Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Friday, August 10, 2012

Kekejaman seorang penulis




Kadangkala penulis sesuatu manuskrip, karya atau buku adalah seorang yang kejam. Kejam kepada buku atau karya itu dan juga kejam pada dirinya sendiri. Kekejaman ini dapat dilihat dalam karya beliau hasilkan sama ada mencapai tahap atau sebaliknya.

Maksud kejam di sini bukanlah kejam seperti Israel atau Amerika yang membunuh sesuka hati. Kejam ini bukanlah seperti seorang ayah yang dera anaknya kerana tekanan kerja dan lain-lain. Kejam ini adalah salah satu ciri penulis yang hanya bertindak kejam ke atas karyanya sahaja.

Adakalanya penulis terpaksa memotong dan membuang sebahagian atau beberapa bab dalam manuskrip beliau untuk menggantikannya dengan pengisian yang lain atas nasihat dan pembetulan dari editor. Ini penting bagi memastikan karya itu baik dan matang serta memberi kesan yang lebih kepada pembaca.

Penulis dengan berat hati dan sedaya upaya berlaku ikhlas akan mengisi kekosongan bab itu dan diganti dnegan pengisian yang baru dalam usaha mencapat skrip yang sempurna untuk tatapan ramai. Dengan ini, hanya buku dan terbitan yang bermutu dapat dihasilkan selepas bertindak kejam dengan memadam beberapa bab hasil penulisan sendiri yang dilakukannya dengan amat susah payah.

Segalanya demi dakwah melalui pena ini. Penulisan kerana Allah dan keranan menyebarkan keindahan Islam. Kejernihan dalam karya perlu dan penulis perlu ikhlas dalam penjernihan itu agar matlamat asas ini mampu dicapai.

Semoga 'penulis kerdil' ini berjaya suatu hari nanti. aminn....

[]:-)=


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates