Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Wednesday, June 29, 2011

Jenayah daripada Aurat




Manusia menyangka kesalahan itu hanya ada pada pencuri, penyamun, gangster dan seumpamanya. Tetapi kesalahan yang paling banyak dilakukan oleh orang Islam adalah mendedahkan aurat.

Jika dihitung penagih dadah di semua pusat serenti di Malaysia masih lagi tidak sama dengan mereka yang tidak menutup aurat.

Nabi pernah bersabda: "Aku melihat ramai di kalangan ahli Neraka itu adalah perempuan." Lantas Nabi bertanya kepada Jibril dan Jibril menjawab: Kerana mereka tidak taat kepada Rasul, tidak taat kepada suami dan mendedahkan aurat.

Ada perempuan yang Nabi lihat digantung dengan kepalanya di bawah kaki ke atas. Dan kepalanya dinyalakan api neraka. kata Jibril: perempuan ini di dalam dunia tidak menutup rambutnya dari laki-laki.

Inilah jenayah yang terang-terangan tetapi tiada hukuman dan teguran sewajarnya yang diberikan. Kita asyik dengan nyanyian, lakonan, cerita-cerita bohong dan rekaan dan mencegah dari jenayah besar seperti mencuri, dan hidu gam, namun jenayah aurat ini langsung tidak diendahkan.

Isteri-isteri Rasulullah s.a.w. melabuhkan tudung-tudung mereka sehingga menutup dada-dada mereka. maka itulah sebaik-baik contoh yang harus diikuti bukannya penyanyi dan pelakon yang sekadar bertudung untuk fesyen dan mengikut kehendak pengarah semata-mata.

Maka, tutuplah aurat dengan sempurna agar kita mampu membawa bekalan yang besar untuk ditimbang di Akhirat nanti. WallahuA'lam..




0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates