Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Thursday, July 26, 2012

Penakulan Seorang Pakcik


Malam pertama Ramadhan, saya kembali ke kampung halaman untuk menyambut Ramadhan bersama keluarga. Isyak hampir menjelma dan saya menuju ke masjid untuk berjemaah dan memulakan terawih pertama. Kereta amat banyak.

"Aduh, rugi pula rasanya bawa kereta malam ini! Susahnya mencari parking."bisik hatiku sendirian. Setelah beberapa ketika akhirnya berjaya meletakkan kereta di hadapan kanopi khas untuk moreh atau berbuka.

"Assalamualaikum, Pakcik." salam diberi kepada seorang pakcik yang amat dikenali.

"Waalaikumsalam." spontan dia menjawab salam.

"Banyak betul kereta malam ini. Susah saya mahu mencari parking."

"Jangan risau. Bawa sahaja motor. Malam ke-15 baru bawa kereta."

Ringkas pakcik itu menjawab. Seolah-olah dia sudah mengetahui apa yang bakal berlaku. Namun, itu bukanlah ilmu ramai atau nujum yang tahu akan apa yang akan berlaku. Sebaliknya itu adalah penakulannya yang berdasarkan pengalaman-pengalaman lalu.

Adakah peristiwa ini akan berulang kembali? Masjid akan penuh pada permulaan Ramadhan yang membawa rahmat tetapi berkurangan pada pertengahannya. Harap agar tahun ini tidak berlaku sebagaimana tahun-tahun sebelumnya. Inilah kuasa iman dan istiqamah. Bulan ini adalah bulan mulia, bulan cinta. Buktikan kecintaan dan iman kita dalam mengabdikan diri kepadaNya.

Selamat beramal []:-)=


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates