Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Friday, December 12, 2014

Tips menulis cerpen cinta & dakwah

Tips menulis cerpen cinta & dakwah 

Ayat dialog yang digunakan mestilah membawa manfaat.


Contoh A: Saya rindu awak separuh gila. Tapi sesuka hati awak saja tak pedulikan saya. Sampai saya gilakan awak hari-hari.

Contoh B: Saya rindukan awak namun awak tidak mempedulikannya sehingga membuat saya menjadi tidak menentu.


Contoh B adalah dianggap ayat cinta. Ayat-ayat cinta bukan bermakna ayat jiwang yang memualkan dan bukannya juga bermaksud ayat yang berbunga2, tetapi ia adalah ayat dalam gaya bahasa yang tinggi dan standart.

Selamat menulis. 

Alang-alang menulis, biar dengan ilmu agar dakwah tercapai 


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates