Dan orang-orang yang bijaksana itu sentiasa mengambil peluang bukannya sekadar menunggu...

Sunday, July 10, 2011

Di taman ini




Di taman ini
Ku lihat embun pada bunga yang layu
Lalu warnanya menjadi pudar
Ke mana menghilang bunga yang lain
Seperti bunga matahari
Aku rindu untuk menatapnya sehingga fajar
Aku sedang menunggu hari itu. . .


Di taman ini
Bukankah itu bunyi tangisan
Kerana bulan telah kehilangan senyuman
Ubati duka dengan tersenyum sendirian
Dalam cahaya lampu
Dedaun pilu memukul pandangan
Dan angin mula menerjah


Di taman ini
Semata-mata menanti cahaya bulan
Agar memberi kebahagiaan pada setiap mimpi
Mencuri sinarannya sebagai harapan

Sebagai mengubat segala derita
Biarlah kenangan itu hidup semula



Aku sedari
Kita tidak boleh mengalahkan takdir
Walaupun seorang pejuang

Atau pengembara jalanan
Dan terimanya dengan rela
kerana tidak lama lagi tiba masa untuk aku pergi



Sabarlah wahai tamanku

Kita perlu menunggu matahari terbit
Berjaga-jaga memikirkan kehidupan yang baru
Dengan pengorbanan dan harapan
Kerana apabila fajar datang menjelma
Malam ini akan menjadi ingatan
Dan hari baru akan bermula sekali lagi



Maafkan aku

Kerana menghilangkan seri taman ini

Dan jangan kau hindar dariku
Semata-mata kerana ingatan ini

Bukalah matamu seluas dunia
Kau akan memahami apa kebahagiaan

Lihatlah kepada sinaran merah itu
Hari baru telah bermula




0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates