Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Saturday, December 31, 2011

Salam 2012 : Hidup Mahasiswa.. Salam Perjuangan...




‎" Dan jangnlah kamu cenderung kepada orang orang yang zalim, yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolong selain daripada Allah, Kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan.( Hud: 113 )

Isu suara mahasiswa dalam politik memang isu panas. Ini terbukti dengan kejatuhan kerajaan Afghanistan hasil daripada kebangkitan mahasiswa yang mewakili masyarakat. kerajaan-kerajaan lain mula mengawal tindak tanduk golongan terpelajar ini supaya tidak bersuara dan hanya menurut perintah.

Namun, mahasiswa tetap mahasiswa. Mereka juga adalah rakyat. Mereka juga ada suara dan hak bersuara. Faktor kuasa mahasiswa dalam mempengaruhi kerajaan dikatakan salah satu daripada empat tunjang utama kerajaan. Suara mereka amat bermakna. Jika golongan ini tunduk kepada pemerintah maka di mana letaknya maruah mereka dan hak mereka.

Hari ini sekali lagi mahasiswa dikaitkan dengan politik dan hak bersuara. Undang-undang ciptaan sendiri digunapakai untuk melindungi Si Pembuat Undang-undang ini. Maka, Mahasiswa perlu bersuara. Walaupun segolongan rakyat yang telah "Hidup selesa menunggu mati" berkata mahasiswa perlu belajar sahaja, namun takkan nak tunggu buku teks mahasiswa dirampas baru mereka perlu bertindak.

Suara mereka adalah pendapat. Suara mereka adalah hak mereka. Mereka bersuara sekadar menuntut hak dan menegur. Jangan pula suara mereka ini dibalas dengan darah dan pukulan. Mereka hanya bersuara selagi mana mampu. Kerana mereka juga manusia. Jika mereka salah, tegur dan didik mereka dengan CONTOH yang baik. Didik dengan pukulan hanya memburukkan keadaan...

Salam 2012 : Hidup Mahasiswa.. Salam Perjuangan...

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates