Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Wednesday, January 25, 2012

Kesilapan Dalam Bahasa Arab

الطالب مجتهد

الطالب المجتهد

Soalan pertama, adalah ayat di atas membawa makna yang serupa? Jika ya, fikirkan jawapan anda sekali lagi. Jika tidak, apakah perbezaan kedua-dua ayat di atas?

Sudah tentu kita sedar dengan jelas bahawa beza kedua-dua ayat ini terletak pada huruf Alif dan Lam. Tetapi timbul pula kemusykilan lain iaitu apakah ia membawa perbezaan yang besar?

Jika dalam penulisan, sudah tentu ayat ini berbeza. Jika dalam percakapan, aspek nahu kurang diambil kira selagi mana ayat ini menyampaikan 80% maksud asal.

Dalam penulisan, masalah alif dan lam memberi pengaruh kepada beberapa aspek seperti ma'rifah (Kata nama khas), Khobar(Tidak dapat dijelaskan kerana tiada dalam Bahasa Melayu dan mana-mana bahasa), dan lain0lain lagi.

Dalam konteks ayat di atas, perbezaannya adalah seperti berikut:


الطالب مجتهد

Pelajar itu rajin.



الطالب المجتهد

Pelajar yang rajin itu

Contoh pertama adalah ayat yang lengkap manakala contoh kedua tergantung ayatnya. Ini menjadikan penambahan Alif dan Lam menjadikan perkataan 'Mujtahid' (Rajin) sebagai sifat kepada 'Tolib' (Pelajar) dalam contoh yang kedua.

Contoh pertama tanpa penambahan Alif dan Lam menjadikan perkataan 'Mujtahid' (Rajin) sebagai penjelasan dan pelengkap kepada 'Tolib' (Pelajar).

Selamat Beramal []:-)=



0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates