Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Thursday, January 19, 2012

Bahasa Al-Quran

Tujuan belajar bahasa adalah untuk matlamat yang pelbagai. Ia bermula sejak zaman dahulu lagi di mana manusia mempelajari bahasa untuk maju dalam kehidupan. Dengan menguasai bahasa yang lain, sesuatu bangsa itu akan dapat memperoleh ilmu dan kemajuan bangsa yang satu lagi.

Sejak zaman Rom dan Parsi lagi, manusia sudah mula mempelajari bahasa lain. Tawanan Rom akan dipaksa mengajar bahasa ibunda mereka itu kepada Parsi dan sebaliknya. Mereka mahukan kekayaan, kekuasaan, kemegahan tamadun dan kegemilangan ilmu dan ini semua memerlukan penguasaan dalam bahasa lain.

Zaman kini kita mempelajari bahasa dengan tujuan yang sama dalam kaedah serba moden. Bahasa lain dipelajari untuk tujuan politik, ekonomi, sosial dan ilmu. Unsur komersial juga adalah aspek penting dalam mempelajari sesuatu bahasa.

Justeru, pentingnya mempelajari bahasa lain supaya kita lebih maju dalam hidup, lebih berprinsip dan pedoman setanding dengan bangsa-bangsa lain. Apatah lagi dalam mempelajari Bahasa Arab, kita dapat memahami induk segala ilmu iaitu Al-Quran. Pelajarilah ia kerana ini adalah saham kita di akhirat kelak.


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates