Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Thursday, May 31, 2012

Hidayatein (2 petunjuk: Edisi Guru)


Penulis sempat bertanya pada seorang pensyarah tentang masalah yang diceritakan sebelum ini. Bagaimana kita hendak tahu sama ada pelajar itu faham atau tidak dengan apa yang diajar? Dengan ringkas dan mudah pensyarah yang lebih mesra dipanggil ustazah ini menjawab:

"Ada dua cara bagaimana kita boleh tahu pelajar itu faham atau tidak."

Penulis terpinga-pinga, menanti jawapan tambahan.

"Pertama adalah Mauhub."

"Mauhub? Pernah dengar, mungkin berkaitan dengan anugerah Allah." Penulis berkata dalam hati.

"Mauhub ini anugerah. melalui pengalaman ustazah, kita dapat tahu melalui konteks mata pelajar itu. Jika ia nampak seperti tidak fokus, maka ustazah rasa dia kurang faham dengan apa yang disampaikan."

"Sama seperti psikologi, tetapi ustazah tidak mahu bercakap panjang kerana perkara ini ustazah tidak belajar secara langsung. Hanya dengan pengalaman sahaja."


"Baiklah. Kedua?"

"Kedua adalah dengan bertanya dalam kelas secara tidak langsung. Jika respon yang diberikan adalah baik, maka mereka dianggap sudah memahami apa yang disampaikan.

"Tidak perlu risau dengan tahap kefahaman mereka. Yang penting ikhlaskan niat dan berusaha untuk mengajar yang terbaik. InsyaAllah doakan mereka agar faham dan mana yang tidak faham InsyaAllah Allah akan berikan petunjuk kepada kita."

InsyaAllah akan diamalkan petua ini. Semoga guru dan pelajar ini menerima ilmu yang berkat dan tidak terduga oleh kita. Hanya dengan ilmu yang benar kita dapat peroleh kesejahteraan dalam ibadah dan petunjuk dalam menghadapi dunia mencabar ini. Selamat berjuang .. []:-)=


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates