Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Thursday, July 7, 2011

Tazkirah pagi Jumaat : Palestin



3 malam yang lalu, penulis mendengar ceramah Isra' Mi'raj di Masjid Tengku Ahmad Jerantut. Tuan Penceramah banyak lari dari tajuk kerana tajuk ini sememangnya sudah menjadi kebiasaan pada kita. Tumpuannya adalah pada kejadian-kejadian semasa perjalanan nabi.

Salah satu topik penting itu ada tanah bumi semasa Mi'raj, iaitu Palestin. Bumi ini yang menjadi kayu ukur sekuat mana umat Islam pada masa ini. Kuatnya Islam di Palestin bererti kuatnya Islam di seluruh dunia.

Alangkah malangnya kita yang bersenang-lenang di sini ketika saudara kita berperang di sana. Pemimpin-pemimpin lantang berkata, "Alhamdulillah kita di sini aman damai." Jangan kita lupa, mereka akan menuntut hak mereka iaitu mempertahankan Islam dan saudara seagama di hadapan Allah kelak.

Palestin tetap bertempur. Dengan gerakan bawah tanah dan tentera bersedia, maka sokonglah mereka. Infaqlah harta kita ke jalan jihad. Biarpun kita tak mampu berjihad namun harta kita akan menjadi sumbangan yang bernilai dan saham yang paling untung di Akhirat kelak.


0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates