Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Monday, May 14, 2012

Berani Mencuba (Sempena Minggu Bahasa Arab UPM)


Alhamdulillah Minggu Bahasa Arab UPM 2012 melabuhkan tirainya dengan pelbagai aktiviti yang dijalankan. Banyak bakat-bakat terpendam berjaya dicungkil dan bakat yang sedia ada ditambah dan dimurnikan lagi dengan persaingan sihat dan bermutu.

Penulis selaku AJK merasa ia adalah fenomena yang tepat kerana Minggu Bahasa Arab ini adalah medan untuk pelajar mempersembahkan tahap kemahiran tersembunyi masing-masing dengan cara dan situasi terhandal. 


Pelajar dan kemahiran berbahasa memang tidak dapat dipisahkan. Jika dipisahkan, pincanglah ia ibarat memandu tanpa lesen, perhimpunan tanpa permit dan pemimpin tanpa pengikut. Pelajar yang berkemahiran berbahasa yang baik pula ibarat pemandu berhemah atau seperti perhimpunan yang barakah, serta pemimpin yang membawa pengikutnya takut kepada Allah.


Kemahiran adalah nilai tambah dalam CGPA. CGPA yang tinggi tidak bermakna seseorang itu bagus dan berkesan tanpa sijil dan penyertaan mereka dalam aktiviti luar kelas. Kita tidak mahu melahirkan pelajar fotostat yang boleh menghafal nota dan menulis kembali ketika peperiksaan. Kita mahu pelajar menguasai atau sekurang-kurangnya faham dan mampu berkolaborasi dengan ilmu itu.

Inilah yang dikatakan semangat berani mencuba. Dengan aktiviti yang pelbagai, pelajar boleh mencuba aktiviti apakah yang menjadi minat dan kepakaran masing-masing. Selagi mereka tidak mencuba, mereka tidak akan tahu kebolehan mereka. 


Teruskan mencuba kerana manusia ini ada banyak kelebihan. Kita tidak tahu kita mempunyai kemahiran yang bagaimana selagi tidak mencuba. 

Akhir kata, jangan takut untuk mencuba. Jika percubaan kita ini berjaya, kita akan menikmati hasilnya. Dan jika gagal, nikmatilah pembelajaran darinya.

Sekian, []:-)=

Pengarah berjiwa AJK...


 



0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates