Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Sunday, August 14, 2011

أُمُّ وَلَدِي


Ibu anakku

Aku berjalan di dalam satu perjalanan yang panjang, dan inilah kisahku yang mempunyai pengajaran.


Esok akan datang kepadaku dan aku masih keseorangan, dan di mana mawarku bersama durinya.


Dia adalah sahabatku yang bijaksana dan solehah, dialah kekasihku di langit yang bergemerlapan.


Dan cahayanya menyinari ke seluruh alam, di bumi ia umpama mawar yang mekar.


Aku tidak pedulikan harta dan kecantikan, ia adalah perkara yang berubah dan tidak tetap.


Ketahuilah wahai hatiku tentang cahaya hidupku, keimanan adalah polisi (Pemilihan) yang terbaik.


Kemiskinan di dunia tidak menjadikan aku hina, ia hanyalah pandangan bagi mata yang lena (Lalai).


Hari apakah yang lebih indah selain hari bersamanya, menjadikan malam-malamku satu kegembiraan.


Dia (Allah) telah menetapkan takdir hidupku sebaik-baik takdir, dan aku harap dapat bersamanya (Kekasihku) di kala susah dan senang.


Dan aku memperbaiki akhlakku agar menepati selembut-lembut wanita sepertinya, dialah ibu kepada anakku seperti bulan empat belas bercahaya…



Fairuz, Jerantut, 15 Ramadhan

[]:-)=


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates