Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Saturday, July 2, 2011

Pemimpin Hamba Rakyat


Kasihan rakyat sudah lama merintih...

Si bapa menyuruh anak-anaknya tutup lampu pada waktu malam dan tidur dalam kegelapan bagi menjimatkan elektrik namun terkejut apabila dikenakan bil eletrik RM 50 dan menyumpah seranahkan TNB... tapi pemimpin-pemimpin boleh habiskan eletrik RM5000 sehari tidak dikenakan apa-apa, kalau ikut mereka sampai ke lubang tandas pun mereka mahu aircond. Siapa sebenarnya hamba rakyat? Pemimpin atau rakyat itu sendiri?


kita berjumat bil air sebulan dengan tutup paip semasa keluar rumah, malam dan tidar membazir, dan bila dikenakan RM 40 sebulan kita dah marahkan jabatan air... tetapi pemimpin senang-senang menghabiskan RM 1000 sehari... Entah apa yang dibuat dengan air sebanyak itu. Mandi kolam agaknya dan tukar air selepas mandi. Siapa sebenarnya hamba rakyat? Pemimpin atau rakyat itu sendiri?

Bukan niat mahu menderhaka, tetapi di mana sang raja? Duduk diam sahaja? Semua penderitaan ini akan tertera dalam buku amalan pemimpin kelak pada hati yang tiada siapa boleh memberi pertolongan kecuali Nabi. Setiap penderitaan jelata yang sampai ke pengaduan Allah akan menyekat pemimpin itu daripada masuk ke Syurga Allah.

Terserah sekiranya ada yang mengatakan ini politik, terpulang pada tafsiran masing-masing. Derita ini tetap tercatat dalam buku yang tak pernah padam kecuali dengan kemaafan kepada manusia.

Sekian.. dari luahan rakyat berjiwa pemimpin..


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates