Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Wednesday, January 25, 2012

Status Bahasa Arab Di Malaysia


Terdapat persoalan tentang status Bahasa Arab di Malaysia, adakah bahasa ini dipandang serius oleh masyarakat Islam? Adakah masyarakat ini meminati Bahasa Arab ini?

Bahasa Arab adalah bahasa asing. Ia lebih rendah daripada Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu. Keadaan dan kedudukan ini meletakkan Bahasa Arab tidak diberi keutamaan oleh dalam segala hal. Bermula dari tumpuan, fokus sehinggalah kepada peruntukan, kesemuanya serba kekurangan.

Justeru, adalah menjadi perjuangan kita untuk memperkenal dan memperkasakan Bahasa Arab ini kerana ini adalah bahasa kebanggaan umat Islam. Jika bahasa Melayu boleh menyatukan semua kaum di Malaysia ini, maka Bahasa Arab adalah bahasa yang boleh menyatukan umat Islam di seluruh dunia.

Doa dan salam dalam Bahasa Arab. Ibadah dan fardu lain juga dalam Bahasa Arab. Nescaya Bahasa Arab ini adalah wadah terbaik untuk menyatukan kita.

Pelajarilah Bahasa Arab ini kerana setiap hari kita menggunakannya. Solat, zikir, salam, niat, dan doa segalanya dalam Bahasa Arab. Pelajari dan hayati maksudnya semoga hidup dan ibadah kita lebih bermakna.

Salam Perjuangan..[]:-)=






0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates