadaan sedar beliau sempat melemparkan senyuman kepada Komander Orrey.


“Tuan, stor bekalan makanan kita sudah dibom. Bekalan yang tinggal hanya cukup untuk seminggu sahaja. Semalam dua bangunan utama pentadbiran juga telah terkena bedilan bom musuh malah seorang kanak-kanak kecil telah ditembak mati tanpa belas kasihan. Kita tiada pilihan lain melainkan menyerang balas. Menang atau kalah itu nombor dua, yang penting kita mesti bertindak sekarang!” tegas Komander Orrey.


“Sabar Komander. Bukankah aku sudah kata tindakan itu sia-sia sahaja. Selepas ramai rakyat kita terkorban, penduduk dunia akan bangkit dan mendesak Pihak KALA agar keluar dari negara kita,” tingkah Presiden Zeto.


“Tapi Tuan, benarkanlah pihak tentera kita memerangi musuh. Sia-sia sahajalah aku belajar ketenteraan dan strategi selama ini jika tidak digunakan ada masa yang amat diperlukan,” desak Komander Orrey.


“kau patut tahu mengapa aku tidak membenarkan kau membuat serangan ke atas tentera musuh. Kekuatan yang mereka ada boleh menghapuskan seluruh tentera pejuang dan rakyat kita bila-bila masa sahaja. Aku selama ini secara diam-diam telah membuat perjumpaan secara rahsia dengan ketua pihak KALA. Mereka hanya mahu menangkap penjenayah antarabangsa. Setelah mereka memastikan ia tiada di bumi ini, mereka akan keluar,” ujar Presiden.


“Jadi, Tuan percaya dengan kata-kata mereka?” balas Komander Orrey. “Sudah pasti aku tidak percaya. Namun rundingan antara kami hanya untuk melengahkan masa sahaja sementara menunggu jabatan perisikan kita meminta bantuan luar. Serangan balas kau secara tidak langsung akan membangkitkan kemarahan mereka dan peperangan yang lebih besar lagi akan tercetus,”terang Presiden.


* * * * * * *

KO35 bergolak lagi. Tentera pihak KALA datang dan menyiksa rakyat yang ada di sana. Harta benda penduduk habis dirampas. Sesiapa yang melawan akan diberi hukuman yang kejam.


Rakyat hanya mampu berpeluk tubuh. Tidak mampu melawan. Sedang tentera pihak KALA berkumpul ramai-ramai dihujung penempatan KO35, datang seorang perempuan tua ke arah tentera tersebut. Tentera pihak KALA terkejut dan mendekati perempuan tua itu.


“hahaha, perempuan tua ini sungguh berani. Dia tak takut akan kematian yang berada di depan matanya,” kata salah seorang dari tentera itu. “Dia sudah gila agaknya,” kata seorang lagi dan disambut dengtan hilai tawa sepasukan tentera pihak KALA yang berada di situ.


Bang! Satu lagi letupan kuat yang kedengaran di kawasan pedalaman KO35. Penduduk terdiam seketika. Ketakutan. Adakah itu serangan jet pejuang tentera pihak KALA atau serangan pihak Gamma? Atau pun pasukan Artileri KALA telah tiba iaitu sepasukan tentera yang menggunakan senjata meriam yang amat kuat yang dikatakan akan tiba di negara ini bila-bila masa sahaja.


Namun tiada searang bunyi serangan mahupun jet pejuang yang kedengaran lagi. Sebahagian penduduk yang agak berani menyusun langkah perlahan-lahan menuju arah letupan tadi walaupun tahu risikonya amat tinggi. Di sana kelihatan cebisan-cebisan mayat yang bergelimpangan. Umumnya penduduk sudah dapat menduga apa yang telah terjadi.


Wanita tua itu telah memasang bom C4 pada badannya dan apabila tentera pihak KALA menghampirinya, dia segera meletupkan bom itu. Dengan kekuatan bom C4 yang sememangnya sering digunakan untuk meletupkan bangunan, maka tentera pihak KALA yang berada berdekatan dengannya pasti terkorban.

* * * * * * *


Bersambung da...




Siri Belajar Daripada Alam (Burung)


Belajarlah daripada burung-burung yang berterbangan. Ketuanya tidak memberi arahan untuk terbang. Namun, ketua itu terbang dahulu dan barulah diikuti oleh anak buahnya yang lain di belakangnya sehingga menampakkan bentuk V.

Penulis juga sebentar tadi berkesempatan untuk berterawih seperti biasa. Cuma malam ini penulis memilih tempat strategik iaitu di sebelah budak-budak. Golongan suci ini lebih mudah diajar dan disuruh. Kita buat dan dia akan ikut.

Penting bagi mereka untuk mengetahui sebab mengapa kita membuat setiap ibadah itu. Kita tidak boleh hanya menyuruh mereka mengerjakan solat atau meluruskan saf dan merapatkannya tanpa memberitahu hikmah.

Secara tak langung kita dapat menyampaikan dengan lisan dan tauladan walaupun diri penyampai tidak sempurna mana. Manusia itu akan sempurna bila mereka berjemaah. Pada masa ini mereka akan saling melengkapi.


Selamat Berjemaah []:-) =


Thursday, August 11, 2011

Jamuan Ramadhan


Ramai yang gemar membuat jamuan dan rumah terbuka semasa syawal. Hari Raya ke-10 masih ada rumah terbuka yang entah bila memberi kita ruang untuk berpuasa enam yang nilainya sama seperti berpuasa selama setahun.

Namun sedarkah kita bahawa rumah terbuka dan jamuan sebaiknya dilakukan semasa Ramadhan. Ganjaran pahala sedekah dan memberi makanan yang enak kepada tetamu dan tetamu turut membawa rahmat ke dalam rumah itu dipandang sepi.

Masyarakat hanya tertumpu kepada terawih dan berbuka dengan banyak tanpa mengambil kira semua amalan adalah berganda 70. Jadi, sedekah, memberi makan, menjemput tetamu, dan lain-lain juga akan berganda.

Justeru, pilih hari yang lapang dan jemputlah rakan dan jiran untuk berbuka di rumah anda. Jika tidak mampu, belikan mereka juadah berbuka atau berkongsi juadah agar kita mendapat pahala yang banyak berbanding jika dilakukan di bulan Syawal.

p/s : 70 lebih baik dari 1. jd, jangan beri ALASAN. Hanya orang yang kedekut sahaja yang tidak memberi dan mengharapkan pemberian. Jika ingin memiliki, maka kita perlu memberi.

(Gambar sekadar hiasan)

[]:-) =

Mari Belajar Balaghah (Arab)


Balaghah dalam arab bermaksud sesuatu ayat atau frasa itu mempunyai unsur sastera yang tinggi yang boleh mempengaruhi pembaca atau pendengar. Seperti mana bahasa Melayu, Bahasa Arab juga membahagikan Balaghah kepada beberapa bahagian :-)

1. Ilmu Bayan
Lebih kepada penerangan atau perumpamaan serta personifikasi.

contoh : Dia seperti singa di sekolah itu.
Jiwaku tersenyum.


2. Ilmu Maani
Mengutamakan maksud dalam frasa atau ayat.

contoh : Rezeki turun dari langit (Sebenarnya bukan rezeki tapi hujan, dan hujan yang menumbuhkan pokok yng seterusnya memberi rezeki)

3. Ilmu Badi'
Aspek keindahan bahasa

contoh : Matanya bersinar apabila dia berjaya memperoleh mata kemenangan. (Mata 1 bermaksud mata sebenar, mata 2 bermaksud markah)


Contoh di atas amat sedikit dan ringkas jika dibandingkan dengan ilmu Balagha yang penuh. Ia hanya sekadar perkongsian ringkas dari penulis dengan ilmu yang sedikit ini.


Wednesday, August 10, 2011

Rakan Masjid


Apabila masjid dipenuhi dan jemaah semakin ramai, barulah ternyata kelemahan Umat masa kini. Data ini seakan-akan terbalik dengan apa yang sering disebutkan iaitu masjid dipenuhi tanda umat kuat.

Penulis sebenarnya bermaksud, apabila masjid didatangi dengan orang yang kurang ilmu agamanya termasuk diri ini, maka banyak kesilapan yang berlaku.


Saf yang tidak rapat, anak-anak kecil yang bising di belakang dan jemaah solat di hadapan, masih berbual walaupun imam mengangkat takbir, saf kosong yang tidak di isi dan beberapa perkara lain yang boleh diperbaiki.

Nyata, kita masih perlukan bimbingan ustaz dan para alim ulamak untuk membimbing kita keluar dari masalah ini. Hari demi hari dan Ramadhan tiba di pertengahan, masjid yang dulunya penuh pada hari pertama juga telah tiba di pertengahan. (Jemaah tinggal separuh)

Maka, dengan sedikit ilmu tentang solat yang kita miliki perlu ditambahkan dengan menghadiri kelas-kelas agama, kuliah maghrib dan mendalaminya pada bila-bila masa. Ia nampak seperti perkara-perkara remeh dalam solat jemaah tetapi jemaah inilah yang menunjukkan kekuatan sebenar ummah bukan sekadar masjid yang penuh tetapi penuh kesilapan.

p/s : Ramadhan bukan sekadar menambah amal dan memenuhi masjid tetapi tentang memperbaiki kesilapan []:-) =




Tuesday, August 9, 2011

HPA : EQ Minda


PENGENALAN

EQ MINDA merupakan formulasi produk pemakanan kesihatan alami yang difokuskan bagi membantu perkembangan minda anak-anak, tidak hanya dalam bidang akademik yang boleh diukur secara IQ, tetapi juga kemahiran emosi yang dikenali sebagai EQ atau Emotional Intelligent.

Islam telah lama mengajar kita tidak hanya mengambil pemakanan yang halal, tetapi halalan thaiyyiban (halal lagi baik). Kombinasi 2 elemen tersebut adalah dipercayai dapata melahirkan generasi yang bukan sekadar pintar tetapi mampu mengawal diri dan berakhlak dengan akhlak yang terpuji lagi mulia.


TAKRIF EQ (EI)

Para sarjana telah membuat definisi EQ sebagai:

“Emotional intelligence is a set of acquired skills and competencies that predict positive outcomes at home with one’s family, in school and at work. People who possess these are healthier, less depressed, more productive at work and have better relationships.”

Perbezaan di antara EQ dan IQ adalah IQ mudah diukur dan stabil setiap waktu, manakala EQ sukar diukur dan tidak stabil sepanjang masa. Hanya sistem pendidikan yang sempurna dan bersifat Rabbani yang mampu melahirkan bukan hanya generasi minda kelas pertama tetapi ilmuan cemerlang lagi muttaqin.


RAMUAN UTAMA PRODUK EQ MINDA HPA

1. Madu Lebah (Honey)
2. Badam (Almond)
3. Habbatus Sauda’ (Black Seed)
4. kacang Adas (Lentil)
5. Kurma (Dates)
6. Tin (Figs)
7. Kismis (Raisins)
8. Zaa’rafan (Saffron)
9. Halia (Ginger)


PENJELASAN MENGENAI KHASIAT RAMUAN FORMULASI EQ MINDA HPA


1. MADU LEBAH (HONEY)

Madu adalah pemakanan lengkap yang diturunkan bersama Al-Quran. Ia merupakan penyembuh utama dan amalan memakannya merupakan sunnah. Ia membekalkan tenaga serta nutrien-nutrien yang diperlukan oleh badan. Ia dapat menghilangkan keletihan serta membantu perkembangan minda dengan membekalkan nutrien-nutrien yang diperlukan untuk kecergasan dan kecerdasan, terutama semasa melaksanakan proses pembelajaran.


2. BADAM (ALMOND)

Badam juga membekalkan pelbagai vitamin dan mineral serat, protein, lemak yang sihat serta kandungan fitokimia tertentu untuk kemaslahatan manusia.

Satu hidangan khasiat badam (sebanyak 23 biji) mengandungi khasiat berikut:

35% daripada nilai keperluan harian anda atau Daily Value (DV) bagi antioxidant (vitamin E)
20% DV bagi magnesium
15% DV bagi phosphorus
13% DV bagi riboflavin
8% DV bagi kalsium
6% DV bagi iron dan zink
4% DV bagi asid folik dan niasin


3. HABBATUS SAUDA’ (BLACK SEED)

Habbatus Sauda’ atau Jintan Hitam telah disyorkan pengambilannya oleh Nabi Muhammad SAW dengan menjadikannya sebagai amalan harian. Pengambilannya memberi kesan ke atas sistem paru-paru, perut dan limpa. Ia dapat meningkatkan imuniti, merangsang tenaga, memudahkan penghadaman, tonik dan pelbagai lagi khasiatnya.


4. KACANG ADAS (LENTIL)

Adas merupakan sejenis makanan yang disebut dalam Al-Quran.

“Dan (kenangkanlah) ketika kamu berkata: “Wahai Musa, kami tidak sabar (sudah jemu) dengan makanan yang semacam sahaja; maka pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya dikeluarkan bagi kami sebahagian dari apa yang tumbuh di bumi; dari sayur-sayurannya dan mentimunnya dan bawang putihnya dan adas (kacang dalnya) serta bawang merahnya.” Nabi musa menjawab: “Adakah kamu mahu menukar sesuatu yang kurang baik dengan meninggalkan yang lebih? Turunlah kamu ke Bandar kerana di sana kamu boleh dapati apa yang kamu minta itu”.” (Surah Al-Baqarah: 61).

Adas membekalkan protein yang tinggi selain fiber, vitamin B1 dan mineral.


5. KURMA (DATES)

Kurma merupakan makanan tradisi di kalangan negara-negara Arab dan umat Islam. Ia membekalkan tenaga segera, fiber dan pelbagai khasiat pemakanan yang diperlukan.


6. TIN (FIGS)

Dalam Al-Quran, Allah telah menyebut mengenai buah tin disamping buah zaitun dalam surah At-Tiin. Buah tin (ara) merupakan sumber flavanoid dan polifenol yang baik. Ia juga mengandungi kandungan antioksidan dan fiber yang tinggi. Ia dapat mengatasi masalah penghadaman dan ancaman radikal bebas serta melambatkan penuaan selain meminimakan stress (tekanan) di kalangan pelajar.


7. KISMIS (RAISINS)

Kismis merupakan makanan yang disyorkan oleh ulama’-ulama’ perubatan Islam. Ia dapat membantu mengekalkan ingatan terutama bagi pelajar yang memerlukan ingatan yang tinggi seperti pelajar tahfiz dan undang-undang. Kismis juga dapat melindungi hati, memperbaiki sirkulasi, melawaskan pembuangan air besar dan melawan bakteria mulut.


8. ZAA’RAFAN (SAFFRON)

Zaa’rafan merupakan sejenis rempah yang didapati daripada pokok saffron crocus. Ia mengadungi lebih daripada 150 bahan meruap dan beraroma. Ia digunakan sebagai pewarna makanan, konfektineri dan dalam minuman. Khasiat perubatannya adalah antikarsinogenik, anti-mutegenik, immunomodulating dan kandungan antioksidan. Ia juga dijadikan dakwat bagi menulis ayat-ayat Al-Quran bagi kaedah rawatan pinggan putih.


9. HALIA (GINGER)

Menurut Al-Quran, halia merupakan sejenis minuman bagi para penghuni syurga. Ia digunakan dalam masakan serta mempunyai nila perubatan yang tinggi.

Halia dapat merawat masalah angin dan mual, mengandungi antioksidan, bersifat karminatif (membuang angin) serta dapat merawat inflamasi (radangan), mengurangkan kolestrol dan merawat penyakit hati.


Penggunaan EQ Minda:
Diambil sebelum makan, 1 sudu kecil, 2-3 kali sehari


Ulasan Pengarah Urusan HPA tentang produk ini:


Penyakit kuning selepas bersalin

Bagi mengelakan berlakunya penyakit kuning pada anak-anak kecil selepas bersalin , para ibu bolehlah mengamalkan ubatan HPA yang terdiri dari :-

1. Eq minda – pengambilan mestilah sejak dari tujuh bulan mengandung (2 sudu besar x 3 kali/hari)

2. omega 3 kapsul – 2 x 3

3. Spirulina kapsul – 2 x 3

Kesemua herba diambil sejak dari 7 bulan lagi. Anak yang lahir bukan sahaja tidak terkena demam kuning tetapi menunjukan kecerdasan minda dari kecil lagi.

Harga Pengguna
Semenanjung Malaysia: RM 50
Sabah & Sarawak: RM

Harga Pengedar HPA
Semenanjung Malaysia: RM 45
Sabah & Sarawak: RM
Nilai Mata (NM): 10


Template by:
Free Blog Templates