Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Friday, August 5, 2011

Halal & Baik




Rata-rata umat Islam sudah memahami konsep makanan dan barangan halal yang dibuat dengan tidak ada keraguan pada barang-barang dan pembuatnya. Namun, sejauh manakah umat Islam sensitif terhadap 'Baik'?

sabun xxx yang dibuat oleh non muslim di Malaysia, bercop Halal, namun adakah menepati ciri yang kedua iaitu baik? Adakah ia lebih baik daripada produk keluaran syarikat Islam itu sendiri?

Tidak wajib kepada kita untuk menyemak bagaimana mereka membuat sesuatu produk, namun wajib untuk kita mengetahui apakah ciri-ciri produk yang baik dan halal. Dan sekiranya was-was atau syubhah, maka eloklah ditinggalkan sahaja kerana ia umpama berada sebelah kaki ke Neraka sekiranya kita menggunakannya.

Zaman langit terbuka mendedahkan satu lagi kepincangan dalam jabatan agama. Mereka memberikan cop halal tanpa pemeriksaan teliti. Dari kopitiam, sehinggalah ke pusat penyembelihan, mereka hanya komited pada hari pemeriksaan sahaja. Buktinya beberapa bahan terlarang ditemui di dalam produk tersebut.

Zaman teknologi juga membolehkan pengusaha-pengusaha ini membuat logo halal yang tersendiri. Ia menggelapkan mata umat yang sememangnya hanya mahu membeli yang termurah dan termudah tanpa mengambil kita faktor Halal dan Baik.

Maka, pilihlah produk yang halal dan baik. halal pada pembuatan dan bahan-bahan serta baik pada pengguna dan umat. Belilah daripada muslim kerana lebih terjamin. Secara automatik, muslim juga membayar zakat dari kentungan perniagaan mereka.

Selamat Berubah :-)




0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates