Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Tuesday, December 6, 2011

Tanya sama pokok


Aku bertanya kepada pokok


Mengapa kau memberi buah yang enak


Kepada manusia yang membaling kau dengan batu


Lantas dia menjawab telus


Jika aku memberi mereka batu


Aku dan mereka tiada bezanya




Aku bertanya lagi kepada sang pokok


Apa yang ada di balik hijab ini


Lantas dia menjawab


Taman Syurga yang indah sudah dijanjikan


Jiwa yang mula bercahaya meminggirkan kegelapan


Membezakan manusia yang buta mata atau buta hati




Aku bertanya lagi kepada pokok


Bilakah kau akan dijulang oleh manusia ini


Lantas kau menjawab


Aku dan manusia tiada bezanya


Hakikat kehidupan ini tiada satu pun milik kita


Bila aku sudah mati, mereka pasti menjulangku


Untuk membawa aku ke tempat asalku




Aku bertanya lagi kepada pokok


Mengapa keyakinan kau bergoyang


Adalah angin yang menggoncang


Atau burung yang menumpang.


Tetaplah kau berdiri teguh dan berani


Kerana selepas badai taufan menjelma


Episod ini akan menjadi ingatan


Dan hari baru
kembali bermula





0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates