Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Tuesday, July 19, 2011

Kisah Cinta Teragung


Pada zaman dahulu kira-kira 1400 tahun yang lalu, ada seorang jutawan di padang pasir. Tanah bumi berkah itu berkembang maju. Perdagangannya menjadi pesat dan mewah. Semakin hari semakin banyak.

Jutawan itu adalah saudagar kain. Berniaga sehingga ke seluruh Tanah Arab. Lama kelamaan pekerjanya juga bertambah ramai berikutan kain-kain dan penyenggaraan yang banyak harus dijalan dan diselesaikannya.

Faktor kejayaannya adalah jutawan itu mengawasi pekerja-pekerjanya dengan baik dan teliti. Zaman ini belum lagi mempunyai teknologi yang tinggi seperti kamera pengawasan atau CCTV. Justeru, jutawan itu mengawasi pekerjanya dengan menghantar pemerhati dan perisik untuk melihat ketekunan atau sebarang penyelewengan yang berlaku.

Lama-kelamaan, laporan demi laporan, pemerhatian demi pemerhatian, berita yang baik diterima oleh risikannya terhadap seorang pekerja jutawan itu. Pekerja itu bekerja dengan rajin, tekun, jujur, bersungguh, sabar, dan segala sifat baik. Jutawan itu mula memerhati dengan sendiri. Jutawan itu mula berminat dan akhirnya jatuh hati.

Wakil dihantar kepada pekerja itu untuk menyatakan hasratnya. Alangkah gembiranya hati, pekerja itu juga menyimpan niat yang sama untuk bersatu. Dan, akhirnya cinta mereka berjaya dan menjadi contoh tauladan kepada masyarakat dunia.

Jutawan itu adalah Sayyidatina Khadijah R.A. dan suaminya Rasulullah S.A.W.


Bersama hayati keindahan Islam :-)

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates