Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Wednesday, August 15, 2012

Barat VS Islam


Dewasa ini, minda anak muda dan tua banyak terpengaruh oleh Barat yang menyesatkan. Penulis tidak menafikan Barat juga mempunyai Islam dan Islam ini diamalkan dengan sempurna dan menyeluruh. 

Namun, budaya non-muslim barat masih ditiru dan dijadikan panduan dalam kebanyakan perkara. Pakaian, makanan, pergaulan dan hubungan kekasih ala Barat telah memasuki minda remaja Islam di Malaysia. 

Tahukah mereka dan anda, bahawa negara Barat berada lebih rendah kedudukannya dari negara kita dari sudut-sudut ini? Adakah kita sedar, negara-negara ini mempunyai krisis jati diri dan moral yang sangat teruk? 

Jika kita tahu, adakah kita masih akan mengikut negara-negara ini? Dalam ilmu logik, jika kita mahu jadi baik, kita mesti ikut orang yang baik. Atau jika kita mahu menuju ke Kedah contohnya, kita perlu mengikut papan tanda ke negeri itu. 

Mana mungkin kita hendak jadi baik namun kita mengikut jejak orang yang jahat atau buruk. Negara Barat yang lebih rendah moralnya tidak boleh dijadikan contoh kerana mereka lebih rendah. Masalah sosial di sana amat menakutkan namun kita masih mengikut mereka, adakah kita tidak melihat ini adalah situasi yang bertentangan dengan akal?

Justeru, panduan terbaik ada di depan mata. Orang yang baik ada di sekeliling kita. Sifat-sifat baik masih ada dan kita hanya mampu lihat dan ikut contoh yang mereka berikan. Budaya dan adab yang baik masih ada terutama di masjid, madrasah dan lain-lain, carilah diri anda di sana agar anda temui petunjuk yang membuka jalan ke Syurga.

[]:-)=


Penyamun & Gadis


Beberapa peristiwa di bulan Ramadhan ini yang dilaporkan oleh akhbar harian amat aneh dan menghairankan. Berita pertama tentang seorang gadis belasan tahun yang dibakar oleh teman lelakinya selepas sahur. Seterusnya diikuti gadis belasan tahun juga yang hampir diculik namun kenderaan penculik yang terbabas dan melanggar bahu jalan menyelamatkan gadis itu.

Timbul dua persoalan yang bermain di minda. Pertama, penyamun dan perompak semakin berleluasa. Ada yang didapati bersalah namun dilepaskan kerana dia adalah seorang atlet. Ada juga yang dibiarkan kesnya tergantung. Namun, Ramadhan ini tidak mampu mengubah individu ini menjadi insan baik.

Persoalan kedua berkisar tentang gadis itu. Apakah yang dilakukan oleh anak gadis itu di luar rumah pada waktu malam dan sahur? Di mana ibu dan bapanya? Adakah dia mendapat izin penjaga untuk keluar rumah? Hal ini mendatangkan fitnah dan bahaya kepada dirinya sendiri.

Justeru, jagalah keluarga kita sepanjang masa kerana ia adalah amanah dan tanggungjawab yang akan dipersoalkan. Selamat beramal.

Saturday, August 11, 2012

Universiti Ramadhan

 
Ramadhan bukan sahaja tentang menambahkan amal ibadah tetapi juga memperbaiki kesilapan sebelum ini. Kejayaan Ramadhan hanya dapat dilihat dengan perubahan ke arah kebaikan yang berjaya dilakukan hasil didikan pada bulan barakah ini.

[Al-Baqarah] ayat 183.

“ َيَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ


"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas umat-umat sebelum kamu, agar kamu bertakwa."

Universiti Ramadhan 

Dalam Universiti ini, kita boleh membuat satu kajian tentang Ramadhan sebagaimana dalam ayat yang disebutkan di atas. Ia merangkumi tujuan, tema, method atau kaedah dan dapatan. Satu Tesis tentang Ramadhan mampu dihasilkan jika benar-benar dibuat sedemikian. Atas dasar inilah Ramadhan dikatakan adalah universiti yang akan melahirkan pelajar cemerlang dari sudut iman dan amalnya bagi mereka yang mengikuti kaedah yang benar dan ikhlas.

Tajuk : Puasa
Metodologi : 'Sebagaimana umat terdahulu'.
Dapatan : Taqwa

Selamat beramal...[]:-)=

OFFICE

Tahukah anda: Walaupun hari ini OFFICE tutup n tidak perlu 'thumb in' di waktu OFFICE, tetapi diri ini tetap menggunakan alpikasi Microsoft OFFICE utk menyelesaikan beberapa tugasan []:-)=

Friday, August 10, 2012

Kekejaman seorang penulis




Kadangkala penulis sesuatu manuskrip, karya atau buku adalah seorang yang kejam. Kejam kepada buku atau karya itu dan juga kejam pada dirinya sendiri. Kekejaman ini dapat dilihat dalam karya beliau hasilkan sama ada mencapai tahap atau sebaliknya.

Maksud kejam di sini bukanlah kejam seperti Israel atau Amerika yang membunuh sesuka hati. Kejam ini bukanlah seperti seorang ayah yang dera anaknya kerana tekanan kerja dan lain-lain. Kejam ini adalah salah satu ciri penulis yang hanya bertindak kejam ke atas karyanya sahaja.

Adakalanya penulis terpaksa memotong dan membuang sebahagian atau beberapa bab dalam manuskrip beliau untuk menggantikannya dengan pengisian yang lain atas nasihat dan pembetulan dari editor. Ini penting bagi memastikan karya itu baik dan matang serta memberi kesan yang lebih kepada pembaca.

Penulis dengan berat hati dan sedaya upaya berlaku ikhlas akan mengisi kekosongan bab itu dan diganti dnegan pengisian yang baru dalam usaha mencapat skrip yang sempurna untuk tatapan ramai. Dengan ini, hanya buku dan terbitan yang bermutu dapat dihasilkan selepas bertindak kejam dengan memadam beberapa bab hasil penulisan sendiri yang dilakukannya dengan amat susah payah.

Segalanya demi dakwah melalui pena ini. Penulisan kerana Allah dan keranan menyebarkan keindahan Islam. Kejernihan dalam karya perlu dan penulis perlu ikhlas dalam penjernihan itu agar matlamat asas ini mampu dicapai.

Semoga 'penulis kerdil' ini berjaya suatu hari nanti. aminn....

[]:-)=


Template by:
Free Blog Templates