Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Wednesday, August 15, 2012

Barat VS Islam


Dewasa ini, minda anak muda dan tua banyak terpengaruh oleh Barat yang menyesatkan. Penulis tidak menafikan Barat juga mempunyai Islam dan Islam ini diamalkan dengan sempurna dan menyeluruh. 

Namun, budaya non-muslim barat masih ditiru dan dijadikan panduan dalam kebanyakan perkara. Pakaian, makanan, pergaulan dan hubungan kekasih ala Barat telah memasuki minda remaja Islam di Malaysia. 

Tahukah mereka dan anda, bahawa negara Barat berada lebih rendah kedudukannya dari negara kita dari sudut-sudut ini? Adakah kita sedar, negara-negara ini mempunyai krisis jati diri dan moral yang sangat teruk? 

Jika kita tahu, adakah kita masih akan mengikut negara-negara ini? Dalam ilmu logik, jika kita mahu jadi baik, kita mesti ikut orang yang baik. Atau jika kita mahu menuju ke Kedah contohnya, kita perlu mengikut papan tanda ke negeri itu. 

Mana mungkin kita hendak jadi baik namun kita mengikut jejak orang yang jahat atau buruk. Negara Barat yang lebih rendah moralnya tidak boleh dijadikan contoh kerana mereka lebih rendah. Masalah sosial di sana amat menakutkan namun kita masih mengikut mereka, adakah kita tidak melihat ini adalah situasi yang bertentangan dengan akal?

Justeru, panduan terbaik ada di depan mata. Orang yang baik ada di sekeliling kita. Sifat-sifat baik masih ada dan kita hanya mampu lihat dan ikut contoh yang mereka berikan. Budaya dan adab yang baik masih ada terutama di masjid, madrasah dan lain-lain, carilah diri anda di sana agar anda temui petunjuk yang membuka jalan ke Syurga.

[]:-)=


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates