Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Saturday, December 31, 2011

Karya : Antara Ilmu dan Kreativiti


Firman Allah SWT dalam Surah As-Syu’ara’ ayat ke-224 :

“Dan penyair-penyair itu diikuti oleh orang-orang yang sesat”.


Baru-baru ini penulis menonton beberapa filem di Youtube dan berasa hairan, hasil kutipan filem itu mencecah 10 ribu filem lain juga tinggi, namun filemnya tidak sehebat mana. Aksi berpelukan bukan mahram dan cerita hantu yang tidak bermatlamat ini mendapat sambutan yang menggalakkan.

Secara kasar dan secara tidak langsung ia menggambarkan rakyat Malaysia yang dalam Negara Islam ini hanya meminati cerita sebegini. Ada pengajaran menurut pengarah filemnya namun keburukannya amat tinggi. hampir setengah jam berpelukan lelaki dan perempuan barulah ada nilai baik.

Malah, pelakon-pelakon ini juga yang akan diberi anugerah kerana berpelukan 'dengan baik dan menjiwai watak'. Ya Allah. apakah yang akan terjadi dengan negara Islam ini?:s

Ia bertepatan dengan ayat Al-Quran di atas yang menerangkan seorang penggiat seni itu termasuk dalam golongan yang lalai. Kemudian ayat di atas diikuti dengan "Kecuali orang-orang yang takut kepada Allah".

Namun, ada juga karya yang baik dan mencerminkan Islam yang sempurna tanpa berpeluk-peluk dan maksiat yang lain. Umpama Novel di atas atau beberapa novel lagi yang mencerminkan Islam dan Qiam An-Nabilah. Dalam novel ini umpamanya diterangkan batasan lelaki dan wanita, tatacara hidup yang menurut Islam dan matlamat hidup selain jalan cerita yang tidak membosankan.

Penulis tertarik dengan kata-kata watak di dalamnya iaitu Naurau Salsabila yang mengatakan bekerja sebagai pembantu perubatan juga satu tugas mulia. Setiap hari berdepan dengan kes kematian akan mengingatkan diri sendiri tentang mati.

Juga kisah Abid dan Mulhid yang diselitkan secara sampingan dalam cerita ini menepati ciri-ciri karya islamik yang mengutamakan pengisian ilmu di dalam sebuah karya itu dan bukannya nilai kreativiti semata-mata.

Hakikatnya, pembaca dan penonton perlu berubah. Jangan tertarik dengan satu karya yang mempunyai unsur-unsur maksiat kerana dibimbangi hati menjadi gelap. Sinarilah dengan karya Islam yang memberi pengajaran dan tauladan dalam usaha membentuk diri mendekati Allah.

Selamat beramal...[]:-)=



0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates