Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Sunday, December 9, 2012

Zon Selesa Harimau Malaya



Selamanya..... Selamanya.... 
Selamanya..... Harimau Malaya!

Begitulah laungan lagu yang dinyanyikan di Stadium Bukit Jalil ketika Malaysia bertemu Thailand. Ramai yang menjangka kita mampu menjinakkan Thailand namun keputusan seri pula yang dicatat.

Penulis tidak mahu menyentuh soal pemain mahupun jurulatih, tetapi sekadar berkongsi satu paparan daripada pengarang buku The Success Principles iaitu Jack Canfield. Ia berkaitan Zon Selesa dan faktornya dalam mempengaruhi minda seseorang.

Zon selesa yang dimaksudkan adalah kawalan minda manusia apabila berada di satu tempat atau situasi, ia akan berfungsi untuk menyatakan tempat atau keadaan ini mencemaskan ataupun sebaliknya. Contoh mudah, apabila si miskin berada di The Mines, Petronas Twin Tower atau Bukit Bintang, Zon selesa mereka akan berfungsi menyatakan ini bukannya tempat mereka.

Dalam perlawanan tempoh hari juga, penulis menyaksikan perayaan gol jaringan Shahrul Idlan yang akan keterlaluan sehingga keluar dari padang menuju penonton. Ini diikuti oleh rakannya yang lain akibat terlalu gembira dengan jaringan. 

Secara teorinya, Zon Selesa ini turut berperanan atau terkesan dengan tindakan yang dilakukan. Zon selesa beberapa pemain telah meningkat dan menjadikan mereka berpuas hati dengan gol dan situasi tersebut. Akibatnya, mereka hanya bertahan dan mengharapkan keputusan itu kekal untuk dibawa ketika aksi timbal balik minggu hadapan.

Justeru, buat pemain dan peminat, kenali dan awasi zon selesa anda agar tidak cepat berpuas hati dan terlalu gembira dalam perjuangan. Pastikan zon selesa anda berada di tahap rendah agar sentiasa berada dalam keadaan kecemasan dan bingkas memperbetulkan situasi bahaya itu. 

Ikhlas : Peminat Selamanya Harimau Malaya.

 

Template by:
Free Blog Templates