Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Monday, May 30, 2011

iklan....

Minum milo anda jadi sehat dan kuat..!!!
Mai secawan..!!! (Radix)

Apakah tujuan iklan? untuk memberitahu? menyampaikan? mempromosi?

Segala maklumat, tepat, ringkas, kreatif digabung bagi membentuk satu impak pada penerima, dan yang paling penting sekali adalah iklan perlu berulang kali. Kadang-kadang 1 jam 4 5 kali.

Dengan kata yang lain, ia bertujuan memberi kesan kepada minda dan otak agar mengingati barang jualan dan mempengaruhinya agar membeli barang itu...

Persoalannya, adakah iklan sama dengan dakwah?

Matlamat sama iaitu memberi kesan kepada minda tetapi implementasi agak berbeza walaupun pada asasnya sama.

Dakwah juga perlu kepada penyampaian kepada kumpulan sasar, perlu kreatif tidak terhad kepada syarahan semata-mata, dan yang paling penting perlu berulang kali...

Yakinlah setiap kali kerja dakwah ini dilakukan, Allah akan buka hati kita agar istiqamah dalam apa yang kita lakukan. Jangan berasa selesa dengan apa yang kita ada sekarang kerana harga Syurga itu sangat tinggi. Adakah kita fikir kita akan mendapat Syurga sedangkan kita bersenang lenang di dunia?

Fikir-fikirkan..:)

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates