Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Thursday, August 11, 2011

Jamuan Ramadhan


Ramai yang gemar membuat jamuan dan rumah terbuka semasa syawal. Hari Raya ke-10 masih ada rumah terbuka yang entah bila memberi kita ruang untuk berpuasa enam yang nilainya sama seperti berpuasa selama setahun.

Namun sedarkah kita bahawa rumah terbuka dan jamuan sebaiknya dilakukan semasa Ramadhan. Ganjaran pahala sedekah dan memberi makanan yang enak kepada tetamu dan tetamu turut membawa rahmat ke dalam rumah itu dipandang sepi.

Masyarakat hanya tertumpu kepada terawih dan berbuka dengan banyak tanpa mengambil kira semua amalan adalah berganda 70. Jadi, sedekah, memberi makan, menjemput tetamu, dan lain-lain juga akan berganda.

Justeru, pilih hari yang lapang dan jemputlah rakan dan jiran untuk berbuka di rumah anda. Jika tidak mampu, belikan mereka juadah berbuka atau berkongsi juadah agar kita mendapat pahala yang banyak berbanding jika dilakukan di bulan Syawal.

p/s : 70 lebih baik dari 1. jd, jangan beri ALASAN. Hanya orang yang kedekut sahaja yang tidak memberi dan mengharapkan pemberian. Jika ingin memiliki, maka kita perlu memberi.

(Gambar sekadar hiasan)

[]:-) =

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates