Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Friday, January 20, 2012

Arab VS Melayu


Sedikit perkongsian tentang orang Arab dengan orang Melayu. Ada satu perkara utama yang membezakan dua bangsa ini iaitu gaya percakapan.

Orang Arab lebih lantang bersuara dan tidak menyembunyikan perasaan. Jika terjadi kemalangan kecil atau berebut parkir, mereka akan terus berkelahi. Setelah penat, mereka berbaik semula seperti sahabat yang sudah lama tidak berjumpa.

Begitu juga dengan ucapan terima kasih. Mereka lebih kerap berterima kasih sedangkan orang melayu agak pemalu dengan ucapan ini. Kita sukar berterima kasih seolah-olah lafaz ini terlalu berat dan mahal untuk diungkapkan.

Orang Arab juga suka bercakap. Entah apa yang mereka utarakan dan bicarakan, mereka sahaja yang tahu. Orang Melayu agak pendiam tetapi dibuktikan dengan perbuatan. Kita banyak bekerja daripada bercakap. Orang Arab pula bercakap tetapi kadangkala mereka tidak melakukan apa yang mereka bicarakan.

Justeru, perbezaan ini adalah untuk kita saling menghormati dan kenal sesama manusia. Indahnya manusia mengingatkan kita kepada Kesempurnaan Yang Maha Mencipta.




0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates