Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Thursday, May 31, 2012

Hidayatein (2 petunjuk: Edisi Guru)


Penulis sempat bertanya pada seorang pensyarah tentang masalah yang diceritakan sebelum ini. Bagaimana kita hendak tahu sama ada pelajar itu faham atau tidak dengan apa yang diajar? Dengan ringkas dan mudah pensyarah yang lebih mesra dipanggil ustazah ini menjawab:

"Ada dua cara bagaimana kita boleh tahu pelajar itu faham atau tidak."

Penulis terpinga-pinga, menanti jawapan tambahan.

"Pertama adalah Mauhub."

"Mauhub? Pernah dengar, mungkin berkaitan dengan anugerah Allah." Penulis berkata dalam hati.

"Mauhub ini anugerah. melalui pengalaman ustazah, kita dapat tahu melalui konteks mata pelajar itu. Jika ia nampak seperti tidak fokus, maka ustazah rasa dia kurang faham dengan apa yang disampaikan."

"Sama seperti psikologi, tetapi ustazah tidak mahu bercakap panjang kerana perkara ini ustazah tidak belajar secara langsung. Hanya dengan pengalaman sahaja."


"Baiklah. Kedua?"

"Kedua adalah dengan bertanya dalam kelas secara tidak langsung. Jika respon yang diberikan adalah baik, maka mereka dianggap sudah memahami apa yang disampaikan.

"Tidak perlu risau dengan tahap kefahaman mereka. Yang penting ikhlaskan niat dan berusaha untuk mengajar yang terbaik. InsyaAllah doakan mereka agar faham dan mana yang tidak faham InsyaAllah Allah akan berikan petunjuk kepada kita."

InsyaAllah akan diamalkan petua ini. Semoga guru dan pelajar ini menerima ilmu yang berkat dan tidak terduga oleh kita. Hanya dengan ilmu yang benar kita dapat peroleh kesejahteraan dalam ibadah dan petunjuk dalam menghadapi dunia mencabar ini. Selamat berjuang .. []:-)=


Monday, May 28, 2012

Ayam dengan Telur?


Soalan lazim yang ditanyakan pada saya semasa kecil dan remaja adalah seperti tajuk di atas iaitu, "Ayam dengan telur, siapa yang dulu?"

Jawapan amat sukar dan kelihatan seperti kedua-duanya benar, namun ada sedikit helah yang digunakan walaupun jawapan yang sebenar Allah sahaja yang tahu.

Jawapan bagi helah ini bergantung pada soalan. Jika disebutkan "Ayam dengan telur" jawapannya adalah ayam kerana itulah yang disebutkan dahulu. Maka ayam adalah dahulu daripada telur.

Jika soalannya adalah "Telur dengan ayam", maka jawapannya adalah telur, kerana telur disebutkan dahulu.

Walau bagaimanapun kuasa Allah mengatasi segalanya. Hal di atas ini sekadar menjawab persoalan mereka yang mahu bermain helah kepada kita. Sekian...


Sunday, May 27, 2012

"Kalian semua faham?"

Proses pengajaran adalah memberi ilmu untuk diterima oleh murid. Murid yang bersungguh dengan keberkatan dari ilmu dan gurunya ini akan melahirkan jiwa yang bersinar ke arah kemajuan dan kematangan dengan bimbingan ilmu yang memberi tunjuk arah.

Proses ini penting bagi memastikan setiap bunga bangsa dan pahlawan agama kita mampu bersaing dan memenangi perlumbaan antarabangsa masa kini. Namun, proses pembelajaran ini kadangkala menimbulkan prasangka dan perasaan yang mencurigakan terutama kepada guru.

Apa yang penulis maksudkan di sini sama seperti apa yang dirasai penulis selepas mengajar di beberapa kelas. Penulis tertanya-tanya satu soalan yang dilabel sebagai soalan maut tanpa jawapan iaitu "bagaimana saya hendak tahu pelajar ini faham?"



Mereka diam, kadangkala tersenyum seorang. Bermain dan berbual dengan rakan sebelah adalah kelaziman. Apatah lagi melihat notebook, guru tidak ada apa yang hendak diperkatakan dan hanya bertanya soalan yang lazim sekali lagi, "Kalian semua faham?"

Justeru, pelbagai cara difikir dan dirancang seterusnya digunakan oleh guru itu untuk memastikan kefahaman mereka ini berada di tahap yang maksimum. Ini penting kerana generasi inilah yang akan menggerakkan negara dan agama kelak. Mereka akan faham perkara ini apabila sampai masanya iaitu setelah mereka menamatkan pengajian dan menjadi guru.

Diharap agar pelbagai kaedah, cara dan method guru yang lemah seperti penulis ini mampu menjana pemahaman yang mendalam kerana insan yang lemah boleh menjadi pembantu dan pendorong jika disertakan dengan kesungguhan dan azam yang benar.

Bak kata pepatah, "Untuk mengubah manusia lain, kita perlu mengubah diri."

Sekian, Salam Hari Guru.... {}:-)=


Monday, May 21, 2012

Ketika Ukhwah Bertasbih...[]:-)=



Ukhwah itu umpama tasbih

Ia mempunyai permulaan namun hujungnya tiada

Apabila tasbih ini berhenti

Rasa cinta dan mahabbah mula membara di dalam diri

Dan kita tahu, sedikit masa nanti kita akan mengulangi tasbih ini kembali

Kerana cinta yang tertanam sudah tersemai erat

Dalam diri manusia yang bergelar umat istimewa

Muhammad Rasul mulia



Tasbih ini untuk mengingati-Nya

Diulang dan diratib demi redha-Nya

Seakan ukhwah yang bertemu dan berpisah

hanya untuk bersemi cinta di hati

Agar gelap pada pandangan cinta dunia

Jelas pandangannya pada nafsu yang sering berkuasa



Ukhwah ini bukannya sekadar teman

Ia hidup dan mati ke akhir hayat

Kerana aku dan kau saling memerlukan

Kerana kita adalah manusia yang tidak sempurna

Kerana itulah turunnya suruhan Ilahi

"Nasihat-menasihati sesama manusia"



Bimbinglah aku agar tasbih ini kekal di hati

Jangan biarkan ia kosong dan terhenti

Kerana ketika uhkwah ini bertasbih

Cahaya petunjuk mula memancarkan seri

Sedar bahawa kita adalah bersaudara

Kita berpisah untuk bertemu semula








Monday, May 14, 2012

Berani Mencuba (Sempena Minggu Bahasa Arab UPM)


Alhamdulillah Minggu Bahasa Arab UPM 2012 melabuhkan tirainya dengan pelbagai aktiviti yang dijalankan. Banyak bakat-bakat terpendam berjaya dicungkil dan bakat yang sedia ada ditambah dan dimurnikan lagi dengan persaingan sihat dan bermutu.

Penulis selaku AJK merasa ia adalah fenomena yang tepat kerana Minggu Bahasa Arab ini adalah medan untuk pelajar mempersembahkan tahap kemahiran tersembunyi masing-masing dengan cara dan situasi terhandal. 


Pelajar dan kemahiran berbahasa memang tidak dapat dipisahkan. Jika dipisahkan, pincanglah ia ibarat memandu tanpa lesen, perhimpunan tanpa permit dan pemimpin tanpa pengikut. Pelajar yang berkemahiran berbahasa yang baik pula ibarat pemandu berhemah atau seperti perhimpunan yang barakah, serta pemimpin yang membawa pengikutnya takut kepada Allah.


Kemahiran adalah nilai tambah dalam CGPA. CGPA yang tinggi tidak bermakna seseorang itu bagus dan berkesan tanpa sijil dan penyertaan mereka dalam aktiviti luar kelas. Kita tidak mahu melahirkan pelajar fotostat yang boleh menghafal nota dan menulis kembali ketika peperiksaan. Kita mahu pelajar menguasai atau sekurang-kurangnya faham dan mampu berkolaborasi dengan ilmu itu.

Inilah yang dikatakan semangat berani mencuba. Dengan aktiviti yang pelbagai, pelajar boleh mencuba aktiviti apakah yang menjadi minat dan kepakaran masing-masing. Selagi mereka tidak mencuba, mereka tidak akan tahu kebolehan mereka. 


Teruskan mencuba kerana manusia ini ada banyak kelebihan. Kita tidak tahu kita mempunyai kemahiran yang bagaimana selagi tidak mencuba. 

Akhir kata, jangan takut untuk mencuba. Jika percubaan kita ini berjaya, kita akan menikmati hasilnya. Dan jika gagal, nikmatilah pembelajaran darinya.

Sekian, []:-)=

Pengarah berjiwa AJK...


 



Thursday, May 3, 2012

ViRuS : Software laptop & Manusia



Assalamualaikum,


Sudah lama rasanya penulis tidak menghantar coretan di sini. Bak kata Tok Guru Zamri (yang memberi tunjuk ajar kpd Penulis), blog hanya untuk kita tahu dan sedar bahawa kita konsisten dalam menulis. Jadi, penulis hanya menulis sedikit tetapi berterusan agar amal ini kekal sepanjang tahun dan bulan mendatang.


Di sini penulis ingin berkongsi kisah laptop yang telah diserang virus TBT (Tak Boleh Tutup) mozila dan kalau berjaya tutup, ia tidak boleh dibuka semula.


Ada tiga situasi yang dikenalpasti oleh penulis iaitu :



Situasi 1 


Alahai, laptop diserang virus. Perlu format. Berhabis duit lagi. fail perlu back up. 

Mencari bahan dalam internet pun susah. Tugasan pasti tertangguh. Kawan-kawan sekumpulan pasti marah...

Malangnya...

Dah nasib badan. Mengapa ia sering terjadi. aduhai....



Situasi 2


Alhamdulillah virus sikit je. Mujur tidak rosak Motherboard, jika tidak sudah pasti perlu beli yang baru.

Sukar mencari bahan dalam internet tetapi masih ada perpustakaan.

Laptop rakan juga boleh digunakan sekali-sekala.

Tugasan tertangguh tetapi jangan terlalu lama. Rakan pasti akan faham masalah kita jika mereka benar-benar rakan yang baik.

Bagus juga virus, sebab memang dah lama tak format. Duit simpanan masih ada jika hal kecemasan begini.

Alhamdulillah, Allah sedang memberi laptop yang baru format. 



Situasi 3


Virus? Menyusahkan? Kerja tangguh? Kawan marah?

Tiada apa yang perlu dirisaukan.

Format baru sahaja. Tidak perlu susah. Hanya 5 atau 6 jam sahaja sudah selesai dibaiki jika hantar ke kedai.

Tidak ada kena-mengena dengan kawan, tidak ada kena-mengena dengan kerja, duit dan sebagainya. Format dan segalanya akan diuruskan...

Usaha dan tawakkal.




Anda berada di situasi mana? Fikir-fikirkan dan zikirkan (ingat)...


Template by:
Free Blog Templates