Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Monday, September 3, 2012

Gelas Separuh Kosong





 Kita minum air setiap hari untuk kesihatan, keberkatan, tenaga dan meneruskan kehidupan sebagai ibadah di sisiNya. Ajaibnya ciptaan Ilahi, dengan air yang berada dalam tubuh kita hampir 70 peratus, apabila badan terluka, darah yang mengalir keluar. Ini adalah salah satu kebijaksanaan Allah S.W.T. 

Air sering diletakkan di dalam gelas untuk diminum. Jika kosong, bermakna air di dalam gelas itu sudah selesai di minum oleh sesiapa sahaja yang berada di situ. Namun, timbul satu persoalan tentang satu perkara yang manusia boleh melihatnya dari aspek pemikiran.

Bagaimana jika gelas itu mempunyai setengah air sahaja di dalamnya? Bagaimana kita mahu menyebutnya? Adakah gelas itu separuh penuh atau gelas itu separuh kosong?

Kita menganggap soalan ini adalah soalan yang biasa sahaja. Namun, kesan soalan ini membawa kepada makna dan pemahaman yang agak tinggi iaitu pembentukan pemikiran. Gambaran gelas dengan air yang setengah di dalamnya. 



Jika seseorang itu berkata, "Gelas ini separuh kosong." bermakna dia mempunyai pemikiran yang pesimis. Separuh kosong adalah dia melihat tiada separuh lagi air di dalamnya iaitu menggambarkan pemikir atau orang yang berkata itu melihat dari pandangan negatif atau perkara yang masih belum sempurna. Dengan makna yang lain, dia tidak melihat akan air yang ada di dalam gelas itu sebaliknya melihat kekosongan yang terdapat di bahagian atas gelas.

Sebaliknya jika dia berkata, "Gelas ini separuh penuh." bermakna seseorang itu melihat sesuatu perkara dari pandangan yang optimis. Separuh penuh melambangkan separuh daripada gelas itu sudah berjaya dipenuhi air atau dalam kata yang mudah, separuh daripada usaha kita telah berhasil. Hanya tinggal separuh lagi yang perlu diusahakan. Ini adalah pandangan mata yang positif.

Justeru, tetapkanlah diri dengan pemikiran 'Gelas Separuh Penuh' agar kita dapat melihat sesuatu perkara itu dengan optimis dan positif.


Selamat beramal []:-)=


















0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates