Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Wednesday, January 18, 2012

Niat : Target dan Sasaran


Niat adalah teras dalam sesuatu perbuatan atau perkara yang kita lakukan. Dengan niat yang murni insyaAllah apa yang kita lakukan akan diterima sebagai ibadat di sisi Allah. Namun, jika kita tidak berniat atau tersalah niat, dikhuatiri pekerjaan yang dilakukan tidak mendatangkan pahala.

Niat dalam solat umpama teras. Jika tiada niat, solat kita tidak akan diterima meskipun kita solat dengan khusyuk dan membaca surah yang panjang. Begitu juga dengan ibadah puasa. Jika kita tidak berniat, puasa sepanjang hari itu hanya akan mendapat lapar dan dahaga.

Begitulah diumpamakan niat dalam menuntut ilmu. Ilmu adalah cahaya, dan cahaya akan bersinar. Namun, jika menuntut ilmu ini tidak berbekal dengan niat yang benar, nescaya cahaya ini akan malap dan terpadam.

Ia diumpamakan seperti seorang pemanah. Jika pemanah ini mahu memanah, perkara pertama yang perlu ada dalam mindanya sebelum mempunyai alat memanah adalah target. Tanpa target, pemanah ini akan terhenti untuk menarik busur kerana tiada arah tuju. Target inilah diumpamakan seperti niat.


Justeru, niat yang benar adalah penting dalam menentukan haluan sesuatu pekerjaan. Haluan yang bermatlamat inilah yang mampu diteruskan bagi menjayakan pekerjaan yang dirancang, hanya dengan niat yang benar.

Sekian, selamat beramal. []:-)=


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates