Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Friday, September 30, 2011

لا تيأس

لا تيأس


هناك الشدائد الكثيرة في طريقة النجاح. المشكلة مثل بعيد من الأسرة والأصدقاء أو لا يحصل على العمل المعين يمكن يأخذاني على الهم والحزن.


فلذلك، نرى على نعمة الله التي موجودة فيها. فوجدنا النعمة في المجاولة والنعمة في الجهد لحصول على ما نريد. المهم هنا هذان شيئان.


عندنا الجهد والاجتهاد لنيل الارادة. النتيجة ليس منا ولكن من ربنا. إذا كان نجتهد الجهاد الحقيقي ولكن النتيجة غير النجاح، ولا تيأس لأن هذه النتيجة منه فقك. ما عندنا القدرة لتأكيد على هذا الأمر ولكن قدرتنا في الجهد والاجتهاد فقط.


لا تيأس... لا تيأس ... حتى أن تكون متمكن في اللغة ..

بارك الله في جهودهم


Thursday, September 29, 2011

Siri Belajar Daripada Alam (Syair Imam Syafie)


Belajarlah daripada Singa : Singa hanya akan dapat menerkam mangsa setelah dia keluar daripada sarangnya.

P/s : Seseorang itu akan menjadi hebat hanya setelah dia berjaya keluar dari daerah dirinya. Sama ada berhijrah ke tempat lain atau berhijrah dalam makna majaz atau hijrah perbuatan. Tidak ada rezeki yang datang bergolek dengan mudah. Telah menjadi hukum alam untuk keluar mencari rezeki itu. Usaha dan Tawakal menjadi Sunnatullah.

Sunday, September 18, 2011

Nikmat Berusaha ...


Hari ini seperti biasa penulis akan meneruskan pencarian untuk menampung pengajian. Perbezaan hari ini dengan minggu lepas adalah strategi pemasaran. Diharapkan hari ini dipermudahkan segala urusan ditajamkan lidah agar dapat meyakinkan pendengar untuk menerima khidmat penulis.

Dunia ini luas terbentang. Rezeki di mana-mana. Kita hanya perlu berusaha untuk mencarinya. Hasilnya hanya Allah yang Maha Mengetahui dan Maha Memberi. Jika kita sudah berusaha namun tidak berhasil, maka ketahuilah Allah akan memberi pada lain waktu atau mahu memberi yang lebih baik.

Ungkapan yang paling sesuai adalah 'Sabran ala Sabran'. Bersabar di atas bersabar. Dengan kata yang lain, bersabar dalam bersabar. Jika sabar kita mempunyai had bererti sabar kita ini terhad sedangkan rahmat Allah Maha Luas. Kesabaran kita dalam berusaha adalah satu nikmat yang Allah beri kepada kita dalam keadaan kita tidak menyedarinya.

Sesungguhnya, jika tidak ada sebarang hasil dari usaha kita selama ini, ketahuilah ada nikmat yang diperoleh. Iaitu nikmat berusaha dan nikmat mencuba. Semoga dengan usaha kita pada hari ini membuka pintu-pintu rezeki kita yang lain. InsyaAllah....[]:-) =


Filem Melayu Malaysia sampah?!!?


Tajuk ini mungkin sudah biasa didengari oleh kebanyakan kita. Ada juga yang menganggap tajuk ini kurang ajar kerana merendah-rendahkan mentaliti masyarakat Melayu di Malaysia. Namun, apakah kita tidak berfikir terlebih dahulu sama ada ia benar atau tidak?

Rata-rata filem tidak memberi kesan kepada masyarakat. Penerbit dan pengarah ternyata berjaya menggelakkan penonton di wayang dan di rumah melalui layar perak dan kaca tv tetapi selepas itu apa? Mereka gelakkan penonton atau pengarah atau penulis skrip atau diri mereka sendiri?

Kisah-kisah seperti lelaki mahu putuskan tunang dan menyambung semula pertunangan sebanyak 3 kali kerana salah nama kekasihnya, cerita hantu yang diakhiri dengan hantu itu berjaya dihalau, serta lawak pagi raya yang mengisahkan bagaimana perjalanan balik kampung seseorang berleluasa pada masa kini.

Apakah pengajaran yang dapat dilihat dalam filem ini? Jangan berkata tentang filem ini akan menginsafkan remaja tentang bahaya menjadi mat rempit sekiranya filem itu sendiri menayangkan hampir 50% cerita tentang aksi rempit.

Teramat merbahaya pada masa kini apabila sesetengah pelakon dan pengarah mempergunakan ayat-ayat zikir serta agama untuk menjadi bahan lawak. Adakah ustaz yang menghalau hantu dalam beberapa cerita itu adalah orang muda yang bebas bergaul dengan wanita bukan mahram? Adakah istighfar untuk dipermainkan dan digelakkan? Lelaki menjadi wanita hukumnya haram bukan sahaja dipertontonkan malah ditertawakan. Lebih memburukkan keadaan, mereka yang melakonkannya itu berkata ini tidak salah.

Malapetaka sangat dahsyat apabila seseorang itu melakukan kesalahan dan berkata dia tidak bersalah. Para alim ulamak yang memegang jawatan dan masyarakat perlu memperbetulkan hal ini. Jangan hanya tertumpu kepada masalah qunut, doa selepas solat ada atau tidak, namun tumpukan kepada akidah dan fikirkan umah masa kini agar tidak tersesat dalam gelak tawa peminat.

Penulis selesai menonton filem sang murabbi serta sang pencerah. Alangkah baiknya jika Malaysia mampu membuat filem sebegini. Sudah tentu pulangan akan merugikan. Namun pengajarannya lebih mahal dari menggabungkan kesemua filem yang ada pada masa kini.

Wednesday, September 7, 2011

سر نجاح الأمة.

سر نجاح الأمة.


في يوم مجيء المهاجرين في المدينة، يعطي الأنصار زوجه وماله ولكن سأل عبد الرحمن العوف عن الطريق على السوق للتجارة. ويرشد الأنصار على هذا الطريق وبدأ البيع على يد عبد الرحمن.


يشتري عبد الرحمة البضائع من اليهودي وهويبيع في نفس السوق. يا سلام! يشتري كل المسلم في دكان عبد الرحمن ولا في يد اليهودي للمساعدة التاجر الإسلامي.


وفي مدة قصيرة، نال عبد الرحمن على الأموال الكثيرة والآن اليهودي أيضا يشتري في دكانه. وهكذا قصة سر النجاح عبد الرحمن على سبب أمة الذي يشتري منه ولا من غير الإسلام.


ولكن اليوم يشتري كثير من المسلم علي يد الكافرين وهذه الظاهرة تحصل على ثروة الكافرين. والمسلمون ليسوا هناك المكان في بلادهم. فعلينا الشراء مع المسلمين لأن واجب عليهم الزكاة وحث على الصدقة وكلاهما مهمتان علينا.

وما السقوط إلا القيام بعده


وما السقوط إلا القيام بعده


الحياة مثل السلم. نحن أحيانا في الفوق وأحيانا في تحت. إذا كنا في فوق، فعلينا أن نشعر الحزن والهم. إعلم عن هذا الامتحان من ربنا. هو يعرف علينا لأننا منه. وهو يعرف ما أحسن وأفضل على عبده.


وكم الشقوط في الحياة ليس مشكلة. المهيم، نحن نقوم بعد سقوطنا لنيل على النجاح في حياتنا. علينا أن ننسى الحزن ونجعله الخبرة والمعرفة الجديدة لنحصل على النهاية في طريقة النجاح.


وما السقوك إلا القيام بعده. وما القيام إلا بقوة القلوب. وما قوة القلول إلا بالصبر. وما الصبر إلا بالرضاء على القضاء والقدر. ولا نعرف كلاهما إلا من عند الله. وكل التقدير من الله معه الخبرة لتعلم الإنسان على الخير.


أهلا وسهلا


أهلا وسهلا إلى الدار الجديد وهو عالم الجامعي. أتمنى لكل الطالب أن يستخدم هذه فرصة الذهبية لتعليم العلوم المختلفة والثقافات الأخرى في التخصص المتعددة.


أيها الإخوان والأخوة، ثلاث سنوات أو أربع سنوات في الجامعة هذه هي وقت قصير لبناء الأمة الباهرة. هذه المدة غير طويلة لأن نجوز التطبيقي بعد طلب العلم.


فعلينا أن نتعرف معا في المصلى أو المطعم أو الفناء أو أي مكان في نيل على المحبة والمودة لتكوين البيئة الحسنة. ونشر السلام كثيرا وإبتسام كثيرا حتى تحصل على الثروة الإسلامية والفكرية الإيجابية.


وحتى نحصل على ذلك المستوى أرجو منا بالتوفيق والنجاح.


غذا يوم الامتحان


غذا يوم الامتحان. كذلك لأن هناك التعليم في الجامعة العلومية الإسلامية الماليزية لتكوين البرنامج العربية هنا. أنا لا أعرف ماذا البرنامج ولكن أرجو مجيئي عنا يفتح أبواب الرزق والفرصة الذهبية في هذه الجامعة.


الناقب في الحلاقات العربية يحتاج على التدريبات الكثيرة مني وأريد المحادثة عن الأشياء المختلمة مثل الأهيمة التعليم اللغة العربية، لماذا تختار هذه اللغة، ولماذا تختار هذه الجامعة، وماذا غرض هنا.


كلامي يمكن غير جيد ولكن أحاول أن أتكلم مع الآخين لبناء البيئة العربية. المهيم، نفهم القواعد واستخدامها، وعندي العمل على الأقل في يومين هذين إن شاء الله...


Template by:
Free Blog Templates