Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Monday, January 30, 2012

Nikmat Berusaha



Mulakan tugasanmu dengan Bismillah dan yakinlah setiap usaha itu ada ganjarannya. Jika tidak berjaya dalam urusanmu, ingatlah kamu telah mendapat nikmat berusaha~

[]:-)=


Friday, January 27, 2012

Memajukan sektor perlancongan : Baik atau Buruk?


Sektor perlancongan amat berkembang pesat di negara kita. Pelbagai tempat menarik yang boleh dikunjungi seperti Langkawi, Tioman, Taman Negara, dan sebagainya. Ia mampu menarik pelancong dari pelbagai negara untuk datang ke Malaysia.

Dikatakan perlancongan dan tarikan ini menjadikan ekonomi negara berkembang pesat. Namun, sejauh manakah tarikan ini membawa kesan hebat kepada sosial dan budaya? Adakah ekonomi segala-galanya bagi penduduk Malaysia sehingga mengabaikan faktor sosial?

Dilaporkan tiga ribu pelancong China hilang di Malaysia dan ia masih lagi menjadi misteri. Pelancong Afrika pula menimbulkan tanda tanya dengan hampir setiap hari ada sahaja kes yang melibatkan warga Afrika ini. Di IPT pula warga Afrika dikatakan mengejar pelajar wanita kita dan sering membuatkan pelajar ini tidak senang.

Warga Indonesia, Bangladesh dan negara sekeliling semakin ramai malah mampu membentuk satu perkampungan asing di beberapa tempat. Dalam tempoh lima tahun lagi, tidak mustahil Kuala Lumpur bukan lagi milik kita. Hanya tinggal nama sahaja kerana demografinya dipenuhi warga asing.

Di England. syarat kemasukan pelancong perlu ada permit, surat beranak atau surat majikan bagi memastikan pelancong yang hadir akan pulang pada masa yang ditetapkan. Alangkah baiknya jika Malaysia mengamalkan cara ini.

Pergilah ke Kuala Lumpur dan lihatlah sendiri bagaimana warga asing ini berada di sekeliling kita. Mereka menjajga parkir di kawasan Tanah Tumpah Darah kita sendiri tanpa lesen dan kerana takut dipukul atau dicederakan, kita terpaksa membayar sahaja. Mereka menjadi bos di beberapa tempat dan orang kita hanya menjual di tepi kaki lima.

Sememangnya pelancong asing menaikkan ekonomi dan mendatangkan keuntungan tapi sejauh mana? Kita dapat bayaran atas tanah yang kita hilang dan keselamatan yang terancam, adakah ia berbaloi?

Fikir-fikirkan....







Pelajari bahasa lain namun bertutur bahasa yang lain


Salah satu masalah dalam mempelajari bahasa adalah kita belajar bahasa lain (A) tetapi bertutur dalam bahasa yang lain (Bahasa B). Sebagai contoh, kita mempelajari Bahasa Arab tetapi di rumah dan di jalanan kita bertutur dalam Bahasa Melayu. Apa yang dipelajari tidak selari dengan implimentasi.

Justeru, nama-nama objek dan kosa kata yang dihafal tidak mampu diguna dan diaplikasi menjadi ayat yang betul. Ini akan menjauhkan kita dari bahasa A yang dipelajari.

Bahasa adalah pengantara. Ia tidak dari daripada kita berkomunikasi dengan menggunakan bahasa yang dipelajar. Sama ada kita suka atau tidak, bahasa ini tetap akan hilang jika tidak diamalkan. Orang yang fasih berbahasa arab sekalipun jika duduk di pedalaman Sarawak, akan melupai Bahasa Arab ini sebaliknya mampu berbahasa Sarawak.

Inilah di antara keunikan Ilmu Allah yang Maha Luas. Sebagaimana kita belajar solat dan kita solat, begitu juga kita belajar bahasa dan mempraktikkannya. Ilmu ini akan menjadi lebih kuat dan kaya bahkan membuka cabang-cabang ilmu baharu.

Semakin kita mendalami ilmu ini semakin dirasakan ilmu ini semakin besar. Usaha ke atas ilmu dan pencarian inilah yang membuatkan kita sedar Ilmu Allah adalah terbesar dan tiada taranya. Setitis ilmu ini sudah membuatkan kita mencari hampir sepanjang usia.

( Maaf, artikel lari tajuk) []:-)=



Sinar Hidayah


Bila hidayah berlabuh di jiwa yang sepi

Kesunyian itu akan terpecah dan terlerai

Dan pemilik jiwa itu lalu bangkit

Dari kegelapan alam yang tidak berpenghujung

Ibarat purnama di malam gelita



Jiwa yang meratapi hilangnya mentari

Yang cerah menerangi bumi di siang hari

Ratapan ini terlenti lalu terukirlah senyuman

Kerana hilangnya mentari berganti sang bulan

Itulah diibaratkan cahaya hidayah

Pada jiwa yang menerima sinarnya




Bila jiwa dan hidayah bersatu

Dan nafsu pula menjadi korban

Ketika inilah malam yang gelita

Bertukar menjadi waktu untuk berdoa

Kerana kesedihan dan kesunyian ini tadi

Telah bertukar menjadi keyakinan

Dalam sujud yang berpanjangan







Demi Mata Yang Terbuka



Demi mata yang masih terbuka

Sebelum terlena di kelam gelita

Termenungku melihat bintang malam

Terasa kerdil diri ini

Ditelan langit yang tiada berpenghujung

Aku hanya umpama debu berterbangan



Aku di malam indah yang tiada taranya

Ramai bergembira, sedikit sahaja mengingatiNya

Yang mana satukah menjadi ikutan aku

Mampukah aku mengharungi malam ini

Dengan memikul dosa dari celik mata

Terkapai kelemasan sehingga terpejam kembali



Demi mata yang masih terbuka

Aku merintih pada yang Maha Mendengar

Leraikanlah kesangsian di hati

Sesungguhnya nikmat dari kedua mata

Tidak setanding dengan dunia fana

Kerana akan tiba masa aku pergi

Hanya rahmatMu yang aku impi



Demi mata yang masih terbuka

Aku tidak pasti esok akan masih terbuka

Malam ini pasti menjadi catatan

Tidak aku lepaskan walau beribu halangan

Kerana bila esok menjelma

Dan mata aku masih terlena

Malam ini pasti menjadi penentuan





Cinta Yang Terhijab



Jangan mengalah dalam mencari

Jangan bersedih dalam hati

Pandanglah bintang itu lihatlah sinarnya

Ia seperti berbisik lembut

Ada seseorang sedang menunggumu

tempat yang jauh dan misteri



Jangan menyesal dan bersalah

Apa yang telah tertulis ini

Kita tidak mampu mengubahnya

Yakin dengan suatu janji

Kau dan aku pasti bertemu juga



Biarkan masa yang pantas berlari

Mengejar dan membongkar misteri ini

Tentang bilakah kita akan bertemu

Dan mengapa kita terpisah jauh



Sedangkan cinta kita ini pasti

Bukan kita yang menentukan

Tetapi semuanya nikmat tuhan

Dari bermula kita sampai ke hujung usia



Biarpun kita masih berjauhan

Walaupun kita tidak mengenal

Cinta yang terhijab akan terlerai

Ketika sampai suatu masa itu

Pada hari kita dipertemukan

Dengan jodoh yang ditakdirkan








Thursday, January 26, 2012

Shahrul & Aisyah


Shah Rukh Khan

Aman Shah

Shahrul

Aisyah

Kebanyakan pemilik nama ini akan dipanggil 'Shah' sahaja oleh orang sekeliling. Namun tahukah anda apakah makna Shah?

Nama panggilan di kalangan masyarakat Islam masa kini kadangkala disalah tafsir sebagai nama singkatan atau yang paling mudah disebut. Namun, terjadi juga nama singkatan itu adalah salah dan membawa maksud yang menyimpang.

Maaf dinyatakan di sini, Shah bermaksud kambing dalam bahasa Arab. Sama seperti panggilan 'Man' atau 'mas' yang juga membawa maksud kurang baik. Mungkin jika dikira maknanya dalam bahasa lain ia memberi makna yang baik, namun aspek bahasa arab perlu diambil kita memandangkan bahasa ini adalah bahasa ibadah.

Justeru, hati-hati dalam memanggil nama rakan. Khuatir sekiranya kita memanggil rakan kita dengan panggilan yang kurang baik.



Wednesday, January 25, 2012

Kesilapan Dalam Bahasa Arab

الطالب مجتهد

الطالب المجتهد

Soalan pertama, adalah ayat di atas membawa makna yang serupa? Jika ya, fikirkan jawapan anda sekali lagi. Jika tidak, apakah perbezaan kedua-dua ayat di atas?

Sudah tentu kita sedar dengan jelas bahawa beza kedua-dua ayat ini terletak pada huruf Alif dan Lam. Tetapi timbul pula kemusykilan lain iaitu apakah ia membawa perbezaan yang besar?

Jika dalam penulisan, sudah tentu ayat ini berbeza. Jika dalam percakapan, aspek nahu kurang diambil kira selagi mana ayat ini menyampaikan 80% maksud asal.

Dalam penulisan, masalah alif dan lam memberi pengaruh kepada beberapa aspek seperti ma'rifah (Kata nama khas), Khobar(Tidak dapat dijelaskan kerana tiada dalam Bahasa Melayu dan mana-mana bahasa), dan lain0lain lagi.

Dalam konteks ayat di atas, perbezaannya adalah seperti berikut:


الطالب مجتهد

Pelajar itu rajin.



الطالب المجتهد

Pelajar yang rajin itu

Contoh pertama adalah ayat yang lengkap manakala contoh kedua tergantung ayatnya. Ini menjadikan penambahan Alif dan Lam menjadikan perkataan 'Mujtahid' (Rajin) sebagai sifat kepada 'Tolib' (Pelajar) dalam contoh yang kedua.

Contoh pertama tanpa penambahan Alif dan Lam menjadikan perkataan 'Mujtahid' (Rajin) sebagai penjelasan dan pelengkap kepada 'Tolib' (Pelajar).

Selamat Beramal []:-)=



Keistimewaan Bahasa Arab (II)


Antara keistimewaan Bahasa Arab adalah terdapatnya perkataan yang membawa maksud yang pelbagai. Hanya dengan sati kalimah (Perkataan) ini, sekurang-kurangnya dia membawa tiga maksud bergantung kepada penggunaannya dalam konteks ayat.

Antara perkataan yang dimaksudkan adakah :

عَمَلِيَّة
'Amaliyyah

Makna 1 : Proses
Makna 2 : Operasi (Penggunaan dalam perkara berkaitan Polis)
Makna 3 : Pembedahan (Dalam bidang kedoktoran)

جُذُر
Juzur

Makna 1 : Kata asal atau dasar (Dalam konteks bahasa atau sintaksis dan morfologi)
Makna 2 : Akar pokok (Dalam bidang pertanian)
Makna 3 : Punca kuasa (Dalam ilmu matematik)

Banyak lagi contoh lain yang membawa maksud pelbagai. Antaranya adalah 'Ain (عين), Saat (ساعة) dan lain-lain lagi. Kepelbagaian ini membuktikan bahasa ini fleksibel dan luas. Jangan takut dan khuatir tidak dapat mempelajarinya kerana dia berbentuk bebas dan terbuka.

Selamat mencuba []:-)=




Bahasa Inggeris Bahasa Kafir?


"Kau dah pandai cakap bahasa kafir sekarang semenjak balik dari luar negara."

"Buat apa belajar bahasa inggeris? Bukankah itu bahasa kafir?"


Dua dialog ini biasa didengar oleh orang kampung atau orang tua di kalangan kita. Dialog ini berkait dengan Islam dan Kafir dalam sesuatu perkara. Namun, hakikatnya adakah Bahasa Inggeris Bahasa Kafir?

Soalan ini membawa penulis mengkaji dan mencari jawapan untuk menyelesaikan spekulasi dan pemikiran ini. Secara teknikal. tiada bahasa yang kafir. Yang ada hanyalah orang yang kafir apabila dia tidak memeluk agama Islam. Ia tidak berkaitan dengan bahasa yang digunakan.

Umat Islam terdapat di mana-mana di seluruh dunia dengan pelbagai kaum. Setiap kaum ini pula merujuk kepada bahasa yang berlainan. Salah satunya sudah tentu umat Islam di Amerika atau England yang bebrtutur dalam Bahasa Inggeris. Jadi, adakah mereka juga kafir jika menggunakan bahasa ini? Sudah tentu tidak.

Justeru, tidak ada bahasa yang kafir. Bahasa Inggeris juga boleh mengjadi penghubung kepada umat Islam di seluruh dunia selain Bahasa Arab. Jadi, pelajarilah bahasa agar kita tidak tersesat dan tertipu.

[]:-)=


Status Bahasa Arab Di Malaysia


Terdapat persoalan tentang status Bahasa Arab di Malaysia, adakah bahasa ini dipandang serius oleh masyarakat Islam? Adakah masyarakat ini meminati Bahasa Arab ini?

Bahasa Arab adalah bahasa asing. Ia lebih rendah daripada Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu. Keadaan dan kedudukan ini meletakkan Bahasa Arab tidak diberi keutamaan oleh dalam segala hal. Bermula dari tumpuan, fokus sehinggalah kepada peruntukan, kesemuanya serba kekurangan.

Justeru, adalah menjadi perjuangan kita untuk memperkenal dan memperkasakan Bahasa Arab ini kerana ini adalah bahasa kebanggaan umat Islam. Jika bahasa Melayu boleh menyatukan semua kaum di Malaysia ini, maka Bahasa Arab adalah bahasa yang boleh menyatukan umat Islam di seluruh dunia.

Doa dan salam dalam Bahasa Arab. Ibadah dan fardu lain juga dalam Bahasa Arab. Nescaya Bahasa Arab ini adalah wadah terbaik untuk menyatukan kita.

Pelajarilah Bahasa Arab ini kerana setiap hari kita menggunakannya. Solat, zikir, salam, niat, dan doa segalanya dalam Bahasa Arab. Pelajari dan hayati maksudnya semoga hidup dan ibadah kita lebih bermakna.

Salam Perjuangan..[]:-)=






Kesalahan Terjemahan Bahasa Melayu


Terjemahan memainkan peranan penting dalam memindahkan maklumat.

Jika terjemahan yang dilakukan adalah salah, maka maklumat yang dipindahkan juga adalah salah.

Perkataan 'Tabi'e" yang diterjemahkan kepada "Semulajadi" adakah ia membawa makna yang betul dan tepat? Semulajadi bermaksud terjadi sendiri tanpa apa-apa kuasa. Jika kita menyebut tentang alam semulajadi, adakah kita sedang menyatakan alam ini terjadi dengan sendiri?

Penulis bukanlah mengkritik atau mengatakan Bahasa Melayu teruk, kenyataan ini sekadar pertanyaan sejauhmanakan terjemahan itu tepat dan membawa makna asal.

Kesilapan terjemah akan membawa kepada kesilapan makna. Kesilapan makna kadang-kadang membawa kepada kesilapan dalam memahami sesuatu perkara. Bahkan lebih teruk daripada itu pembaca tersilap memahami sesuatu perkara yang berkaitan akidah.

Justeru, hati-hati dalam menterjemah.



Rahsia Mempelajari Bahasa


Empat kemahiran asas dalam mempelajari bahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca dan menulis. Kemahiran mendengar dan membaca dipanggil input atau kita mendapat maklumat dan kemahiran. Kemahiran bertutur dan menulis pula diklasifikasikan sebagai penghasilan atau produk kita.

Bermula dengan menerima pelajaran kemudian mempraktikkan dengan cara bercakap dan menulis menjadikan ilmu dan perkataan yang diterima dapat kekal dalam satu jangka masa tertentu bergantung pada usaha.

Jika menemui satu perkataan baharu, hafal. fahami dan gunakan dalam perbualan seharian atau semasa latihan. Sebagai contoh, perkataan "kitab" atau buku sering digunakan dan didengari membuatkan kita mudah mengingati dan mempraktikkannya.

Sebaliknya, perkataan "Sulahfah" atau kura-kura, amat jarang didengar atau mungkin ini adalah pertama kali, jadi sudah tentu selepas ini kita akan melupainya jika tidak disusuli dengan aplikasi terhadap perkataan ini.

Justeru, bahasa adalah komunikasi. Jika tidak menggunakannya, ia akan hilang di bibir dan di minda kita.


Selamat mencuba....[]:-)=

P/s : Gambar sekadar hiasan...



Anda Gagal? Wajib Baca


Takut Gagal Lebih Bahaya Daripada Gagal

Tidak Berjaya Bukan Beerti Anda Gagal

Jika Kita Tidak Gagal Bererti Kita Tidak Belajar

Jika Kegagalan Tidak Wujud Nescaya Bergembiralah Sang Pelajar

Gagal itu Bukti Bahawa Anda Telah Mencuba

Seseorang Itu Berjaya Bukan Kerana Kecerdikan Tetapi Usaha

Orang Yang Gagal adalah Orang Yang Tidak Bangkit Dari Kegagalan


Tuesday, January 24, 2012

Elektrik, Angin & Akal


Dalam alam ini, tidak semua yang kita tidak nampak bererti ianya tiada. Ia boleh dibuktikan kewujudannya dengan hasil yang diperoleh.

Sebagai contoh, elektrik tidak boleh dilihat, namun cahaya pada lampu yang menyala adalah bukti elektrik itu ada.

Angin juga tidak dapat dilihat. Namun, apabila melihat pokok bergoyang, bendera yang bertiup, pohon yang melambai, ia adalah tiupan angin yang mendamaikan.

Akal juga tidak dapat dilihat, namun apabila menyaksikan seseorang itu menghasilkan sesuatu atau bertindak, ini membuktikan akalnya wujud dan berfungsi.

Begitu juga dengan Keagungan Sang Pencipta. Akal dan angin menjadi saksi. Kesempurnaan ciptaan ini membuktikan kesempurnaa Yang Maha Mencipta.







Keunikan Bahasa Arab Bahasa Al-Quran


Bahasa Arab adalah Bahasa Al-Quran. Bahasa ini standart dan berseni yang teramat agung. Tidak ada siapa pun yang mampu melawan Bahasa Arab ini. Penyair-penyair agung Arab Jahiliyah menggantung puisi mereka dalam Kaabah sebagai tanda puisi itu adalah yang paling hebat. Namun, selepas kedatangan Al-Quran, kesemua mereka menanggalkan puisi mereka sebagai tanda menyerah kalah.

Salah satu keistimewaan Al-Quran dan Bahasa Arab adalah ketinggian bahasa. Bahasa ini mempunyai perkataan seerti seperti bahasa yang lain namun sebenarnya jika diteliti dengan mendalam, perkataan seerti ini sebenarnya mempunyai sedikit perbezaan di hujungnya.

Sebagai contoh, perkataan Falah (الفلاح) dan Najah (النجاح). Kedua-dua perkataan ini bermaksud kejayaan. Namun sebenarnya ada perbezaan iaitu kejayaan di had atau batasan yang mana.

Falah bermaksud kejayaan jangka masa panjang. Sebab itulah kita temui dalam Al-Quran dalam surah Al-Mukminun : قد أفلح المؤمنون

Kata kerja 'Aflaha' digunakan sebagai tanda orang mukmin ini berjaya dalam jangka masa yang panjang iaitu di dunia dan di akhirat

Begitu juga dengan laungan Azan yang berbunyi :

حي على الفلاح

Maksudnya : Marilah menuju kejayaan. Dengan kata yang lain, marilah menuju kejayaan di dunia dan di akhirat.

Bagi perkataan 'Najah' pula, bagi pelajar Bahasa Arab, kita sering temui perkataan ini dalam karangan, di hujung soalan peperiksaan, di mural sekolah dan sebagainya. Ia merujuk kejayaan jangka masa singkat iaitu peperiksaan.

Justeru, Bahasa Arab adalah bahasa istimewa. Kenali dan pelajarilah bahasa ini kerana ia akan membawa kita kepada keagungan Bahasa Al-Quran dan rahsia-rahsia yang lebih bermakna.

Selamat Beramal []:-)=




Monday, January 23, 2012

Janji



Berjanji itu mudah namun menepatinya adalah sukar. Barang siapa yang mampu melakukan kedua-duanya, dialah orang yang boleh dipercayai.





Sunday, January 22, 2012

Sahabat Terbaik....


Jika kau menjadi pokok, jadilah pokok yang paling tinggi di atas pergunungan..

Jika kau menjadi bintang, jadilah bintang yang paling terang di angkasa..

Jika kau menjadi rumput, jadilah rumput yang paling subur dan menghijau..

Jika kau menjadi burung, jadilah burung yang paling lincah dan bebas terbangnya..

Jika kau menjadi permata, jadilah permata yang paling tinggi nilainya..

dan jika kau menjadi sahabat, jadilah sahabat yang terbaik yang pernah aku jumpa..



Kata-kata Hikmah

Cara terbaik untuk memulakan sesuatu perancangan adalah dengan berhenti bercakap.

Berhati-hati apabila memperkatakan tentang keburukan orang lain kerana pada masa yang sama ada orang yang akan memperkatakan keburukan kita.

Mimpi itu tidak akan menjadi nyata selagi mana kita tidak bangun dari lena.

Tidak lengkap seorang lelaki itu tanpa menulis buku - Pepatah Cina





Cerdik VS Bodoh

Perbezaan antara orang cerdik dan orang bodoh adalah terletak pada bagaimana cara mereka berfikir. Orang cerdik akan berfikir di luar lingkungan orang bodoh.

Saturday, January 21, 2012

Bahasa Arab di sekeliling kita

Anda sukar mempelajari Bahasa Arab? Terlalu banyak perkataan dan kosa kata yang perlu dihafal? Anda menghafal tetapi sukar mengaplikasikannya? Anda mengaplikasi tetapi salah dan berhenti?

Secara teknikal, persoalan di atas telah pun dijawab oleh perkara-perkara atau objek yang berada di sekeliling kita. Buka minda dan perhatikan sekeliling anda apakah objek dan perilaku yang berkaitan dengan Bahasa Arab ini.

Di sebelah anda terdapat buku atau kitab? Anda sedang duduk di atas kerusi? Anda melihat motto sekolah anda Ilmu, Iman dan Amal?

Ini semua adalah perkataan Bahasa Arab yang diterima ke dalam bahasa Melayu. Penggunaannya adalah sama dan membawa maksud yang serupa. Hampir seribu perkataan yang mempunyai sifat sebegini dan akan diterangkan dalam bab yang seterusnya.

Secara ringkas, perkataan seperti kitab (كتاب), Majlis (مجلس) dan Amal (عمل) banyak digunakan dalam bahasa Arab ini. Dengan mengingat unsur dan perkataan biasa dalam Bahasa Melayu ini membantu kita membina ayat dalam bahasa Arab dengan mudah dan ringkas.

Contoh ringkas adalah seperti berikut:

Buku mana yang anda mahu?
أي كتاب تريد؟

Majlis ini amat berfaedah
هذا المجلس مفيد

Apa yang awak lakukan?
ماذا تعمل؟

Justeru, Bahasa Arab berada di sekeliling kita. Nikmatilah ia kerana kita sememangnya telah mempelajarinya secara tidak langsung.


Friday, January 20, 2012

Kesilapan Dalam mempelajari Bahasa Arab


Bahasa Arab sama seperti bahasa-bahasa yang lain dari aspek mempelajarinya. Ia terdiri dari fonem, fonetik dan fonologi. Kita mengenal huruf demi huruf, cara bunyian dan sebutan serta gabungan huruf ini.

Gabungan ini kemudiannya mempunyai makna tertentu. Kalimat seperti "Kataba", hasil gabungan huruf Kaf, Ba' dan Ta' membawa makna menulis atau telah menulis. Penambahan beberapa perkataan lagi akan menjadikan ayat ini sempurna.

Namun, antara kesilapan yang sering dilakukan pelajar tidak kira usia adalah semasa berada di dewan peperiksaan atau ujian bulanan. Dalam subjek Insya' atau karangan, mereka akan dibekalkan dengan karangan dan ia perlu dihafal bulat-bulat. Hafalan ini hanya perlu ditulis kembali semasa peperiksaan ini.

Insya' adalah karangan, dan karangan adalah binaan dan menyusun ayat. Jika pelajar penulis kembali apa yang di hafal, itu adalah subjek hafazan. Pelajar ini diajar untuk menghafal bukannya membina. Kesannya, pelajar ini kemudiannya tidak mampu mencipta karangan tetapi bergantung kepada hasil hafalannya sama ada kena dengan soalan atau tidak.

Justeru, subjek insya' perlu diadaptasi dengan betul dan mereka perlu mengarang untuk mengetahui di mana mereka salah. Jika menghafal dari buku, sudah tentu ayat bahasa itu betul kerana penulis buku itu adalah seorang yang pakar. Tulislah, binalah dan karanglah seberapa banyak yang mungkin atas nama mencuba agar kita memiliki keterampilan dalam berbahasa.

Gambar : Aktiviti Ar-Rabi' Fil Jami'ah 2011 (Bac Bahasa Arab UPM)


Kreativiti dalam Menuntut Ilmu

Ilmu perlu dituntut dan bukannya ia datang sendiri kecuali penuntut atau pelajar itu adalah seorang yang kasyaf atau dianugerahkan ilmu laduni. Pelajar biasa atau manusia normal akan diajar di sekolah dan universiti dan akan diberikan sijil, diploma atau ijazah selepas lulus ujian.

Sistem ini nampak berkesan dengan setiap tahun pihak universiti atau kolej mengeluarkan beribu-ribu graduan setiap tahun. Graduan ini pula semakin bertambah sehingga melebihi permintaan pekerjaan yang tersedia.

Namun, pekerjaan bukanlah aspek utama yang ingin disentuh. Perkara pokok atau dasar dalam isu ini adalah sejauh mana sistem peperiksaan di IPT ini mampu melahirkan pelajar yang kreatif.

Saban hari pelajar pergi kuliah dan pulang. Pada sebelah malam aktiviti mereka adalah menyiapkan tugasan dan membuat nota untuk persediaan peperiksaan.

Rutin ini berulang setiap hari, setiap minggu dan selama enam atau lapan semester. Jadi, bagaimana nilai kreativiti seseorang pelajar itu jika diarah melakukan ini sahaja tanpa menonjolkan kemampuan diri.

Tidak semua pelajar menonjolkan diri dalam beberapa entiti atau organisasi seperti Majlis Perwakilan Pelajar, Majlis Tertinggi Mahasiswa, persatuan dan kelab. Hanya sepuluh peratus sahaja yang menceburi dalam aktiviti ini.

Selebihnya, mereka diajar untuk mengikut dan terus mengikut. Peraturan demi peraturan, skema demi skema sehingga ada lagi masalah pelajar yang menghafal nota seratus peratus menjadikan intelektualnya skema, seperti dirinya.

Natijahnya, apabila mereka keluar bekerja kelak sebagai guru atau pegawai, mereka sekali lagi akan melahirkan generasi pelajar yang perlu mengikut peraturan dan skema. Akhirnya nilai kreativiti diabaikan dan fenomena ini akan menjadi satu kitaran semula yang menakutkan.

murid diajar mengikut peraturan guru dan guru perlu mengikut peraturan kementerian. Bukan berniat untuk menyalahkan sesiapa, cuma berniat mahu nilai kreativiti ini diutamakan. Kita tidak mencari pelajar yang menghafal nota dalam buku tetapi mencari pelajar yang mampu memanipulasikan nota itu membentuk satu perkara yang baharu.

Dengan ini, pelbagai ilmu baharu dan percubaan berani mati mereka akan meningkatkan nilai intelektual seterusnya membentuk generasi yang kreatif dan inovatif serta tidak mengenepikan unsur menghormati dan mematuhi peraturan..


Arab VS Melayu


Sedikit perkongsian tentang orang Arab dengan orang Melayu. Ada satu perkara utama yang membezakan dua bangsa ini iaitu gaya percakapan.

Orang Arab lebih lantang bersuara dan tidak menyembunyikan perasaan. Jika terjadi kemalangan kecil atau berebut parkir, mereka akan terus berkelahi. Setelah penat, mereka berbaik semula seperti sahabat yang sudah lama tidak berjumpa.

Begitu juga dengan ucapan terima kasih. Mereka lebih kerap berterima kasih sedangkan orang melayu agak pemalu dengan ucapan ini. Kita sukar berterima kasih seolah-olah lafaz ini terlalu berat dan mahal untuk diungkapkan.

Orang Arab juga suka bercakap. Entah apa yang mereka utarakan dan bicarakan, mereka sahaja yang tahu. Orang Melayu agak pendiam tetapi dibuktikan dengan perbuatan. Kita banyak bekerja daripada bercakap. Orang Arab pula bercakap tetapi kadangkala mereka tidak melakukan apa yang mereka bicarakan.

Justeru, perbezaan ini adalah untuk kita saling menghormati dan kenal sesama manusia. Indahnya manusia mengingatkan kita kepada Kesempurnaan Yang Maha Mencipta.




Thursday, January 19, 2012

Cahaya Petunjuk


Berapa banyak jalan dan liku yang harus ditempuh

Dalam menghahrungi perjalanan yang panjang ini

Beribu halangan yang tiba

Menjadi duri kepada jiwa

Yang menyesakkan nafas dan minda




Justeru pintalah petunjuk daripadaNya

Kerana dalam petunjuk itu ada hikmah

Dalam hikmah ada cahaya

Cahaya ini akan menghidupkan hati nurani manusia

Yang telah lama gersang

Diselubungi kegelapan berpanjangan




Petunjuk ini perlu dicari bukannya dinanti

Janji Allah kepada siapa yang berusaha pasti berjaya

Siapa yang mencari pasti akan menemui hikmah itu

Dan siapa yang menemuinya pasti akan bahagia




Petunjuk itu adalah hidayah

Bagi hati yang tenang

Dan jiwanya tertera kalimah mengagungkan Tuhan

Maka carilah ia

Dengan hati yang ikhlas

Dengan tabah dan sabar

Dengan seluruh jiwa raga








Dunia Akhir Zaman



Dunia di akhir usia

Ramainya wanita yang berhijab

Namun hijab itu tidak menutup auratnya

Hijab itu hanya hiasan kepala

Bukan sebagai ibadah

Buat bekalan sebelum tibanya hari perhitungan




Dunia akhir zaman

Ramainya lelaki bergelar pemimpin

Dengan pimpinan yang kacau bilau

Pemimpin ini tidak menyatukan

Hanya sibuk dengan angan-angan

Dah rakyat terus menaruh harapan




Dunia akhir zaman

Ramainya manusia berpasang-pasangan

Bukan dengan jalan perkahwinan

Bahkan melanggar batas agama

Berduaan dan berpegangan

Atas nama cinta dunia

Dan syaitan pun bertepuk tangan




Dunia akhir zaman

Ramainya yang membaca Al-Quran

Namun hanya sedikit yang memahaminya

Yang memahami tidak pula mengamalkannya

Yang mengamalkan pula tidak mampu berterusan

Maka tersesatlah manusia tanpa petunjuk teragung ini




Dunia akhir zaman

Kembalilah ke pangkal jalan

Sebelum datangnya masa perhitungan

Kerana dunia ini hanya ilusi

Apabila mata terpejam kita bangun dari mimpi

Pada hari yang tiada siapa menemani

Hanya amalan dan pegangan jadi saksi




Ingatlah wahai penghuni akhir zaman

Bila dunia ini berakhir

Dunia yang kekal abadi akan menjelma



Bahasa Al-Quran

Tujuan belajar bahasa adalah untuk matlamat yang pelbagai. Ia bermula sejak zaman dahulu lagi di mana manusia mempelajari bahasa untuk maju dalam kehidupan. Dengan menguasai bahasa yang lain, sesuatu bangsa itu akan dapat memperoleh ilmu dan kemajuan bangsa yang satu lagi.

Sejak zaman Rom dan Parsi lagi, manusia sudah mula mempelajari bahasa lain. Tawanan Rom akan dipaksa mengajar bahasa ibunda mereka itu kepada Parsi dan sebaliknya. Mereka mahukan kekayaan, kekuasaan, kemegahan tamadun dan kegemilangan ilmu dan ini semua memerlukan penguasaan dalam bahasa lain.

Zaman kini kita mempelajari bahasa dengan tujuan yang sama dalam kaedah serba moden. Bahasa lain dipelajari untuk tujuan politik, ekonomi, sosial dan ilmu. Unsur komersial juga adalah aspek penting dalam mempelajari sesuatu bahasa.

Justeru, pentingnya mempelajari bahasa lain supaya kita lebih maju dalam hidup, lebih berprinsip dan pedoman setanding dengan bangsa-bangsa lain. Apatah lagi dalam mempelajari Bahasa Arab, kita dapat memahami induk segala ilmu iaitu Al-Quran. Pelajarilah ia kerana ini adalah saham kita di akhirat kelak.


Berpada dalam bercinta


Kata orang tua-tua

Jika menadah air biarlah berpada-pada

Jika penuh nescaya ia mengalir keluar

Maka jadilah membazir namanya



Dalam erti jiwa orang muda-muda

Jika bercinta biarlah berpada-pada

Kelak pada suatu ketika

Masa mungkin merubah segalanya

Cinta muda ini menjadi benci sekelip mata



Ini juga adalah pesanan nabi

Dan orang tua-tua sekadar mengingati

Cinta ini adalah air dan api

Sejuk dan panas

Mengalir dan membara

Benci dan suka



Dan ingatlah wahai hati

Bercinta berpada-pada

Membenci ada batasnya

Kelak benci bertukar suka

Ada kalanya suka menjadi benci

Sentiasalah berwaspada



Dua Jalan


Dua jalan di daerah sana

Jalan manakah yang akan kita lalui

Yang pasti hanya ada satu jalan untuk ditujui

Beribu-ribu amalan tertanggung

Menjadi jaminan atau beban

Nescaya akan menentukan jalanan



Lihatlah dunia dari dalam hati

Atau nilai hati dari sudut pandang dunia

Mana satukah pilihan kita

Dalam diri ada nafsu

Dalam nafsu ada mutmainnah

Jadi mengapakah kita sering terleka



Di sini destinasi persinggahan

Membawa bekal dan harapan

Dengan hati setulus keimanan

Kadangkala tersalah laluan

Bekalan yang tidak mencukupi

Bila-bila masa sahaja akan habis dan mati



Dua jalan ini adalah jalan terakhir

Dengan rahmatNya kita di jalan bahagia

Semoga dijauhkan dari laluan duka

Kerana sesungguhnya api yang menyala itu

Sentiasa membakar dan azabnya sangat pedih



Semoga perjalanan di dunia ini

Tidak terkeluar dari landasan iman

Pimpinlah jiwa ini ke jalan kebenaran

Kerana sebaik-baik bekalan

Adalah keikhlasan hati dan amalan yang terbukti


Wednesday, January 18, 2012

Niat : Target dan Sasaran


Niat adalah teras dalam sesuatu perbuatan atau perkara yang kita lakukan. Dengan niat yang murni insyaAllah apa yang kita lakukan akan diterima sebagai ibadat di sisi Allah. Namun, jika kita tidak berniat atau tersalah niat, dikhuatiri pekerjaan yang dilakukan tidak mendatangkan pahala.

Niat dalam solat umpama teras. Jika tiada niat, solat kita tidak akan diterima meskipun kita solat dengan khusyuk dan membaca surah yang panjang. Begitu juga dengan ibadah puasa. Jika kita tidak berniat, puasa sepanjang hari itu hanya akan mendapat lapar dan dahaga.

Begitulah diumpamakan niat dalam menuntut ilmu. Ilmu adalah cahaya, dan cahaya akan bersinar. Namun, jika menuntut ilmu ini tidak berbekal dengan niat yang benar, nescaya cahaya ini akan malap dan terpadam.

Ia diumpamakan seperti seorang pemanah. Jika pemanah ini mahu memanah, perkara pertama yang perlu ada dalam mindanya sebelum mempunyai alat memanah adalah target. Tanpa target, pemanah ini akan terhenti untuk menarik busur kerana tiada arah tuju. Target inilah diumpamakan seperti niat.


Justeru, niat yang benar adalah penting dalam menentukan haluan sesuatu pekerjaan. Haluan yang bermatlamat inilah yang mampu diteruskan bagi menjayakan pekerjaan yang dirancang, hanya dengan niat yang benar.

Sekian, selamat beramal. []:-)=


Bahasa Arab : Malaysia vs Arab


Apakah perbezaan antara belajar Bahasa Arab di malaysia dan belajar Bahasa Arab di Negara Arab?

Sudah tentu perbezaannya amat ketara. Masing-masing mempunyai perbezaan yang tersendiri.

Di negara Arab. percakapan dalam bahasa ini sering digunakan. Dari urusan membeli di kedai runcit sehinggalah di dalam kuliah, hanya Bahasa Arab yang digunakan berbanding dengan di Malaysia.

Begitu juga dengan aspek pembacaan. Bahan bacaan di sana kesemua dalam Bahasa Arab sedangkan di Malaysia, rujukan Bahasa Arab pun ada dalam Bahasa Melayu. Dengan tujuan untuk memudahkan rujukan, akhirnya tujuan ini memakan diri apabila Bahasa Arab ini hilang sedikit demi sedikit.

Hanya dalam bidang penulisan sahaja pelajar di Malaysia mempunyai persamaan dengan pelajar di Tanah Arab. Dalam peperiksaan, sistem bahasa yang digunakan adalah sama. Seringkali ayat yang tunggang-langgang tidak diambil kira. Hanya isi penting sahaja yang membolehkan pelajar itu mendapat markah.

Namun, belajar di Negara Arab ini ada keburukannya juga. Pelajar ini sedikit sebanyak mula dipengaruhi oleh Bahasa pasar. Perkataan seperti 'malish' (Tak mengapa, maaf) dan 'dieq' (Tepung) amat jauh dari sebutan sebenar iaitu Ma alaika dan Daqiq.

Hanya suasana di negara Arab sahaja yang menjadi pendorong untuk pelajar ini mahir dalam Bahasa Syurga ini.

Sejauh manakah bahasa Arab ini boleh berkembang jika hanya mempelajari bahasa ini di Malaysia? Nantikan dalam artikel akan datang, InsyaAllah.

Pucuk pangkal dalam hal ini adalah Azam dan kesungguhan.


Dunia Ilusi


Hidup ini ilusi

Gambaran yang bergema di minda

Jiwa yang merasai kehangatan mentari

Mata yang merenung purnama

Dan tulang empat kerat yang mendari puncak emas dunia



Segala ini hanya sekelip mata

Apabila mata kita dipejamkan

Nyawa pinjaman ini akan dipulangkan

Dan segunung emas yang dicari selama ini

Hanya akan bertukar menjadi beban yang amat berat



Begitulah gambaran dunia ini

Ilusi yang membutakan mata

Memekakkan telinga yang hanya mahu mendengar berita gembira

Perkhabaran yang menakutkan tentang azab

Hari kiamat dan pembalasan tidak mahu didengari



Dunia ini tetap ilusi

Pejamkan mata dan lihat dengan mata hati

Kita sebenarnya terlena

Dibuai mimpi indah tentang dunia yang hina

Sampai waktu nanti kita akan terjaga

Pada hari yang tidak berguna sebarang harta




Template by:
Free Blog Templates