Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Tuesday, January 24, 2012

Keunikan Bahasa Arab Bahasa Al-Quran


Bahasa Arab adalah Bahasa Al-Quran. Bahasa ini standart dan berseni yang teramat agung. Tidak ada siapa pun yang mampu melawan Bahasa Arab ini. Penyair-penyair agung Arab Jahiliyah menggantung puisi mereka dalam Kaabah sebagai tanda puisi itu adalah yang paling hebat. Namun, selepas kedatangan Al-Quran, kesemua mereka menanggalkan puisi mereka sebagai tanda menyerah kalah.

Salah satu keistimewaan Al-Quran dan Bahasa Arab adalah ketinggian bahasa. Bahasa ini mempunyai perkataan seerti seperti bahasa yang lain namun sebenarnya jika diteliti dengan mendalam, perkataan seerti ini sebenarnya mempunyai sedikit perbezaan di hujungnya.

Sebagai contoh, perkataan Falah (الفلاح) dan Najah (النجاح). Kedua-dua perkataan ini bermaksud kejayaan. Namun sebenarnya ada perbezaan iaitu kejayaan di had atau batasan yang mana.

Falah bermaksud kejayaan jangka masa panjang. Sebab itulah kita temui dalam Al-Quran dalam surah Al-Mukminun : قد أفلح المؤمنون

Kata kerja 'Aflaha' digunakan sebagai tanda orang mukmin ini berjaya dalam jangka masa yang panjang iaitu di dunia dan di akhirat

Begitu juga dengan laungan Azan yang berbunyi :

حي على الفلاح

Maksudnya : Marilah menuju kejayaan. Dengan kata yang lain, marilah menuju kejayaan di dunia dan di akhirat.

Bagi perkataan 'Najah' pula, bagi pelajar Bahasa Arab, kita sering temui perkataan ini dalam karangan, di hujung soalan peperiksaan, di mural sekolah dan sebagainya. Ia merujuk kejayaan jangka masa singkat iaitu peperiksaan.

Justeru, Bahasa Arab adalah bahasa istimewa. Kenali dan pelajarilah bahasa ini kerana ia akan membawa kita kepada keagungan Bahasa Al-Quran dan rahsia-rahsia yang lebih bermakna.

Selamat Beramal []:-)=




0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates