Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Wednesday, August 15, 2012

Penyamun & Gadis


Beberapa peristiwa di bulan Ramadhan ini yang dilaporkan oleh akhbar harian amat aneh dan menghairankan. Berita pertama tentang seorang gadis belasan tahun yang dibakar oleh teman lelakinya selepas sahur. Seterusnya diikuti gadis belasan tahun juga yang hampir diculik namun kenderaan penculik yang terbabas dan melanggar bahu jalan menyelamatkan gadis itu.

Timbul dua persoalan yang bermain di minda. Pertama, penyamun dan perompak semakin berleluasa. Ada yang didapati bersalah namun dilepaskan kerana dia adalah seorang atlet. Ada juga yang dibiarkan kesnya tergantung. Namun, Ramadhan ini tidak mampu mengubah individu ini menjadi insan baik.

Persoalan kedua berkisar tentang gadis itu. Apakah yang dilakukan oleh anak gadis itu di luar rumah pada waktu malam dan sahur? Di mana ibu dan bapanya? Adakah dia mendapat izin penjaga untuk keluar rumah? Hal ini mendatangkan fitnah dan bahaya kepada dirinya sendiri.

Justeru, jagalah keluarga kita sepanjang masa kerana ia adalah amanah dan tanggungjawab yang akan dipersoalkan. Selamat beramal.

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates