Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Friday, August 19, 2011

Rakyat Selamat Di Hadapan Allah




Beberapa siri ceramah yang diadakan di Masjid Tengku Ahmad Jerantut menarik perhatian penulis. Antaranya salah satu kata-kata selingan dari Tuan Penceramah yang mengharapkan pemimpin masa ini mempunyai satu azam yang luar biasa tingginya.

Pernah berapa kali pemimpin kita mengucapkan ucapan ini :

"Aku harap agar rakyatku selamat di hadapan Allah nanti."

Hampir tiada kita mendengar ucapan ini. Yang diutarakan setiap hari adalah bagaimana kita memperoleh kesenangan hidup di dunia dengan beita-berita yang mengasyikkan.

Televisyen pula memaparkan berita-berita yang ingin didengari oleh pemimpin dan rakyat bukannya berita yang perlu mereka dengar.

Nilai mata wang yang boleh dilupus bila-bila masa sahaja, atau berita tentang Palestin yang ditawan dengan cara yang sama seakan-akan Jerantut atau bandar-bandar di Malaysia masa kini tidak pernah keluar di kaca TV.

Yang dipaparkan hanyalah ekonomi kita yang pulih dan berkembang dan barang terus naik. 2 perkara yang berlawanan namun rakyat terus percaya.

Justeru, pemimpin tidak kita masyarakat atau negara dab tempatan perlu berazam agar rakyat dan pimpinan mereka selamat di hadapan Allah kelak.


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates