Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Tuesday, May 24, 2016

Rujukan dalam penulisan



Rujukan adalah amat penting dalam penulisan sesebuah artikel khususnya yang bersifat akademik. Rujukan ini biasanya akan ditulis pada bahagian akhir artikel agar pembaca dapat menyemak dan mengesahkan kebenaran artikel berkenaan. 

Adalah penting untuk diingatkan di sini bahawa rujukan juga sebenarnya berkait rapat dengan bidang kepakaran seseorang. Jika seseorang tokoh itu mahir dalam bidang tertentu, kita digalakkan untuk tidak merujuk kepada beliau dalam hal yang tidak berkaitan dengan kepakarannya walaupun beliau benar-benar berkata demikian.

Hal ini bagi memelihara kesahihan maklumat dan menguatkan lagi data agar penulisan kita menjadi lebih berilmiah. Tokoh itu juga tentu mahukan penulis tidak mengambil setiap kata-kata beliau tetapi spesifikkan dalam hal yang dipeloporinya sahaja.

Sebagai contoh, dalam perkara berkaitan agama atau syariah, penulis ada mengambil rujukan dari Prof Dr Muhaya atau Dato. Dr Mohd Fadzilah. Kedua-dua tokoh amat bernilai ini memang melibatkan diri dalam slot motivasi atau syahsiah peribadi manusia. Namun, dalam hal yang berkaitan agama dan syariah, adalah lebih 'manis' jika kita merujuk kepada pakar-pakar agama seperti Dr. Ust Zaharudin, Dr Ust Mohd Sukki Othman dan lain-lain lagi yang 'takhassus' dalam bidang agama.

Penulis tidak mengatakan Prof Dr Muhaya atau Dato. Dr Mohd Fadzilah tidak pakar dalam agama, cuma pendekatan yang ingin dicadangkan di sini, ada lagi tokoh lain yang lebih khusus dan lama dalam bidang tertentu.

Begitu juga dengan penyair yang mendendangkan puisi seperti bunga yang indah berseri, mekar harum kuntumnya ..... sehingga ke akhirnya. Bidang ini adalah sastera yang mana jika penulis sesebuah artikel ingin menghuraikan sifat dan bentuk bunga, penulis itu perlu mengambil pandangan dan rujukan dari ahli botani dan bukannya penyair walaupun huraiannya adalah sama.  

Justeru, sebagai peringatan bersama rujukan dan tokoh yang dirujuk perlu seiring dengan bidang masing-masing agar menambah garam dan gula dalam hidangan penulisan kita.

Selamat mencuba []:-)=


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates