Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Friday, January 27, 2012

Memajukan sektor perlancongan : Baik atau Buruk?


Sektor perlancongan amat berkembang pesat di negara kita. Pelbagai tempat menarik yang boleh dikunjungi seperti Langkawi, Tioman, Taman Negara, dan sebagainya. Ia mampu menarik pelancong dari pelbagai negara untuk datang ke Malaysia.

Dikatakan perlancongan dan tarikan ini menjadikan ekonomi negara berkembang pesat. Namun, sejauh manakah tarikan ini membawa kesan hebat kepada sosial dan budaya? Adakah ekonomi segala-galanya bagi penduduk Malaysia sehingga mengabaikan faktor sosial?

Dilaporkan tiga ribu pelancong China hilang di Malaysia dan ia masih lagi menjadi misteri. Pelancong Afrika pula menimbulkan tanda tanya dengan hampir setiap hari ada sahaja kes yang melibatkan warga Afrika ini. Di IPT pula warga Afrika dikatakan mengejar pelajar wanita kita dan sering membuatkan pelajar ini tidak senang.

Warga Indonesia, Bangladesh dan negara sekeliling semakin ramai malah mampu membentuk satu perkampungan asing di beberapa tempat. Dalam tempoh lima tahun lagi, tidak mustahil Kuala Lumpur bukan lagi milik kita. Hanya tinggal nama sahaja kerana demografinya dipenuhi warga asing.

Di England. syarat kemasukan pelancong perlu ada permit, surat beranak atau surat majikan bagi memastikan pelancong yang hadir akan pulang pada masa yang ditetapkan. Alangkah baiknya jika Malaysia mengamalkan cara ini.

Pergilah ke Kuala Lumpur dan lihatlah sendiri bagaimana warga asing ini berada di sekeliling kita. Mereka menjajga parkir di kawasan Tanah Tumpah Darah kita sendiri tanpa lesen dan kerana takut dipukul atau dicederakan, kita terpaksa membayar sahaja. Mereka menjadi bos di beberapa tempat dan orang kita hanya menjual di tepi kaki lima.

Sememangnya pelancong asing menaikkan ekonomi dan mendatangkan keuntungan tapi sejauh mana? Kita dapat bayaran atas tanah yang kita hilang dan keselamatan yang terancam, adakah ia berbaloi?

Fikir-fikirkan....







0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates