Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Friday, January 20, 2012

Kesilapan Dalam mempelajari Bahasa Arab


Bahasa Arab sama seperti bahasa-bahasa yang lain dari aspek mempelajarinya. Ia terdiri dari fonem, fonetik dan fonologi. Kita mengenal huruf demi huruf, cara bunyian dan sebutan serta gabungan huruf ini.

Gabungan ini kemudiannya mempunyai makna tertentu. Kalimat seperti "Kataba", hasil gabungan huruf Kaf, Ba' dan Ta' membawa makna menulis atau telah menulis. Penambahan beberapa perkataan lagi akan menjadikan ayat ini sempurna.

Namun, antara kesilapan yang sering dilakukan pelajar tidak kira usia adalah semasa berada di dewan peperiksaan atau ujian bulanan. Dalam subjek Insya' atau karangan, mereka akan dibekalkan dengan karangan dan ia perlu dihafal bulat-bulat. Hafalan ini hanya perlu ditulis kembali semasa peperiksaan ini.

Insya' adalah karangan, dan karangan adalah binaan dan menyusun ayat. Jika pelajar penulis kembali apa yang di hafal, itu adalah subjek hafazan. Pelajar ini diajar untuk menghafal bukannya membina. Kesannya, pelajar ini kemudiannya tidak mampu mencipta karangan tetapi bergantung kepada hasil hafalannya sama ada kena dengan soalan atau tidak.

Justeru, subjek insya' perlu diadaptasi dengan betul dan mereka perlu mengarang untuk mengetahui di mana mereka salah. Jika menghafal dari buku, sudah tentu ayat bahasa itu betul kerana penulis buku itu adalah seorang yang pakar. Tulislah, binalah dan karanglah seberapa banyak yang mungkin atas nama mencuba agar kita memiliki keterampilan dalam berbahasa.

Gambar : Aktiviti Ar-Rabi' Fil Jami'ah 2011 (Bac Bahasa Arab UPM)


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates