Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Tuesday, February 28, 2012

Encik Google yang jahat


Penulis membuka google untuk mencari bahan kajian tesis. Namun, sering terganggu dengan 'kejahatan' encik Google yang memberitahu maklumat yang sebegitu kepada penulis. Setiap kata kunci yang ditaip pasti keluar maklumat tentang kerajaan. Ada sesuatu yang tidak kena. Adakah benar? Adakah sekadar kebetulan?

Yang pasti, ia sesuatu yang kelakar untuk diperkatakan. Taip sahaja perkataan seperti babi, kapal, ladang, hutang dan beberapa lagi, pasti dikaitkan dengan isu menteri yang melanda negara sama ada yang terbaru mahu pun lama.

Penulis hanya mahu mencari unsur simbolisme bagi beberapa perkataan, terbaca hutang negara yang semakin meningkat... Apabila mencari unsur ladang, terbaca menteri yang ..... lembu ... kondominium .... .... ....

Encik Google memang jahat. Memuatnaik sesuatu bahan agar pembaca mencari kebenaran. Tidak mengikut satu sumber sahaja. Satu akhbar kata perhimpunan seramai 200 orang dan pada hari yang sama dan akhbar yang dalam 'barisan' yang sama mengatakan kumpulan itu 2000 orang. Pembaca perlu mencari akhbar yang ketiga dalam 'barisan' yang berbeza untuk membuat penilaian seterusnya membuat undian. :)

Sekian... Terima kasih Encik Google... Baca, kaji, fikir-fikirkan.. Selamat Beramal..







Thursday, February 9, 2012

Kerana air yang menitis


Pagi ini suasana suram kerana ketiadaan air di rumah. Hanya titisan-titisan air kecil sahaja yang keluar dari mulut paip dapur. Sukar untuk memasak dan membasuh pinggan. Hari Jumaat pula kaum ibu agak tergesa-gesa kerana menyediakan hidangan untuk suami dan anak-anak sebelum atau selepas Solat Jumaat.

Air masih menitik perlahan di pili. Ibu menyuruhku menadah menggunakan botol 1.5 liter. Aku menurut perintah. Dalam hati terdetik adakah mungkin beberapa botol kosong ini dapat dipenuhi hanya dengan titisan air yang bakal terhenti bila-bila masa.

Saat berganti saat dan titisan demi titisan, botol 1.5 ml yang pertama penuh. Ajaibnya hanya dengan titisan air sahaja botol itu mampu diisi penuh.

Botol kedua pula diganti dan hampir sejam berlalu botol ini juga diisi penuh. Botol yang ketiga pula diletakkan dan setelah hampir penuh, titisan ini berhenti.

Benarlah kata orang, air yang menitis boleh menghakis batu yang kuat kerana titisan yang lembut itu jika berulang-kali ia mampu mengalahkan kekuatan batu.

Air yang menitis juga, walaupun amat sedikit, tetapi jika menitis dengan berterusan mampu memenuhkan botol atau baldi. Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit. Sehari selembar benang, lama-lama jadi kain. Sehari sepotong ayat, lama-lama jadi buku.

Selamat belajar daripada alam.

[]:-)=


Thursday, February 2, 2012

Cahayamu (Sempena Maulidur Rasul)



Indahnya insan kerana iman

Indahnya iman bersulam ketaqwaan

Indah dirimu kerana membawa berita

Perkhabaran gembira membawa ke Syurga



Indah bulan kerana sinarnya

Indahnya engkau kerana kau adalah bulan itu

Yang menerangi hati yang gersang

Menghapuskan gelapnya kejahilan

Dengan cahaya di atas cahaya



Kau membuatkan sekelilingmu terang

Dengan cahaya ilmu dan iman

Orang yang buta mampu melihat sinaran itu

Yang pekak mendengar seruan

Yang tidak berupaya mendapat bantuan



Malam yang sunyi bergema dengan pujian

Dan kedinginannya dihangatkan dengan doa dan harapan

Dan apabila malam ini berlalu

Pagi yang masih gelita di sirami cahaya keampunan



Kau bawa dunia ke dalam cahaya itu

Lalu terpancarlah segala keburukan pada dunia ini

Yang kami lihat begitu indah dan melalaikan

Sedangkan bila mata ini terpejam

Segalanya hanya menyempitkan kubur-kubur manusia



Dunia berputar dan hari terus berlalu

Dirimu takkan hilang selagi di hati yang tenang

Semoga hati yang tenang ini

Membawa aku ke arahmu

Memohon syafaatmu

Bersamamu

Di destinasi itu




Template by:
Free Blog Templates