Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Friday, January 27, 2012

Pelajari bahasa lain namun bertutur bahasa yang lain


Salah satu masalah dalam mempelajari bahasa adalah kita belajar bahasa lain (A) tetapi bertutur dalam bahasa yang lain (Bahasa B). Sebagai contoh, kita mempelajari Bahasa Arab tetapi di rumah dan di jalanan kita bertutur dalam Bahasa Melayu. Apa yang dipelajari tidak selari dengan implimentasi.

Justeru, nama-nama objek dan kosa kata yang dihafal tidak mampu diguna dan diaplikasi menjadi ayat yang betul. Ini akan menjauhkan kita dari bahasa A yang dipelajari.

Bahasa adalah pengantara. Ia tidak dari daripada kita berkomunikasi dengan menggunakan bahasa yang dipelajar. Sama ada kita suka atau tidak, bahasa ini tetap akan hilang jika tidak diamalkan. Orang yang fasih berbahasa arab sekalipun jika duduk di pedalaman Sarawak, akan melupai Bahasa Arab ini sebaliknya mampu berbahasa Sarawak.

Inilah di antara keunikan Ilmu Allah yang Maha Luas. Sebagaimana kita belajar solat dan kita solat, begitu juga kita belajar bahasa dan mempraktikkannya. Ilmu ini akan menjadi lebih kuat dan kaya bahkan membuka cabang-cabang ilmu baharu.

Semakin kita mendalami ilmu ini semakin dirasakan ilmu ini semakin besar. Usaha ke atas ilmu dan pencarian inilah yang membuatkan kita sedar Ilmu Allah adalah terbesar dan tiada taranya. Setitis ilmu ini sudah membuatkan kita mencari hampir sepanjang usia.

( Maaf, artikel lari tajuk) []:-)=



0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates