Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Tuesday, August 16, 2011

سكوت المروءة


Dalam Islam ada satu istilah seperti tajuk di atas (Sukutul Muruah) iaitu perkara yang menjatuhkan maruah atau menggugurkan maruah. Antaranya beberapa perbuatan yang dilakukan pada masa ini yang dianggap biasa pada kebanyakan orang Islam namun ia menjatuhkan maruah kita.

Antaranya adalah mencium isteri di khalayak ramai, sama ada sudah lama tidak bertemu atau selepas majlis perkahwinan untuk membatalkan air sembahyang. Cukup sekadar berpimpin tangan sahaja untuk mematuhi adab-adab di hadapan orang ramai. Hatta di depan anak sendiri juga tidak dibenarkan.

Dan bagi perkahwinan, cukup sekadar suami hulur tangan dan isteri menyambut dan mencium tangan suami. Jangan mengikut artis-artis Malaysia kerana mereka juga meniru dari budaya barat.

Amalkan membaca dan menghayati Al-Quran dan Hadith maka hidup kita akan mengikuti dua mukjizat ini. Jika sering membaca majalah hiburan atau televisyen yang lalai, maka hidup kita akan jadi lalai.

Biarlah kita menjadi idola kepada masyarakat yang lalai ini. InsyaAllah hidayah ada menanti dan mereka tergerak untuk mengikut kita.

Selamat mengubahnya...


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates