Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Friday, August 5, 2011

Test Pengetahuan Hadarah Islam


Kebanyakan umat masa kini memiliki ilmu pengetahuan yang tinggi tentang dunia hiburan serta industri yang berkaitan. Bahkan kita mengenal artis-artis lebih rapat daripada pejuang-pejuang Islam itu sendiri.

Bermula dari tempat lahir Siti Nurhaliza, nama kampung Mawi, nama-nama pemenang akademi fantasia, segalanya memerlukan kita sebagai pengikut dan penyokong. Dan yang untung adalah penganjur dan syarikat-syarikat non muslim yang menjadi penaja.

Namun, sejauh mana pengetahuan kita tentang Islam itu sendiri. Sekiranya kita lebih kenal artis berbanding tokoh Islam ini bererti dunia dan akhirat sudah tidak seimbang. Beberapa soalan di bawah harus dijawab sekadar menguji.

1. Tempat asal Imam Syafie (Tidak perlu nyatakan daerah atau negeri. Sekadar negara). Jika tidak, bererti Mawi lebih hebat dari Imam ini dalam hidup kita.

2. Produk keluaran Imam Syafie atau Imam Maliki. (Jika produk Siti Nurhaliza tahu dan soalan ini sebaliknya, maka kita akan dapat dunia dan ilmu akhirat akan terus jauh dari kita.)

3. Ulama' Malaysia yang paling berjaya dengan kitabnya digunakan di merata surau dan masjid. (Jika pengetua AF dihafal, dan Ulama' ini dilupakan, maka umat Islam di Malaysia mencapai standart kehidupan yang GILA HIBURAN semata-mata.


Selamat mencari dan menjawab. :-)





0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates