Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Tuesday, February 14, 2017

Dam Ular Gergasi (Jawi & Bahasa Arab)

Alhamdulillah...

Baru-baru ini saya berjaya merekacipta dam ular gergasi sebesar 16 kaki. Design yang memakan masa selama berminggu-minggu ini berjaya dipraktikkan kepada student sendiri dalam aktiviti kuiz. Berjaya jawab soalan maka student atau peserta akan baling dadu (Dadu pun gergasi), serta melangkah sebanyak mana yang ditunjukkan dadu itu.

Berikut dipaparkan gambar sepanjang program:


Pelajar lelaki sedang mendahului 

Peserta mula melemparkan dadu.
Boleh cari bantal dadu (harga dalam Rm100) atau buat sendiri dari kotak.





Inilah gambarannya dam ular gergasi & dalam font jawi serta bahasa Arab. nombor bilangan kotak tak sampai 100 kerana saiz telah mencecah lebar 12 kaki.

Kepada sesiapa yg berminat boleh menghubungi saya (Whattsupp) 0 - 1 - 3 - 3 - 1 - 1 - 1 - 0 - 0 - 2 atau balas/komen di sini. Saiz 16 kaki x 12. Harga Rm500 Kos Cetak & Design serta termasuk pos.



...




Friday, May 27, 2016

Rindu Menanti Ramadhan


Tuesday, May 24, 2016

Rujukan dalam penulisan



Rujukan adalah amat penting dalam penulisan sesebuah artikel khususnya yang bersifat akademik. Rujukan ini biasanya akan ditulis pada bahagian akhir artikel agar pembaca dapat menyemak dan mengesahkan kebenaran artikel berkenaan. 

Adalah penting untuk diingatkan di sini bahawa rujukan juga sebenarnya berkait rapat dengan bidang kepakaran seseorang. Jika seseorang tokoh itu mahir dalam bidang tertentu, kita digalakkan untuk tidak merujuk kepada beliau dalam hal yang tidak berkaitan dengan kepakarannya walaupun beliau benar-benar berkata demikian.

Hal ini bagi memelihara kesahihan maklumat dan menguatkan lagi data agar penulisan kita menjadi lebih berilmiah. Tokoh itu juga tentu mahukan penulis tidak mengambil setiap kata-kata beliau tetapi spesifikkan dalam hal yang dipeloporinya sahaja.

Sebagai contoh, dalam perkara berkaitan agama atau syariah, penulis ada mengambil rujukan dari Prof Dr Muhaya atau Dato. Dr Mohd Fadzilah. Kedua-dua tokoh amat bernilai ini memang melibatkan diri dalam slot motivasi atau syahsiah peribadi manusia. Namun, dalam hal yang berkaitan agama dan syariah, adalah lebih 'manis' jika kita merujuk kepada pakar-pakar agama seperti Dr. Ust Zaharudin, Dr Ust Mohd Sukki Othman dan lain-lain lagi yang 'takhassus' dalam bidang agama.

Penulis tidak mengatakan Prof Dr Muhaya atau Dato. Dr Mohd Fadzilah tidak pakar dalam agama, cuma pendekatan yang ingin dicadangkan di sini, ada lagi tokoh lain yang lebih khusus dan lama dalam bidang tertentu.

Begitu juga dengan penyair yang mendendangkan puisi seperti bunga yang indah berseri, mekar harum kuntumnya ..... sehingga ke akhirnya. Bidang ini adalah sastera yang mana jika penulis sesebuah artikel ingin menghuraikan sifat dan bentuk bunga, penulis itu perlu mengambil pandangan dan rujukan dari ahli botani dan bukannya penyair walaupun huraiannya adalah sama.  

Justeru, sebagai peringatan bersama rujukan dan tokoh yang dirujuk perlu seiring dengan bidang masing-masing agar menambah garam dan gula dalam hidangan penulisan kita.

Selamat mencuba []:-)=


Tuesday, May 17, 2016

KUIPSAS : Kemasukan Pelajar Baharu



Tirai 13 Jun 2016 kembali ditunggu...

Kehadiran pelajar baharu ke kolej universiti ini amat dinanti-nantikan. Apatah lagi ini adalah kali pertama pendaftaran pelajar baharu semenjak Kolej ini dinaiktaraf menjadi kolej universiti.

Semoga bilangan bakal para daie bertambah dan terus maju untuk menjadi perantis dalam menyebarkan kalimat Allah di bumi Pahang khususnya ini.







Jabatan Bahasa Arab KUIPSAS



Sertai kami di Jabatan Bahasa Arab

Kolej Universiti Islam Pahang Sultan Ahmad Shah

Km8 Jalan Gambang 25150 Kuantan Pahang

keterangan lanjut : www.kuipsas.edu.my




Friday, May 8, 2015

Artikel dan Tesis

lama sunggu menyepi dan membiarkan laman sesawang ini bersawang dan tidak dikemaskinikan. Sibuk menyiapkan tesis dan insyaAllah tesis berkaitan Diwan as-Syafie ini akan diubah menjadi buku "Madah Pujangga Imam as-Syafie".

Sesiapa juga boleh menulis. Bahkan salah satu artikel saya di iluvislam bertajuk 'Mamalik: Dari Hamba menjadi Raja" adalah berasal dari asigment semasa subjek Tamadun Islam Zaman Abbasiyah.

Bezanya adalah seperti berikut:

Artikel :
Tajuk menarik dan ringkas
Penulisan untuk mudah difahami

Tesis/asgment:
Tajuk skema/ ikut pensyarah
penulisan skema sbb nak markah.

Jika anda ada asgment dalam laptop, tukarkan beberapa ayat yang mudah, dan hantar ke penerbit untuk mencuba. Kalau gagal terbit, kita tetap dapat nikmat iaitu nikmat berusaha smile emoticon


Saturday, February 28, 2015

Tips menulis : Rangka Idea



Dalam merangka sebuah penulisan, kita sebenarnya perlu menjawab beberapa soalan. Antaranya adalah seperti Apa?, Apa buktinya?, Apa perdebatannya? apa kesimpulannya?

Sebagai contoh:

Apa?

Ahmad seorang yang pendiam.
(Kemukakan satu fakta)

Apa buktinya?

dalam sehari, hanya beberapa patah ayat sahaja yang keluar dari mulutnya. rakan-rakannya juga mengatakan Ahmad seorang pendiam.
(Kemukakan dalil)

Apa pendebatannya?

Namun, semasa berada di pentas, Ahmad seringkali memberikan ucapan serta menjadi pengacara majlis. sewaktu di kelas juga, dia sering bertanya kepada guru walaupun tiga patah perkataan sahaja berbanding rakannya yang diam depan guru tetapi rancak berbual apabila selesai kuliah.

Apa kesimpulannya?

Ini bermakna Ahmad boleh dikategorikan sebagai seorang yang pendiam, namun dalam beberapa keadaan, dia boleh bertindak sebagai perencah dalam menghidupkan suasana kelas atau majlis.

Selesai menjawab semua soalan, dan terciptalah satu karangan yang bernas. (kot)

 smile emoticon




Thursday, February 5, 2015

Simkad Baharu Plan XOX : Daftar percuma. terhad kepada 100 orang sahaja yang terawal!

Nikmati Simkad Baharu Plan XOX : Daftar percuma. terhad kepada 100 orang sahaja yang terawal! 

Hubungi : 013-3111002 








Template by:
Free Blog Templates