Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Saturday, December 31, 2011

Karya : Antara Ilmu dan Kreativiti


Firman Allah SWT dalam Surah As-Syu’ara’ ayat ke-224 :

“Dan penyair-penyair itu diikuti oleh orang-orang yang sesat”.


Baru-baru ini penulis menonton beberapa filem di Youtube dan berasa hairan, hasil kutipan filem itu mencecah 10 ribu filem lain juga tinggi, namun filemnya tidak sehebat mana. Aksi berpelukan bukan mahram dan cerita hantu yang tidak bermatlamat ini mendapat sambutan yang menggalakkan.

Secara kasar dan secara tidak langsung ia menggambarkan rakyat Malaysia yang dalam Negara Islam ini hanya meminati cerita sebegini. Ada pengajaran menurut pengarah filemnya namun keburukannya amat tinggi. hampir setengah jam berpelukan lelaki dan perempuan barulah ada nilai baik.

Malah, pelakon-pelakon ini juga yang akan diberi anugerah kerana berpelukan 'dengan baik dan menjiwai watak'. Ya Allah. apakah yang akan terjadi dengan negara Islam ini?:s

Ia bertepatan dengan ayat Al-Quran di atas yang menerangkan seorang penggiat seni itu termasuk dalam golongan yang lalai. Kemudian ayat di atas diikuti dengan "Kecuali orang-orang yang takut kepada Allah".

Namun, ada juga karya yang baik dan mencerminkan Islam yang sempurna tanpa berpeluk-peluk dan maksiat yang lain. Umpama Novel di atas atau beberapa novel lagi yang mencerminkan Islam dan Qiam An-Nabilah. Dalam novel ini umpamanya diterangkan batasan lelaki dan wanita, tatacara hidup yang menurut Islam dan matlamat hidup selain jalan cerita yang tidak membosankan.

Penulis tertarik dengan kata-kata watak di dalamnya iaitu Naurau Salsabila yang mengatakan bekerja sebagai pembantu perubatan juga satu tugas mulia. Setiap hari berdepan dengan kes kematian akan mengingatkan diri sendiri tentang mati.

Juga kisah Abid dan Mulhid yang diselitkan secara sampingan dalam cerita ini menepati ciri-ciri karya islamik yang mengutamakan pengisian ilmu di dalam sebuah karya itu dan bukannya nilai kreativiti semata-mata.

Hakikatnya, pembaca dan penonton perlu berubah. Jangan tertarik dengan satu karya yang mempunyai unsur-unsur maksiat kerana dibimbangi hati menjadi gelap. Sinarilah dengan karya Islam yang memberi pengajaran dan tauladan dalam usaha membentuk diri mendekati Allah.

Selamat beramal...[]:-)=



Salam 2012 : Hidup Mahasiswa.. Salam Perjuangan...




‎" Dan jangnlah kamu cenderung kepada orang orang yang zalim, yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolong selain daripada Allah, Kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan.( Hud: 113 )

Isu suara mahasiswa dalam politik memang isu panas. Ini terbukti dengan kejatuhan kerajaan Afghanistan hasil daripada kebangkitan mahasiswa yang mewakili masyarakat. kerajaan-kerajaan lain mula mengawal tindak tanduk golongan terpelajar ini supaya tidak bersuara dan hanya menurut perintah.

Namun, mahasiswa tetap mahasiswa. Mereka juga adalah rakyat. Mereka juga ada suara dan hak bersuara. Faktor kuasa mahasiswa dalam mempengaruhi kerajaan dikatakan salah satu daripada empat tunjang utama kerajaan. Suara mereka amat bermakna. Jika golongan ini tunduk kepada pemerintah maka di mana letaknya maruah mereka dan hak mereka.

Hari ini sekali lagi mahasiswa dikaitkan dengan politik dan hak bersuara. Undang-undang ciptaan sendiri digunapakai untuk melindungi Si Pembuat Undang-undang ini. Maka, Mahasiswa perlu bersuara. Walaupun segolongan rakyat yang telah "Hidup selesa menunggu mati" berkata mahasiswa perlu belajar sahaja, namun takkan nak tunggu buku teks mahasiswa dirampas baru mereka perlu bertindak.

Suara mereka adalah pendapat. Suara mereka adalah hak mereka. Mereka bersuara sekadar menuntut hak dan menegur. Jangan pula suara mereka ini dibalas dengan darah dan pukulan. Mereka hanya bersuara selagi mana mampu. Kerana mereka juga manusia. Jika mereka salah, tegur dan didik mereka dengan CONTOH yang baik. Didik dengan pukulan hanya memburukkan keadaan...

Salam 2012 : Hidup Mahasiswa.. Salam Perjuangan...

Tuesday, December 13, 2011

Kenderaan ke Syurga


Kita mengejar kebahagiaan di Sana tetapi kita tidak mengikut jalan itu, dunia ini hanya kenderaan ke destinasi yang Hakiki tetapi kenderaan ini kita hiasi dengan begitu mewah sehingga melalaikan kita..



Takbir Empat Kali



وَمَنْ فَاتَهُ التَّعْلِيمُ وَقْتَ شَبَابِهِ * فَكَبِّرْ عَلَيهِ أَرْبَعَا لِوَفَاتِهِ



Syair : Imam As-Syafi'e


Sesiapa yang tidak manfaatkan masa mudanya untuk menuntut ilmu, maka bertakbirlah empat kali sebagai tanda kematiannya


Bersungguh dalam berusaha


Mulakan usaha hari ini dengan mengingati satu perkara asas yang penting :


Sesungguhnya Allah menyukai orang yang apabila dia melakukan sesuatu, dilakukannya dengan bersungguh-sungguh.


p/s : Selamat berjaya kepada rakan2 utk temuduga J-Qaf

Tuesday, December 6, 2011

Tanya sama pokok


Aku bertanya kepada pokok


Mengapa kau memberi buah yang enak


Kepada manusia yang membaling kau dengan batu


Lantas dia menjawab telus


Jika aku memberi mereka batu


Aku dan mereka tiada bezanya




Aku bertanya lagi kepada sang pokok


Apa yang ada di balik hijab ini


Lantas dia menjawab


Taman Syurga yang indah sudah dijanjikan


Jiwa yang mula bercahaya meminggirkan kegelapan


Membezakan manusia yang buta mata atau buta hati




Aku bertanya lagi kepada pokok


Bilakah kau akan dijulang oleh manusia ini


Lantas kau menjawab


Aku dan manusia tiada bezanya


Hakikat kehidupan ini tiada satu pun milik kita


Bila aku sudah mati, mereka pasti menjulangku


Untuk membawa aku ke tempat asalku




Aku bertanya lagi kepada pokok


Mengapa keyakinan kau bergoyang


Adalah angin yang menggoncang


Atau burung yang menumpang.


Tetaplah kau berdiri teguh dan berani


Kerana selepas badai taufan menjelma


Episod ini akan menjadi ingatan


Dan hari baru
kembali bermula





Template by:
Free Blog Templates