Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Saturday, January 21, 2012

Bahasa Arab di sekeliling kita

Anda sukar mempelajari Bahasa Arab? Terlalu banyak perkataan dan kosa kata yang perlu dihafal? Anda menghafal tetapi sukar mengaplikasikannya? Anda mengaplikasi tetapi salah dan berhenti?

Secara teknikal, persoalan di atas telah pun dijawab oleh perkara-perkara atau objek yang berada di sekeliling kita. Buka minda dan perhatikan sekeliling anda apakah objek dan perilaku yang berkaitan dengan Bahasa Arab ini.

Di sebelah anda terdapat buku atau kitab? Anda sedang duduk di atas kerusi? Anda melihat motto sekolah anda Ilmu, Iman dan Amal?

Ini semua adalah perkataan Bahasa Arab yang diterima ke dalam bahasa Melayu. Penggunaannya adalah sama dan membawa maksud yang serupa. Hampir seribu perkataan yang mempunyai sifat sebegini dan akan diterangkan dalam bab yang seterusnya.

Secara ringkas, perkataan seperti kitab (كتاب), Majlis (مجلس) dan Amal (عمل) banyak digunakan dalam bahasa Arab ini. Dengan mengingat unsur dan perkataan biasa dalam Bahasa Melayu ini membantu kita membina ayat dalam bahasa Arab dengan mudah dan ringkas.

Contoh ringkas adalah seperti berikut:

Buku mana yang anda mahu?
أي كتاب تريد؟

Majlis ini amat berfaedah
هذا المجلس مفيد

Apa yang awak lakukan?
ماذا تعمل؟

Justeru, Bahasa Arab berada di sekeliling kita. Nikmatilah ia kerana kita sememangnya telah mempelajarinya secara tidak langsung.


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates