Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Sunday, December 14, 2014

resepi suami untuk isteri


Sudah menjadi kelaziman si suami jarang memasak atau tiada masa untuk memasak buat isteri. Namun sesekali sebenarnya lelaki mampu memasak hidangan yang cukup mudah dan dapat memberi kesan menarik perhatian isteri. Antaranya adalah hidangan seperti di bawah:

1. Dapatkan ikan tilapia di pasar malam + rencah ikan panggang. Jika tiada rencah ikan panggang, boleh juga guna rencah ayam panggang kerana lelaki memang sedikit masanya untuk mencari di kedai yang lain. 

Fungsi ikan tilapia juga kerana ia adalah ikan yang tidak perlu disiang. (ia dibuat secara percuma oleh penjual). Bersihkan dengan air dan sedikit tepung.

Peram dengan rencah ikan bakar. 30 minit lebih baik. 


2. Panaskan pemanggang ajaib. Jika guna kuali biasa, ia akan melekat seperti biasa. agak sukar bagi lelaki apabila akan membasuh kuali ini nanti. Pemanggang ajaib menjimatkan masa membasuh serta memasak. lelaki tidak mempunyai banyak masa. Pastikan ringkas serta mudah dibasuh. 


3. Biarkan dengan api yang kecil agar ia masak dengan penuh. Tutup dan biarkan. 


4. Sesekali buka dan terbalikkan ikan. Cucuk dengan garfu. Jika ia masuk dengan lancar, ikan telah masak. Jika garfu tersangkut-sangkut, ikan masih belum masak. 


5. Hidangkan dengan ringkas kerana hiasan akan membuang masa lelaki yang akan buat kerja pejabat di rumah, merenung masa depan, OT dll. :-) 


Selamat menjamu selera 



0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates