Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Thursday, March 15, 2012

Guru VS Murid


Fokus adalah doa dan target. Ia senjata penting bagi manusia sebelum melaksanakan sesuatu ibarat bermain bola mesti menjaringkan gol untuk memenangi perlawanan.

Namun, seringkali fokus kita tersasar atau kita fokuskan pada tempat yang salah. Sketsa di bawah ini akan memberi bayangan kepada kita tentang fokus.

Suatu hari seorang guru bertanya kepada anak muridnya, "Hafiz!"

Seorang murid lelaki berdiri, "Ya, cikgu."

"Di mana kelas cikgu Halim?"

Murid itu kehairanan. Gurunya yang bernama Abdul Halim itu bertanyakan soalan yang aneh. Lantas dia menjawab, "Cikgu adalah cikgu Halim."

Guru itu senyum seketika. Sketsanya sempurna. "Jangan hairan. Cikgu sengaja bertanya demikian untuk menguji kamu dan menyampaikan matlamat."

Guru itu masih tersenyum di sebalik kebisuan kelasnya. "Cikgu hanya mahu mengatakan kamu perlu fokus kepada keadaan sekeliling supaya dapat memberikan yang terbaik untuk diri kamu. Sebentar tadi rakan kamu menjawab cikgu adalah cikgu Halim."

Kesemua pelajar mengangguk. Lantas guru itu menyambung penjelasan. "Jawapan yang sebenar kamu juga tahu iaitu adalah kelas cikgu Halim adalah di sini. Kamu perlu fokus pada soalan dan berikan jawapan ringkas dan tepat dan bukannya mencari keanehan dalam soalan."

Murid-murid masih terpinga. Guru hanya tersenyum. Di hatinya tersemat, "Satu hari anda akan mengerti, apabila anda menjadi guru. Atau anda ingin mendapatkan sesuatu tetapi gagal."



P/s : Satu hari anda akan faham kisah ini. Semasa anda bangkit dari terjatuh, atau semasa anda mengesat air mata kegagalan. Anda akan sedar, mungkin kegagalan itu adalah kerana anda fokus di tempat yang salah.

Selamat mencoba...[]:-)=




0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates