Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Monday, July 25, 2011

Siri Belajar Daripada Pemimpin (USA)


Penulis sempat menonton siri discovery channel di astro 555 tentang presiden USA yang lampau. Mereka lebih sederhana, lebih dekat kepada rakyat dan menjalankan tanggungjawab dengan baik.

Ada di antara mereka yang memakai baju putih pada siang hari dengan alasan kerana menjimatkan penghawa dingin. Kemudian, beliau menyeru kepada rakyat agar mencontohinya. Nyata berbeza dari sebahagian pemimpin Islam masa kini yang hanya tahu membazir.

Seorang Presiden lampau USA yang penulis tidak sempat menyalin namanya pernah memakai kot yang hanya berharga RM500 pada hari perlantikannya. Beliau adalah seorang petani yang berjiwa besar namun miskin harta. Di sebalik kemisknan itu terserlah kepimpinan yang tinggi.

Seorang lagi presiden sanggup berarak sempena hari kemerdekaan dalam perarakan. Tidak hanya barisan pekerja dan swasta sahaja yang berarak. Dia dan isterinya turun dari kereta dan melambai rakyat sepanjang perarakan. Tempatnya adalah sepanjang jalan perarakan dan bukannya di bawah payung kuning serta kerusi empuk.

Kepimpinan berteraskan amanah dan kepercayaan rakyat ini berterusan sehinggalah munculnya era Clinton (Peguam Syaitan) dan Bush (Tentera Iblis). Bukan sahaja menyusahkan umat Islam, rakyat mereka sendiri merasa tertindas. Dakwaan demi dakwaan yang palsu menjadikan puluhan bahkan ratusan rakyat hilang tempat tinggal dan sebagainya.

Apa yang baik dari mereka jadikan tauladan, apa yang buruk jadikan sempadan.

P/S : Bakal Menyusul. Keagungan pemimpin Islam



0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates